Bavaria 42 Match...

Moderators: Petri, harald

User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Bavaria 42 Match...

Post by juhpoh »

No, eihän tällä ole Fe:n kanssa mitn tekemistä, mutta tämähän on "Off Topic"- osasto.
Aika karu juttu...
Luulisi uuden, 42- jalkaisen kestävän..mutta ei.

http://team.sailing.hu/Accident%20in%20Croatia.pdf
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Joo, onhan tuotakin tullut katsottua messuilla, mutta hyvä on että on hinta-laatusuhteeltaan oivallinen hyvinpurjehtiva FE83 vene alla niin ei tarvitse tällaisista murehtia.
Tässä vielä linkki sinne lisäkuviin... http://www.sailing.hu/galeriak/versenye ... re_kupa/1/
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

hirveää englantia, mutta niin ovat jäljetkin. Paha kun joku kuolee tätä
harrastaessaan. Toivottavasti ei satu kenellekään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Bavaria 42 Match...

Post by Panu »

juhpoh wrote:No, eihän tällä ole Fe:n kanssa mitn tekemistä, mutta tämähän on "Off Topic"- osasto.
Aika karu juttu...
Luulisi uuden, 42- jalkaisen kestävän..mutta ei.
Tervehdys

Karu todellakin, mutta ei kuitenkaan yllättävä... :cry:.

Tämä nykyinen trendi tehdä veneistä keveitä (pienet rakenteelliset turvakertoimet), ketteriä (kapea ja syvä köli) ja varustaa ne suurella oikaisevalla momentilla (syvä ja painava bulbiköli) tuottaa esitetynlaisia ongelmia.

Kyllä nämäkin purret voitaisiin tehdä kestäviksi, mutta ongelmana on oikeiden kuormitusarvojen "arvaaminen" laskutoimitusten alkuarvoiksi. Teoreettisesti voidaan kyllä laskea erilaiset dynaamiset kuormat, mutta kun vene joutuu erittäin huonosti ennustettavaan ympäristöön, eli merenkäyntiin, alkavat laskelmat muistuttaa arvausta :wink:.

Jo edesmennyt Australia II:n (Americas cup voittaja vene) suunnittelija Ben Lexen piti ohjenuorana kilpapursissaan, "Jos jokin osa ei vielä ole kertaakaan mennyt rikki on se taatusti liian painava!"
Ystävällisin veneily terveisin PR
vierailija

tutkinta kesken

Post by vierailija »

ymmärtääkseni joku väite on, että vene olisi käynyt kivillä ennen kölin irtoamista. reipas tuuli, voimakas virta, kova kilpailuvietti ja liian matalat vedet voivat aiheuttaa epämielyttäviäkin yllätyksiä.
Post Reply