Page 1 of 1

Naftan syöttö probleemaa kerrakseen

Posted: Fri May 20, 2005 17:01 pm
by Solveig
Parisen päivää sitten laskettin Solveig vesille ja käyteltiin kone kivasti lämpimäksi ja ajeltiin pari sataa metriä laituriin, jossa laitettiin masto paikalleen. Sille nopea vanttien ''siihen suuntaan'' kiristys ja kone käyntiin ja tarkoitus ajaa vene lahden toiselle puolelle omaan laituriin, ( matkaa sellaiset 3mpk ). Tuuli oli sellaiset mukavat 10m/s luokkaa ! Ja siitä sitten pakki päälle ja kohti poijua, josta haka irti ja kääntö suoraan vastaiseen ja vaihde eteen ja lisää kaasua :shock: wauuuuu kone sammu siihen , nopea startti yritys ! Ei edes luvannut ? Sitten reipas tähyily sinne laiturialueen pussinperälle, johon tuuli painoi kivaa vauhtia venettä perse edellä .......
Tuli mieleen se vanhan Ruotsalaisen purjehdusohjelman kuuluisa lausahdus = tähtää johonkin halpaan !
No sen verran sain sitä ilman vetoa ohjailtua, että sain metsästettyä yhden poijun, johon sain haan kiinni ja siitä sitten sinne poijuköysien joukkoon poikittain :? , huh !
Ja tilanteen rauhoituttua kokeilemaan konetta käyntiin ja hienostihan se lähti??
Käyttelin sitä siinä sitten puolisen tuntia ja löin vaihdetta eteen ja taakse, kaasua lisää ja pois... Joku katselija varmaan ihmetteli, että mitähän se tuokin touhuaa poikittain tuolla poijujen seassa ?
No kaikki tuntui toimivan ja vaimokin oli jo paikalle hälytetty apuköyden kanssa vetämään keula laiturille, niin siinä sitten tuumaus tuokion jälkeen uusi yritys!
Tällä kertaa perse edellä vastatuuleen, että jos se pysää niin saan sen tuulessa ohjattua keula edellä järkevään paikkaan laiturille.
Siinä sitä mentiin pari sataa metriä ihan OK, kunnes .... aapuuvaa :shock: Se teki sen taas, siinä sitten lievästi sanoen rumasti keula laituriin ja tässä vaiheessa tekikin mieli jo melkein kirota ??? Siis melkein !!!
Siinä pienet naftan pumppaukset suodattimen pumpulla ja kone käyntiin ??
Ripeä ajo takaisin laituriin ja ei kun kotia kohti, ajatukset täysin maassa !
Missä hitossa on vika ?
No tulipa otettua polttoaine tankki irti ja vaihdettua syöttöpuolen letku, sekä pestyä tankki ( Oli siellä kieltämättä vettä ja kaikkea muuta moskaa ) sekä uusittua varmuuden vuoksi ennen siirtopumppua oleva racorin suodatin.
Työhön meni aikaa ilmauksineen / asennuksineen sellaiset 5 tuntia ja hieman voitonriemuisena konetta käynnistämään...
Ja lähtihän se :D !
Siinä sitten annoin sen käydä jonkin aikaa, kunnes laitoin kaasua sellaiset hyvän ajonopeuden verran ja kuinkapas sitten :( Jälleen kerran kone alkoi ontua... sammuu, ei sammu, sammuu..... ja sammuihan se :evil:
Alkoi oikeasti olemaan tuo huumori hieman koetuksella :?:

Vaimo tuumasi kotona, että ei se Solveig tainnut nyt tietää, että meidän perheessä ei kauheasti kannata tuollaisten vanhojen laitteiden kiukutella, kun ne joutuu vaihtoon aika nopeasti ! ( moottoripyörälle tässä keväällä jo kävi niin, kun sen käyntihäiriöiden takia työntelin sitä muutamia kilometrejä vesisateessa, mutta se onkin jo oma tarinansa )

No kotona tuli illan mittan asiaa pohdittua ja tuli mieleen, että jospa siinä suodatin puolessa on kuitenkin jotakin tukkeentumis ongelmaa, koska selkeästi tuntui siltä että ruoka riittää tyhjäkäynnille, mutta kun sitä tarvittaisiin lisää niin kone ei saa naftaa tarpeeksi :?:
No sitten racorin ohitus ja kone uusiksi käyntiin ja sama oireyhtymä edelleen ? Eli seuraava ajatus oli, että siirtopumpussa täytyy olla vika! Telakan omistajaltakin kyselin näkemystä asiaan ja hän oli kanssani samaa mieltä ja olikin juuri edellispäivänä jollekin toimittanut uuden siirtopumpun vaatimattomaan 160 egen hintaan ? Ja eikun mietintä myssy päähän, että jos siirtopumppu näyttää kerran ihan tavalliselta kalvopumpulta niin miten hitossa se voi toimia vaan vähän ? Tai olla mukamas toimimatta vähän ?
Ei siinä sitten mikään auttanut , siihen tämä ongelma kuitenkin näytti selkeästi kulminoituvan, joten eikun siirtopumpulta syöttöletku irti ja lähtevä kupariputki auki ja siitä käsivipua pumppaillen naftaa yltympäriinsä, jeeeee :twisted:
Jotenkin pumppu tuntui siltä tuosta käsivulta, että kaikki ei kuitenkaan ole kohdallaan, joten pumppu irti ja osiksi !
Kalvo oli ehjä, kaikki osat tuntui suhtkoht olevan niinkuin pitääkin, sitten vielä tuo pumpun kansi käteen, jossa liitäntä yhteet ovat ja eikun tarkempaan tutkimiseen.... siinä on selkeä takaisku venttiili tulopuolella ja lukitukset auki ja :shock: mikä hitto on tuo musta noin 1.5mm X 3mm köntti siinä lautasen ja venttiilin ylärunkon välissä ??????

Ja tuossa vaiheessa syttyi :idea: eihän tuo venttiililautanen pääse aukeamaan kuin murto-osan siitä mitä sen pitäisi, kun tuo paskakikkare on siinä välissä !
Eli pata ei saa ruokaa kuin pienen kusilirun siitä välistä, joka siis varmaankin riittäisi siihen tyhjäkäyntiin !

Venttiili putsaten ja pumppu kasaan, letkut kiinni, suodatin käyttöön ja järjestelmä ilmaten ja pata käyntiin !!! JA ?

Pelaa kuin enkeli :D

Arvoitukseksi jäi se, että mistä se sinne oli mennyt ? Ennen pumppua on kuitenkin ollut kaksi kesää Racorin 15 micronin suodatin ja asennettaessa uusein myös väliletkun...
Tuli vaan ihan oikeasti mieleen, että onko niissä naftassa kasvamaan kykenevissä eliö / bakteeri jutuissa sittenkin jotain perää, koska tuo kokkare ikään kuin mureni / haihtui, kun sitä pyöritteli sormiensa välissä ?

Melkein voisi uskoa koko jutun olevan unta, josta kohta herään, mutta ruljanssissa tulleet mustelmat kertovat kuitenkin vielä toista !

No ehkäpä tästä voi oppia jotain ? Ainakin jos jollain muulla tulee samankaltainen vika niin tutkikaapa tuo paikka ensin !

Hyvää veneily kesää toivottaen Solveigin Poppoo !