Page 1 of 1
Kulkeeko FE moottorilla suoraan
Posted: Tue May 10, 2005 11:24 am
by Panu
Tervehdys
Kulkeeko FE:si moottorilla marssivauhdilla ajettaessa suoraan vai pyrkiikö vene kääntymään vasemmalle tai oikealla? Entä täydellä kaasulla?
Posted: Tue May 10, 2005 11:42 am
by harald
Kulkee nyt suoraan, köliremontin jälkeen
Mitä nyt potkurin pyörimissuunta vaikuttaa hiukan...
Posted: Tue May 10, 2005 14:00 pm
by Panu
Tervehdys
Kääntyy oikealle sitä voimakkaammin mitä lujempaa koneella ajaa. Jään jännityksellä odottamaan mitä kölifrofiilin muokkaaminen auttaa asiaan.
Posted: Tue May 10, 2005 18:02 pm
by Arkki
Kulkee suoraan (siis ainakin viisivuotta ja siis kölirempan jälkeen).
Posted: Wed May 11, 2005 19:31 pm
by ollik
Lähtee kun kala rannasta, onneksi on pilotti.

Liekö köliremppa edessä.
Posted: Wed May 11, 2005 22:19 pm
by Panu
ollik wrote:Lähtee kun kala rannasta, onneksi on pilotti.

Liekö köliremppa edessä.
Tervehdys
Join the club. Olen tässä tarkastellut kolmen FE-83:n kölejä ja pahalta näyttää (riippuu tietenkin mihin vertaa). Lisäksi Harladin veneen köli oli samoin paaranpuolelta pulleampi kuten nämä kolme muuta. Lisäksi tuolta WB-Sails nettisivuilta luin Entertainerin kölihommasta ja kas samoin paaranpuoli oli taaskin pulleampi. Joten otoksella 5 kaikki suurinpiirtein samanlaisia. Muistaakseni Hennulin kölikin oli samanlainen. Pasi voisi tietenkin vahvistaa (otos jo 6).
Eli oletusarvo on, että kölin profiili on toispuoleinen ja paaran puolelta pulleampi. Merkittävää on että kaikissa on etureina liian terävä, jolloin kryssillä tuuleen nousukyky häiriintyy voimakkaasti. Jos oikein tarkka pinnamies olisi, niin tämä pitäisi tuntua perstuntumassa, windexin ja lokin näytöistä. Toisella halssilla kulkee ja toisella tahmaa...
Posted: Thu May 12, 2005 08:02 am
by risto
Moi
Panu wrote:
Eli oletusarvo on, että kölin profiili on toispuoleinen ja paaran puolelta pulleampi. Merkittävää on että kaikissa on etureina liian terävä, jolloin kryssillä tuuleen nousukyky häiriintyy voimakkaasti. Jos oikein tarkka pinnamies olisi, niin tämä pitäisi tuntua perstuntumassa, windexin ja lokin näytöistä. Toisella halssilla kulkee ja toisella tahmaa...
Enpä väitä olevani tarkka pinnamies, mutta tämä vahvistaa minun aavistuksen että toiselle halssille vene nousee ihan eri tavalla (mitä eräs lyhyttukkainen inttäjä väitti pelkästään minun osaamattomuudekseni). Hyvä, että muutkin on samaa mieltä!
Mitä tälle sitten meinataan tehdä? No tuskin juuri mitään, sillä teltan + lämmittimen rakentaminen ei oikein napostele ja vielä vähemmän kiinnostaa seisottaa venettä pukilla vielä juhannuksena, jotta olisi tarpeeksi lämmintä rempan tekemiseen. Seuraus: ajetaan alemmas toisella halssilla...
-Risto
Posted: Thu May 12, 2005 11:36 am
by Panu
risto wrote:
Mitä tälle sitten meinataan tehdä? No tuskin juuri mitään, sillä teltan + lämmittimen rakentaminen ei oikein napostele ja vielä vähemmän kiinnostaa seisottaa venettä pukilla vielä juhannuksena, jotta olisi tarpeeksi lämmintä rempan tekemiseen. Seuraus: ajetaan alemmas toisella halssilla... -Risto
Tervehdys
Ei meilläkään mennyt kölihomman aloittamiseen kuin vajaat 18 vuotta, joten ota ihan rauhallisesti vaan...

.
Itse en jaksa uskoa, että homma vaatisi mitään kohtuuttomia ponnisteluja, ellei pyri täydellisyyteen. Jos antaa itselleen hieman anteeksi, niin uskon työtunteja kertyvän huomattavasti vähemmän kuin WB-sails newsiissä esitetyt 70 tuntia. Oma arvio on, että tunnit jää varmasti alle puoleen.
Veneen pitäisi päästä omaan elementtiinsä lauantaina 21.5, joten ei se nyt niin myöhään jäänyt. Telttaa ja lämmitintä en ole vielä projektin aikana tarvinnut.