Page 1 of 1

Huoltoa Yanmariin

Posted: Thu Apr 28, 2005 19:12 pm
by Guest
Kuinka usein olette vaihtaneet sinkin 1GM:nne sekä vesipumpun siipipyörän. Sinkkianodin paikka näyttää aika ahtaalta. Kuinka kätevästi se on teiltä muilta käynyt ja onko se yleensäkään kulunut? Siipipyörän tarkistuksessa tai vaihdossa täytyy näemmä irroittaa kiilahihnapyörä vai kuinka? Entäs tiivisteet kyseisiin paikkoihin?

Re: Huoltoa Yanmariin

Posted: Thu Apr 28, 2005 22:19 pm
by Panu
Anonymous wrote:Kuinka usein olette vaihtaneet sinkin 1GM:nne sekä vesipumpun siipipyörän. Sinkkianodin paikka näyttää aika ahtaalta. Kuinka kätevästi se on teiltä muilta käynyt ja onko se yleensäkään kulunut? Siipipyörän tarkistuksessa tai vaihdossa täytyy näemmä irroittaa kiilahihnapyörä vai kuinka? Entäs tiivisteet kyseisiin paikkoihin?
Tervehdys

Moottorilohkon sinkin vaihdan noin 2 vuoden välein. Tällöin siitä on likimain puolet syöpynyt. Tämä sinkki on hieman hankalassa paikassa, mutta homma helpottuu, kun otat laturin hieman irti paikoiltaan. Tiivistettä en ole samassa yhteydessä sinkin kanteen vielä joutunut vaihtamaan.

Vesipumpin siipipyörän kolmas ruuvi jää ikävästi hihnapyörän taakse jemmaan. No, jos katsot tarkasti, niin huomaan hihnapyörässä läpireikiä. Käännä yksi näistä reijistä ruuvin kohdalle ja käytä laadukasta ohutta ruuvimeisseliä niin a'vot saat siipipyörän vaihdettua. Onhan se hieman hankalaa, varsinkin kun tuo mainittu reikä ei ihan ole ruuvin kohdalla, mutta sen läpi saa homman tehtyä kääntämällä ruuvimeisseliä vinoon. Meillä on vaihdettu kys. ruuvit mutterikantaisiksi, jotta kiintoavaimella saa helposti avattua ja suljettua (kanta 7mm). Vesipumpun kanteenkaan en ole tiivistettä vaihtanut :oops: ja siipipyöränkin olen kahdesti vaihtanut sitten vuoden -87 ja kummallakin kerralla "pakottavista syistä".

Muistutan, että Yanmarin siipipyörän keskiö irtoaa vulkanoinnistaan ennemmin tai myöhemmin. Itse kumiosa on meillä säilynyt muutoin hyvinkin ehjänä. Merimoottori Oy (Robert Wiedebaum) myy USA:laista varaosaa, jonka keskiö on tehty kestämään ja tämä siipipyörä sietää paremmin kuivana käyntiä :D.

Mainitaan tässä vielä, vaikka et kysynyt, niin polttoainesuodattimen paperisuodatinta en ole joutunut vaihtamaan yli 10 vuoteen :!:. Syitä on monia:
1.) Suodattimen kuppi on hankalassa paikassa ja vaikea avata ja kiristää. Parhaiten se sujuu pitkällä ruuvimeisselillä kupin pytyuriin meisseliä tukemalla ja vasaralla kahvan päähän naputtamalla :x.
2.) Meillä on asennettu kunnollinen polttoainesuodatin polttoainetulolinjaan sulkuventtiileineen. Moskä ja töhnä ei enää pääse paperisuodattimeelle asti. Säästyy hieman aikaa, rahaa ja mitä parasta niin hermot 8)
3.) Kyseinen suodatin on niin onneton tekele, ettei sitä voi kerta kaikkiaan ottaa tosissaan ainoana suodattimena. Jos muuta luulee, niin itseään pettää :idea:.
4.) Viimeisenä, mutta ei vähäpätöisempänä, meillä putsataan tankinpohjalta JOKA kevät töhnät pois. Meillä se käy helposti istuinlaatikon pohjalla olevan täyttöhelan kautta samalla pumpulla, millä teemme öljynvaihdot :!:.