Eka EWES-rankingskaba.

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Eka EWES-rankingskaba.

Post by harald »

No niin, päätettiin sitten ajaa tiistiksien sijaan EWES-skaboja koska niissä
on vähän vähemmän veneitä ja pikkuluokka rajoitetaan alle 1.15 veneisiin.
Näin ei pääse käymään niin että täydellisen startin jälkeen joukko 40-
jalkaisia aja päälle..

Enemmän infoa EWES-sarjasta ratoineen tuolla:

http://www.emk.fi/index.cfm?doc=51

Eilen oli 5-6m/s tuulta ja kymmenen venettä. Kolme ekaa starttia ovat
vastatuulilähtöjä joten viime lauantain avomeripurjehtijoiden vesileirin
starttiharjoitukset auttoivat sen verran että oltiin vain 8s myöhässä,
meillä avautui kuitenkin hyvin mahdollisuus lyödä paaralle jonka teimme
ensimmäisten joukossa ja saatiin suht vapaissa ajaa n km verran
kryssipoijulle.

Kohta tuli kohdalle h-vene s/y Falken (jonka spinnupussia pelastettiin
ennen starttia). Tämä H piinasi edellämme kryssimerkille.

Ratahan oli tuo:

http://www.emk.fi/content_files/rata3-2005.jpg

Ja merkin kohdalla spinnu ylös ja päästiin Finngulfin ja yhden Albin
Expressin takana lenssille. Vieressä ulkokurvissa Falken. Muut veneet
Vindungenia (FG28e) lukuunottamatta jostain syystä epäröivät spinnun
nostossa. Näin päästiin seuraavaa merkkiä kiertämään Vindungen ja
toinen Albineista edellä. Spinnulla toinen Albineista meni hiukan ohi
mutta saatiin kuin saatiinkin sisäpaikka kierrossa. H tässä vaiheessa
parikymmentä metriä takana luun puolella.

Kryssi meni ok mutta jostain syystä se Falken vain sitten kiersi ennen
meitä, kuten molemmat Albinit. Vindungen oli tässä luokan nopeimpana
veneenä (LYS 1.14) jo hiukan karussa.

Lenssi kohti Melkin selkää meni kolmen klimpissä, Falken, Albin sekä
me. Edessä satojen metrien päässä Vindungen ja Vindungenin ja
meidän välissä toinen Albin.

Melkin selällä piti kiertää punainen viitta jonka Albin ja H ottivat turhan
varovaisesti ja saimme tuulipaikan ja parin kymmenen metrin etu-
matkan seuraavalle merkille. Tässä pysyivät H ja Albin niukasti takana.

Kierto Melkin selän P-puolella käärmesaarten kohdalla meni huonosti,
genoa tuli liian nopeasti sisään (tai minä en nostanut ajoissa). Painos-
tuksesta johtuen käännös oli myös hiukan jyrkkä (tultiin liian sisältä
merkille) joten H ja albin olivat kyllä takana mutta noin 20m luuvartin
puolella meistä.

Salmi oli puuskainen ja tässä tuli sitten oikein hienoa kilpailua kun
kryssittiin välillä H:n kanssa minuutteja niin että he olivat leen puolella
noin parin metrin päässä. H:n miehistö hengasi rajusti, päät noin metrin
päässä meidän reelinkilistasta. Tässä sitten tosi hiljaa kiivettiin eteen-
päin niin että H lopulta joutui tiputtamaan ja tekemään venda styyralle.

Seuraavaksi kohdattiin kolme kertaa tällä kryssillä ja kaksi ekaa
kertaa meni niin että emme olisi päässeet ohi, tehtiin sitten venda
H:n eteen leen puolelle niin että he joutuivat lyömään takaisin paaralle
ja omalle puolelle salmea.

Samassa kun salmi muuttui miessaaren seläksi pääsimme paaralla
H:n edestä, väliä noin 2m. Koska trimmi tuntui hyvältä eikä vasen
puoli selästä näyttänyt kovin erilaiselta jatkettiin pienen separaatio-
ahdistuksen potemina paaralla kun H jatkoi vasemmalle laidalle.

EMK:n poiju kierrettiin sitten kolmantena Vindungenin ja toisen Albinin
perässä. Toinen Albin jo takana H Falkenin kanssa. Spinnu tuli
vielä ruosteisen spinnun leen noston kanssa (kuka vetää mitäkin kun
nostettiin vielä paaran halssilla ja kaikki köydet vaihtavat puolta tuttuun
verrattuna).

Legi vihreälle viitalle oli suoraa ajoa, edessä oli Albin kyllä jiippaili mutta
tuulta oli sen verran että hyvin voitiin ajaa suoraan merkille. Tässä
Albin ja H pysyivät takana ja sitten strekkiä maaliin.

Vindungen oli meidän laskujemme mukaan aika aikaisin maalissa.
Edessä oleva Albin oli sen verran lähellä että sen kanssa ei pitäisi olla
ongelmia.

No, nyt tuli tulokset ja voittohan siitä ekasta EWES-skabasta tuli :)

http://www.emk.fi/content_files/Pikkuluokka%2005.xls

Jippii! Suurin anti oli kyllä se mainio kisa sen H-veneen kanssa. Todella
hieno ja sitä varten tuonne EWEkseen tultiinkin. Kiva että tulos oli tuo
mutta armottoman arvokas oli kisa sen yhden Albinin ja H:n kanssa.

Hatunnosto Falkenille, todella kiva kisa meidän kesken. Seuraavalla
kerralla varmaan Haukka pomii silmät Charlottasta, ehkä.. :)

Että näin. Kaksi kisaa, kaksi voittoa takana. (viime viikon tiistis, 1/23).

Viikonlopun Suunto-cupia varten ollaan sitten suht valmiita, ehkä.
Katsotaan.. Onko Gastia? Osaavaaa spinnunlennättäjää haetaan..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Onneksi olkoon. FE83 RULES ok.

Tästä alkaa muodostua teille jo huono tapa. Kannattaisi noin ehkä vaihteen vuoksi sijoittua joskun edes toiseksi. Sillä olemalla toinen voisi henkinen vireystila piristyä...:roll:. Varsinkin jos tuohon voittamiseen alkaa kyllästymään... :wink:.

Voisitte aloittaa tämän "uuden elämän" esim. Emäsalon lenkillä viikon kuluttua... 8).
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No, jos emäsalossa tähän asti on sijoitukset 3 (2003) ja 2 (2004) niin... :)

Ja kyllä niitä kakkos-, kolmos-, nelos- ja muitakin sijoituksia siunaantuu, niihin
ei kannata pyrkiä kuitenkaan, pyrkimys on kyllä voittaminen ja asioitten hoitaminen
etukäteen niin että tuo voittaminen on mahdollista purjehtimalla. Reilulla
purjehduksella siis.

Jokos tämä vastustajan psyykkaaminen ennen Emäsaloa jo alkaa? :twisted:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Jokos tämä vastustajan psyykkaaminen ennen Emäsaloa jo alkaa? :twisted:
Tervehdys

Mitä :shock:. Eikö Emäsalonlenkin tarkoitus ollutkaan purjehtia eskaaderissa Emäsalon ympäri... :oops:.

Eikös se samalla ollut FE83:n kokoontumisajo :roll:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllähän se on kokoontumisajo... :) Ja Eskaaderin etupäässä on paremmat
tuulet :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Eieiei, aikooko Harald vastedeskin tulla nöyryyttämään Olgaa Ewesissä :)
Pysytään ihan siellä omalla puolella ja jätetään EWES meidän huomaamme.

No ei, pitää kyllä nostaa hattua Vindungenin voittamisesta, yleensä se on jo maalissa siinä vaiheessa kun me olemme ekalla kääntöpoijulla tms.

Joskohan ensi viikolla mekin pääsisimme korkkaamaan kisakauden.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä nyt on tarkoitus ajaa noita EWEksiä, sanotaan että tullaan teidän
jäniksiksi, ei nöyryttämään.. EWEShän on avoin sarja.

Ja kyllä se Vindungen oli maalissa minuutteja ennen meitä myös. Onneksi
ajetaan tasoituksilla :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tänään Olgakin sitten asettuu viivalle, mutta sairauden runtelemana luultavasti vain kahden hengen miehistöllä+ veneellä joka on täynnä turhaa kamaa.

Jokatapauksessa ohimennen voisi vihjaista, että jos jotakuta kiinnostaa seuraavat asiat:
1. _rento_ kilpailuasenne, tavoitteena eteenpäinmeno ja vikan sijan välttäminen...Sinulta eivät hermot mene jos purjeen skrööberi tjsp. on väärin säädetty Jupiterin ja Saturnuksen konjugaation suhteen. Väistämissääntöjen suhteen me noudatamme yleisesti linjaa "ei osumia" ts. tiukka oikeuksista kiinnipitäminen ei kuulu homman juoneen.
2. mukava pikkukisa (oletettavasti vastalähtöskabassa ajetaan lyhin rata, joka kestänee sen 1,5h) aurinkoisessa säässä.
3. Charlottan peräpeilin vahapinnan lheijastusten tarkastelu punasiirtymän kannalta ja katkera mutina välineurheilusta :wink:

Niin voinee ilmoitella asiasta minulle vaikkapa foorumissa tai puhelimitse 040-7217933

Kisastartti on klo 18.10, mutta yritämme mennä pistämään Windexin mastoon Haukilahden mastokraanalla (startti siis haukilahden edestä) eli Westendistä lähdemme varmaan viimeistään 17.15 maissa mutta Haukilahdessa olemme sitten 17.30 jälkeen joten kyytiin voi hypätä sieltäkin.

Hmm niin, olisihan tämän gastipörssiinkin voinut pistää, mutta ei tällä ole niin suurta merkitystä että ehdottomasti joku tarvittaisiin paikalle.Pitää vielä tehdä pari puhelinsoittoa, josko saisi motivoitua väkeä paikalle muualta.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Niinpäniin, DNF:hän sieltä tuli...
Tuuli oli kova ja iskimme fokan eteen, lähetysveneessä näytettiin rataa numero 5 (10 min ennen starttia, 5 on lyhin rata, noin tunnin rykäisy) ja siitä sitten suunnistimme vähän kauemmas kikkailemaan, pois ruuhkasta. Vastatuulilähtö kun oli kyseessä niin lähtö itsessään oli aika helppo hoitaa, enkä nähnyt tarvetta jäädä viivalle kytikselle...no olisi kannattanut, ilmeisesti 8 ennen lähtö joku binäärilogiikan omaava sankari päätti pistääkin rata numero 1:sen kehiin (pisin, tuossa kelissä lounaistuulella ja isolla aallokolla pienimmät veneet tulevat maaliin tuskin ennen ysiä). No me olimme lähimmillään parin sadan metrin päässä veneestä ja aurinko paistoi aika suoraan lähetysveneen takaata, enkä mitenkään voinut käsittää että kaverit jotka olivat siinä olleet jo useamman minuutin, päättäisivät vaihtaa rataa. No oma moka se on, mutta oli niitä ratoja muitakin kuin lyhyt ja sikapitkä. Pitkää emme olisi lähteneet vetämään kuitenkaan, vaan olisimme rauhassa pistäneet windexin mastoon ja heittäneet leppoisan iltalenkin.

Lähdön jälkeen sitten hieman ihmettelimmekin kun veneet eivät menneet sinne minne olisi pitänyt, mutta ensin oletin että rata oli muutettu vähän pidemmäksi ja päätimme sitten vain seurata edellämeneviä.
Fokka oli alun kryssissä hyvä vaihtoehto tuulen noustessa jonnekin 10 m/s tienoille, mutta myötäisellä muut kaivoivat spinnujaan esiin ja emme viitsineet tuossa tuulessa lähteä kahdestaan siihen leikkiin.
No matka jatkui, kunnes sitten tuli paikka jossa olisi pitänyt kääntyä takaisinpäin, mutta eipä kukaan kääntynyt ja päättelin että veneet aikovat lähteä Melkin eteläpäätyyn ja sieltä rysäkarille...kiitos ei aaltojen hakatessa vettä kannelle jo siinä hieman suojaisemmassa paikassa vrt. Rysäkaria edeltävä selkä.

Radan vaihto ilmeisesti meni sääntöjen mukaan, mutta...ei vain voi ymmärtää minkälaista päätöksentekolahjakkuutta vaatii vaihtaa lyhin rata pisimpään ehkä sääntöjen sallimissa rajoissa, mutta silti näyttää ensin toista rataa. Arpoa voi ennen ratakyltin nostamista, mutta mielellään ei enää sen jälkeen.

No ensi viikolla uudestaan.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:Niinpäniin, DNF:hän sieltä tuli... ...Radan vaihto ilmeisesti meni sääntöjen mukaan, mutta...ei vain voi ymmärtää minkälaista päätöksentekolahjakkuutta vaatii vaihtaa lyhin rata pisimpään ehkä sääntöjen sallimissa rajoissa, mutta silti näyttää ensin toista rataa. Arpoa voi ennen ratakyltin nostamista, mutta mielellään ei enää sen jälkeen.
No ensi viikolla uudestaan.
Tervehdys

Onhan se selvää, että harmittaa. Jos yhtään helpottaa, niin olin Riston kanssa puhelimessa, kun hän kertoi Peten vetävän väärällä radalla...hmm. Miten se nyt menikään... "Jaettu murhe on pienempi murhe" :roll:. Taitaa olla hyvät näköalat tuolta Riston kotoa merelle, kun niin hyvin hän tiesi... :lol:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Risto harrastaakin nykyään lähinnä tuota nojatuolipurjehdusta ;)
Itse jo kysyin Ristolta puhelimitse ekan poijun jälkeen, onko ratoja muutettu jotenkin (olin vain pikaisesti vilkaissut netistä, että samalta näyttävät) kun kaikki purjehtivat ihan väärään suuntaan.

Muta toki mainittakoon, ettemme me missään vaiheessa väärää rataa ajaneet vaan kokeneina suunnistajina tiedostimme milloin pitää peesata ja milloin mennä omia teitä, joten peesasimme sitten muitten perässä kunnes totesimme, että pisintä rataahan siinä mennään.

Ja ei, ei oikeastaan harmita, keli oli mukava ja purjehdittua tuli ja oma mokahan se yhä oli.
Post Reply