Page 1 of 2
puomin kannattajaköysi mastosta
Posted: Fri May 27, 2005 10:19 am
by Guest
hei! vaihdoin puomin kannatajaköyden ja vanha jäi köysifirmaan, köyttä tuskin kannattaa laittaa niin että puomi on 90 asteen kulmassa vaan alemmas? käytättekö yleensä tätä köyttä vaiko vapaana?
Posted: Fri May 27, 2005 10:23 am
by harald
Tuota kutsutaan Dirkiksi ("Dirkki)". Me otimme omamme pois koska ison
liehut kiertyivät aina sen ympäri ja repeytyivät irti. Puomi on saanut
tippua kannelle kunnes saadaaan se boomkicker kannatin. Tilattu jo
hjertmans.se-firmasta.
Meillä oli niin pitkä dirkki että puomin pää oli selvästi alempana kuin ison
purjeen maksimiskuuttauksella. Päästä noin 30cm ylöspäin oli solmu
jossa spinaakerin pikahaka. Satamassa sitten nostettiin puomin pää
tähän hakaan, toinen pää oli kiinni puomin alaosassa/takana olevassa
reiässä edelleen.
Kun haluttiin nostaa niin laukaistiin vain em pikahaka jolloin puomi oli
vapaana.
Posted: Wed Jun 01, 2005 15:35 pm
by Olli
harald wrote:Puomi on saanut
tippua kannelle kunnes saadaaan se boomkicker kannatin. Tilattu jo
hjertmans.se-firmasta.
Käynyt mielessä minullakin tuollaisen hankinta. Jotikolla ei vaan viimeksi ollut hyllyssä, ja hintakin aika suolainen. Taitaa tulla hiukan edukkaammin ruotsista tilattuna.
Sopiva malli lienee tuo Seldenin rodkicker 05. Lisäksi ainakin 700N kaasujousi ja mastokiinnike, mutta mikä noista kiinnikkeistä on oikea? Tarvitaanko puomin päähän jotain, vai hulahtaako kikin korvakkeeseen?
Olet varmaankin mittaillut, että härveli mahtuu vielä sen teidän uuden mittaritelineen alle...
Olli
Posted: Wed Jun 01, 2005 23:06 pm
by harald
Olen mittaillut. Tuo Boomkicker on jotain 200¤ ja kymppejä päälle.
Tämä siis Bartonin Boomkicker (TM).
http://www.bartonmarine.com/html/boom_strut.htm
Posted: Mon Feb 18, 2008 11:31 am
by Guest
Hei Harald,
Oletko ollut tyytyväinen tuohon Barton Boomkickeriin? Olen harkinnut samanlaisen systeemin hankkimista. Hinnaltaan vaikuttaa edulliselta verrattuna Seldenin tai Benss alumiinisiin joissa kuoleentuva jousi sisällä.
t Antti
Posted: Mon Feb 18, 2008 13:32 pm
by harald
Erittäin tyytyväinen, ei valittamista.
Pitää varoa että se ei jää hankaamaan mihinkään, tuo pinta ei kestä.
Posted: Fri Mar 07, 2008 12:51 pm
by pjtuomaa
Moi. Pitkästä aikaa langoilla. Voisiko joku tiivistää boomkickerin/dirkin käyttötarkoituksen? Mihin tarpeeseen se vastaa?
Posted: Fri Mar 07, 2008 12:59 pm
by harald
Pitää puomin niin, ettei se kolahda kanteen isonfallia päästäessä. Kevyessä
kelissä kannattelee puomin ja skuuttikulman painon niin, että isoon saa twistiä.
Suurin hyöty on omasta mielestä se jälkimmäinen.
Posted: Fri Mar 07, 2008 13:43 pm
by pjtuomaa
Jotain tollasta arvelinkin. Tämä oli tyhjentävä vastaus, kiitos.
Posted: Fri Mar 07, 2008 18:41 pm
by Panu
harald wrote:Pitää puomin niin, ettei se kolahda kanteen isonfallia päästäessä. Kevyessä
kelissä kannattelee puomin ja skuuttikulman painon niin, että isoon saa twistiä.
Suurin hyöty on omasta mielestä se jälkimmäinen.
Tervehdys
Nuo Haraldin mainitsemat syyt ovatkin ne yleisimmin tunnustetut. Seikka, joka usein unohtuu meiltä "saaristo" purjehtijoilta on turvallisuus. Dirkki / boomkicker on myös turvallisuus väline. Seuraavassa pieni selitys aiheesta:
Valtamerillä matkaavat eivät ylensä suostu ilman kys. härpätintä lähtemään satamasta. Syynä on, että pikillä legeillä köysien yms, fallien kuluminen on pahimmassa tapauksessa erittäin voimakasta. Lisäksi kun reitit ovat yleensä myötäisiä, niin riski vahinkojiipin ja fallin katkeamiselle samanaikaisesti on olemassa ja riski korostuu pienellä miehistöllä liikkeellä ollessa. Jiipin aikana kannen tasolle valahtanut ison puoli toimii voimakkaana kannen putsarina raivaten kaiken edeltään heittäen laidan väärälle puolelle. Jos sitten oletkin "sillä" hetkellä kannella selvittämässä "katkennutta fallia", niin noutaja on lähellä

, vähimmillään tulee uinti reissu.
Posted: Fri Mar 07, 2008 19:16 pm
by harald
Ai niin, ja reivaaminen.
Posted: Fri Mar 07, 2008 21:32 pm
by risto
Ja sitten vielä bonuksena dirkkiköysi toimii samalla varanostimena, jos se varsinainen katsoo asiakseen katketa.
Posted: Fri Mar 07, 2008 22:12 pm
by harald
Jos se dirkki on pylpyrän kautta säädettävissä siis. Meillä dirkki oli
pleissattu kraanaan, samaan tappiin hekin kanssa. Säätö oli puomin
päässä ihan vain spinnusakkelilla. Suosittelen tätä, mikäli dirkkiä
haluaa pitää kikkapuomin sijaan.
ottiatuota
Posted: Sat Mar 08, 2008 21:39 pm
by Guest
Me teimme Demokratian kanssa purjehduskauden mittaisen tahattoman experimentin, kun dirkki unohtui laittaa paikoilleen mastoa nostettaessa eikä jaksettu vaivautua takaisin kraanalle. Yhden kesän käytännön kokeet johtivat siihen, ettei meillä sen koommin ole dirkkiä ollut, todettiin kapistus vallan tarpeettomaksi _meidän käytössä_.
Edellä mainitus käyttötarkoitukset yms. ovat ihan ok ja noista syistähän se dirkki siellä on, mutta ei sitä mihinkään välttämättä tarvitse. Toki se helpottaa montaa operaatiota, mutta ei ole millään muotoa kriittinen vekotin, ainakaan näin pienissä paateissa kuin meidän.
Ville
Posted: Wed Jun 10, 2009 16:41 pm
by jarmos
Minulla ei ole dirkkiä ja viime kesänä meni hermot, kun puomi pyöri aina jaloissa. Fene on vedessä, mutta masto vielä maissa. Ajattelin dirkin asentaa, että puomi pysyy yläilmoissa. Maston topissa on vain yksi pyörä ja se on ison fallia varten. Osaisko joku kertoa, mistä dirkin köyden pitää mennä mastosta alas?