Mikä FE ja miksi FE?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Keijo

Mikä FE ja miksi FE?

Post by Keijo »

Heips, olen haivene ajanjakson jälkeen hankkimassa asuttavampaa venettä ja ykis vaihtoehto olisi kokonsa ym. puolesta FE83. Nyt on kysymyksenä se, että mikä tuo FE83 oikein on? Sehän on sama vene kuin Sunvind 27, vai eikö olekin? sama valmistaja ja sama interioori :?:
Olen kuullut että sekä FE83 ja Sunvind 27 olisi heikohkoja rakenteeltaan, mitenb pitää paikkaansa tuo väite :?:
Olen seilannut Fe83 ja se tuntui näppärältä, mutta kun tieto puuveneilijältä puuttuu kun mennään lasikuituveneisiin, joten voisiko joku hieman jeesata asian kanssa? tarvitsisin kovin tietoa juuri FE83 veneestä ja siitä miten se erottuu Sunvin d27 veneestä, jota minulle on kohtuuhinnalla tarjottukin,
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Käy Keijö ensihätään lukemassa lyhyt kuvaus FE83:sta FE83.org:n etusivulta "Viitat" valikon kohdasta docs artikkeli "Mikä on FE83?". Sen jälkeen tutustu "Viitat" valikon kohdasta "press" löytyviin Vene-lehden kolmeen artikkeliin! Artikkelit selventävät myös FE:n suhdetta Sunwind 27:aan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

En tiedä mistä tuo väite heikkoudesta tulee mutta meillä ei ole kestävyyden kannalta
ole ollut ongelmia. FE ei kuulemma ole niitä kiertojäykimpiä rungoltaan mutta toisaalta
se on suhteellisen kevyt. Kompromisseja kaikki.

En ole kuullut että FE olisi mennyt käytössä rikki.

Noista kahdesta niin sunwind on kait tilavampi sisältä ja hiukan huonompi vauhdiltaan.
FE taas päinvastoin pienempi sisältä mutta "sporttisempi". :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Niin, kyllähän sunwind 27:an huonompi lYS-luku (1.02, FE:llä 1.07)jotain kertoo veneitten vauhdista ja suorituskyvystä, Keijo! FE nousee todella ylös tuuleen, takilaa kun pystyy trimmaamaan todella paljon. Sillä voi kryssissä piinata isompiakin paatteja, avotuulella sitten ei voi fysiikan lakeja voittaa -isommat purkkarit suuremmalla purjepinta-alalla painuvat ohi. FE ei ehkä ole tosiaan tukevimmasta päästä- ainakaan jos vertaa Colin Archeriin, mutta eihän se nyt rikki mene- on ihan kunnon paatti ja kestävä Itämeren olosuhteisiin. En ny Atlanttia lähtis sillä ylittämään mutta näillä vesillä pärjää mainiosti. Kölikin on kunnolla kiinni, eväköli nyt on veneessä kuin veneessä arka karilleajossa.
Vertaapa pohjan ja rungon muotoa sunwindiin- ovat aivan erilaisia. Fe on kuin iso jolla lähes tasaisella pohjallaan, keula on yllättävän pysty ollakseen niinkin vanha vene. Ja sit ne tilat; aivan riittävänkokoinen perheveneeksikin, lapsia 2-3 mukaan ja homma toimii. Että hinta/laatu/järkevyys/käyttömukavuussuhde on tässä veneessä todella kohdallaan. Sitäpaitsi monipuolisista purjehdusominaisuuksistaan huolimatta on helppo käsitellä vaikka yksin.
Terv. Juhpoh
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
Guest

Post by Guest »

Jeps'

kiitti viesteistä. Piipahdin lukemaan myös saitilta enemmän FE.stä ja valaisee kyllä.... Kovin kiinnostaa tuo FE ja hintakaan ei ole ihan hirveä. Haikkarin kun myy, niin toki joutuu laittamaan lisää mutta ei paljoa. Tilat nyt olisi tärkeät mutta myös vauhti on tärkeä. Olen tsekannut Albin Expressiä, mutta tilat on huonot. FE nopsahkona ja tilavana voisi olla riittävä kompromissi. Pitänee alkaa tsekkaamaan sopivaa... aikaahan vielä on. Kiitós vastauksista ja tästä saitista.

Keijo
Post Reply