yanmar 1 gm
Yanmar 1gm10
Moi kaikki,
Ostin fe83 purjeveneen jossa on yanmarin 1gm10 moottori vuodelta 2001. Olen yrittänyt saada sitä käymään, mutta kone ei tunnu jaksavan käydä itse. Polttoaineen syöttö on nyt ilmattu kolmesta kohdasta suuttimelle asti. Konetta kun starttaa se käy selvästi, mutta heti kun starttauksen lopettaa, niin kone ei jaksa jatkaa pyörimistä kuin muutaman sekunnin. Pakoputkesta tulee myös palamatonta tavaraa ulos. Osaako joku sanoa onko normaalia, että jos konetta pyörittää kampiakselin siimapyörästä kädellä, niin kone pyörii hyvin herkästi, eikä puristuksia tunnu merkittävästi. Eikös tämä viittaa, että puristukset pakenevat jotain kautta ulos sylinteristä? Vai onko tämä normaalia tälle koneelle? Olen lukenut, että näissä menee kansi 20 v jälkeen, joka sopisi koneen ikään. Vakavampi mahdollinen vaurio olisi tietenkin vaurioitunut mäntä. En ole vielä tarkistanut venttiilin välyksiä, mutta olettaisin, että venttiilit eivät olisi ruvenneet kantamaan itsekseen. Tämä mahdollinen koneremppa huomioitiin veneen hinnassa, joten tämä ei tullut täysin yllätyksenä.
Kiitos jo etukäteen vastaajille.
Ostin fe83 purjeveneen jossa on yanmarin 1gm10 moottori vuodelta 2001. Olen yrittänyt saada sitä käymään, mutta kone ei tunnu jaksavan käydä itse. Polttoaineen syöttö on nyt ilmattu kolmesta kohdasta suuttimelle asti. Konetta kun starttaa se käy selvästi, mutta heti kun starttauksen lopettaa, niin kone ei jaksa jatkaa pyörimistä kuin muutaman sekunnin. Pakoputkesta tulee myös palamatonta tavaraa ulos. Osaako joku sanoa onko normaalia, että jos konetta pyörittää kampiakselin siimapyörästä kädellä, niin kone pyörii hyvin herkästi, eikä puristuksia tunnu merkittävästi. Eikös tämä viittaa, että puristukset pakenevat jotain kautta ulos sylinteristä? Vai onko tämä normaalia tälle koneelle? Olen lukenut, että näissä menee kansi 20 v jälkeen, joka sopisi koneen ikään. Vakavampi mahdollinen vaurio olisi tietenkin vaurioitunut mäntä. En ole vielä tarkistanut venttiilin välyksiä, mutta olettaisin, että venttiilit eivät olisi ruvenneet kantamaan itsekseen. Tämä mahdollinen koneremppa huomioitiin veneen hinnassa, joten tämä ei tullut täysin yllätyksenä.
Kiitos jo etukäteen vastaajille.
Re: Yanmar 1gm10
Joo, kuulostaa että puristukset puuttuvat. Kunnossa olevaa konetta on suhteellisen vaikea pyörittää käsin puristusvaiheen ohi.
Kokeilisin ehkä näitä ihan alkuun:
Venttiilikopan kyljessä on "puolipuristusvipu", onko sillä mitään vaikutusta ja onko se varmasti puristusasennossa (muistaakseni vaakasuorassa eteenpäin).
Seuraavaksi voisi tosiaan säätää venttiilien välykset oikeaksi.
Jos venttiilien säädöstä ei ole apua ja puristukset selvästi puuttuvat, epäilisin seuraavaksi syöpynyttä sylinterinkantta.
Kokeilisin ehkä näitä ihan alkuun:
Venttiilikopan kyljessä on "puolipuristusvipu", onko sillä mitään vaikutusta ja onko se varmasti puristusasennossa (muistaakseni vaakasuorassa eteenpäin).
Seuraavaksi voisi tosiaan säätää venttiilien välykset oikeaksi.
Jos venttiilien säädöstä ei ole apua ja puristukset selvästi puuttuvat, epäilisin seuraavaksi syöpynyttä sylinterinkantta.
s/y Mariko, FIN-2380
Re: Yanmar 1gm10
Kiitos vastauksesta. Näin vähän ajattelin ettei ole normaalia, että tämä pyörii noin helposti. Puolipuristin on koneessa vaakatasossa, ja startatessa kun sitä nostaan, niin kone pyörii hiukan helpommin. Tarkistan seuraavaksi ventiilien säädöt ja sitten täytyy ottaa kansi irti.
Re: Yanmar 1gm10
Moi. Kävin tänään purkamassa konetta. Katsoin ensin, että venttiilit eivät kantaneet, ja tämän jälkeen otin kannen irti. Mäntä ja sylinteri näyttivät naarmuttomilta. Kannen tiiviste oli huonossa kunnossa, ja männän päällä oli öljyä. Kansi itse näytti ehjältä, mutta tätä pitää tutkia vielä tarkemmin valossa. Olisiko käyny niin hyvä tuuri, että syy kadonneisiin puristuspaineisiin olisi rikkoutunut kannentiiviste tai venttiilit. Tuo kone on seissyt varmaankin aika monta vuotta. Kuitenkin kun kone on nyt auki niin täytyy viedä kansi huoltoon. Osaako joku suositella hyvää paikka Helsingin seudulla joka osaisi työstää kannen? Mitenkäs tuo suutin, onko joku käyttänyt sitä huollossa vai mennäänkö sillä niin kauan kuin kone käy? Hyvä asia oli, että kone tuli auki nyt, kaikki jäähdytysreiät olivat tukossa kovasta kalkista. Ilmeisesti tuota ei ole ikinä huuhdeltu hapolla.
Re: Yanmar 1gm10
Tervehdys
Tuo on hyvä lähtökohta
Puristuspaine voi myös kadota männän ja sylinterin välistä kampikammioon, jos männänrenkaat ovat kuluneet tai pikeentyneet, niin että ne ovat jumissa urissaan eivätkä pääse liikkumaan ja tiivistämään mäntä sylinteri rajapintaa. Renkaita voit yrittää liottaa puhtaiksi jättämällä männän päälle sopivaa liuotinta (esim petrooli), mikä sylinterin sisäpintaa pitkin alas valuessaan liuottaisi pikeymiä. Tuo hoidon voit joutua tekemään useastikin. Itse tein tuota spray öljyllä, joka ohuena mahtui tuohon rakoon. Toistin käsittelyn 5-6 kertaa 2 viikon aikana Muistathan kuitenkin vaihtaa moottorin öljyt tämän käsittelyn jälkeen koska käytetty liuotin päätyy lopulta sinne. Venttiilien tiiveyden seeteihinsä voit testata spray öljyä ruiskuttamalla imu ja pakokanavaan ja tutkimalla tuleeko se venttiileistä läpi. Sylinterin kannessa voi myös olla halkeama, josta puristuspaine pääsee karkuun. Halkeaman löytäminen voi olla vaikeaa ja vaatia koeponnistuksen.
Moottori on liki 20 v vanha, eikä käyntitunneista tiedä kukaan. Suuttimen koeponnistus maksaa luokkaa 40% uuden suuttimen hinnasta hankinta lähteestä riippuen, joten puntaroi se mielessä asiaa
Kattilakiven poistoon käy apteekista saatava sitruunahappo. Itse osti 2 pussia a100g ja sekoitin sen n. 5L veteen. Moottori käyntiin ja happoliuoksen imu- ja paluuletkut ämpäriin, koneen käyntiin ja käyttö, niin että lämpö summeri soi, jäähtymisen odottelua luokkaa 1h ja sama uudelleen, jonka jälkeen systeemin huuhtelu makealla vedellä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Yanmar 1gm10
Moi,
Sain kannen irti ja purettua. Syy alhaisiin puristuksiin selvisi. Pakoventtiilin ja kannen tiivistepinnat olivat ruostuneet täysin, eikä niissä ollut yhtään tasaista tiivistepintaa. Kansi on menossa moottorikoneistamoon ja pakoventtiili pitää uusia. Nyt varmaan kannattaa tarkistaa pakomutka, onko tuo vuotanut vettä pakoventtiilille vai miten kosteus on päässyt tuonne. En ole ennen nähnyt näin pahasti ruostunutta venttiiliä ja kannen seetiä. Sainkin tuosta toisesta ketjusta vinkkiä mihin kannattaa viedä Helsingin seudulla. Muuten kone vaikuttaa olevan kunnossa. Tämä yanmar on kyllä yksinkertaisin kone jonka olen aukaissut. Sen takia varmaankin ne toimivat niin kauan.
Sain kannen irti ja purettua. Syy alhaisiin puristuksiin selvisi. Pakoventtiilin ja kannen tiivistepinnat olivat ruostuneet täysin, eikä niissä ollut yhtään tasaista tiivistepintaa. Kansi on menossa moottorikoneistamoon ja pakoventtiili pitää uusia. Nyt varmaan kannattaa tarkistaa pakomutka, onko tuo vuotanut vettä pakoventtiilille vai miten kosteus on päässyt tuonne. En ole ennen nähnyt näin pahasti ruostunutta venttiiliä ja kannen seetiä. Sainkin tuosta toisesta ketjusta vinkkiä mihin kannattaa viedä Helsingin seudulla. Muuten kone vaikuttaa olevan kunnossa. Tämä yanmar on kyllä yksinkertaisin kone jonka olen aukaissut. Sen takia varmaankin ne toimivat niin kauan.
Re: Yanmar 1gm10
Tervehdys
Tuo on aika yleinen syy puristusten häviämiseen. Näin kävi meilläkin.
Mixing elbou on yksi potentiaalinen vikaantumisen paikka, muttei ainut. Meillä pakokanavan ja vesitilan väliseen seinämään oli tullut särö / halkeama, josta vesi pääsi vuoamaan pakokanavaan ja siitä alas syövyttämään venttiiliä ja sen seetiä. Meidän halkeama löytyi ihan katsomalla termostaatti kotelon reiästä sisään. Siellä näkyi vaaleassa kattilakivi pinnassa pystysuuntainen musta viiru nokea, joka oli tunkeutunut halkeamasta läpi pakokaasujen mukana. En uskonut korjaushitsauksen olevan pysyvä ratkaisu, joten hankimme uuden kannen. Kaikki rempassa tarvittavat osat dokumentoin tänne foorumiin, josta etsivä sen tiedon löytää.
Insinööritieteessä monesti toteutetaan KISS periaatetta: Keep It Simple Stupid
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: yanmar 1 gm
Kannen, suuttimen ja öljyputket tilasin muutama viikko sitten bikeworldilta larusta. Pakokäyrän tilasin juuri exhaustelbow.com:ista, näillä kursseilla sen hinnaksi tuli noin 128 €. Päälle tulee tietenkin verot, arvonlisäverot, sakot ja rangaistusmaksut joten katsotaan mitä sen lopulliseksi hinnaksi vielä tulee. Yanmarin tekele olisi ollut 260 €(?).
Palokammio pitää saada irti vanhasta kannesta. Katsotaan millainen savotta siitäkin tulee.
Tuolla tavalla testasin oman käyrän;
Eli ruuvilla pöydänreunaan kiinni ja teipillä vesiletkun reikä umpeen. Sitten kaataa vettä putkien väliseen tilaan ja odotetaan. Jos yhtään kostuu niin vaihtoon.
Palokammio pitää saada irti vanhasta kannesta. Katsotaan millainen savotta siitäkin tulee.
Tuolla tavalla testasin oman käyrän;
Eli ruuvilla pöydänreunaan kiinni ja teipillä vesiletkun reikä umpeen. Sitten kaataa vettä putkien väliseen tilaan ja odotetaan. Jos yhtään kostuu niin vaihtoon.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: yanmar 1 gm
Moi. Voisin päivittää tilannetietoja kansirempasta. Eli syy puuttuviin puristupaineisiin oli vuotava pakoventtiili. Tämä korjautui uudella venttiilillä ja läppämällä seetin ensin vanhalla venttiilillä ja sitten uudella. Käsin tuo läppäys ei onnistunut mutta, akkuporakoneella ja karkealla hiomatahnalla sai seetin pinnan tasaiseksi. Nyt konetta ei pysty pyörittämään kampiakselin päästä. Kone käynnistyy nyt heti kylmänäkin ja käy hyvin tasaisesti. Samalla vahdoin kannentiivisteen ja termostaatin. Kansi on kohtuu syöpynyt, mutta eiköhän sillä pari vuotta mennä. Täytyy muuttaa jossain vaiheessa jäähdytys suljetuksi. Tässä samassa asensin konetilaan hyvän valaistuksen, joka helpottaa jatkossa remontointia.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: yanmar 1 gm
En suosittele muuttamaan suljetuksi, ellei sinulla ole uutta kantta. Kasvanut paine viimeistään löytää kyllä orastavatkin halkeamat.
Jos on tarvetta toimivaan kanteen niin niitä alkaa kyllä löytymään joka toisesta korttelista
Hyvä että kone lähti käymään. Oma kone on tallissa edelleen ilman kantta. Viidettä viikkoa odotan boatworldin listausta osista, vaikka osat tilattiin jo silloin kahden viikon toimitusajalla. Pakokäyrä on ilmeisesti kyllä tulossa, mutta tullihan on siinä välissä.
Jos on tarvetta toimivaan kanteen niin niitä alkaa kyllä löytymään joka toisesta korttelista
Hyvä että kone lähti käymään. Oma kone on tallissa edelleen ilman kantta. Viidettä viikkoa odotan boatworldin listausta osista, vaikka osat tilattiin jo silloin kahden viikon toimitusajalla. Pakokäyrä on ilmeisesti kyllä tulossa, mutta tullihan on siinä välissä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: yanmar 1 gm
Kävin läpi tilaamaani osalistaa, ja wikissä olevaa osalistaa. Eroa on tuon osan verran: "1 kpl 104884-59170 8mm extra thick copper washer ".
Minulla on listassa 4 kpl tavallista kupariprikkaa. Mihin se extrapaxu olisi menossa?
Minulla on listassa 4 kpl tavallista kupariprikkaa. Mihin se extrapaxu olisi menossa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: yanmar 1 gm
Noin 30 € oli tullimaksu, arvonlisävero, raippamaksu ja rangaistusmaksut yhteensä
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: yanmar 1 gm
Noo niin, vihdoinkin! Kuukauden se kesti, mutta on se kyllä hieno se käyrä. Hitsisaumat ovat melkein kauniit!
Sitten hakemaan osakasaa, jossa kansi, suutin, tiivisteitä sekä kaikki ulkoiset öljyputket. Noin 1200 €.
Sitten hakemaan osakasaa, jossa kansi, suutin, tiivisteitä sekä kaikki ulkoiset öljyputket. Noin 1200 €.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: yanmar 1 gm
No taas on ongelmia tavaroiden saannissa. Edellämainittu dieselpaja on paskonut pyörrekammion, joten sellainen pitäisi nyt saada jostain. Boatworldilla on niin kiire venemyynnin kanssa että eivät vastaa sähköposteihin eikä puhelimeen ennen kuin soittaa vaihteen kautta tuntemattomalla numerolla. Kun vihdoin saa vastauksen on vastaus että hollannissa takkuaa, eikä ole tietoa milloin saa osia.
Olisiko kellään pyörrekammion molempia puoliskoita?
Olisiko kellään pyörrekammion molempia puoliskoita?
Kiitos tästä, hyvä selkeä raja-arvo.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: yanmar 1 gm
Pyörrekammio hoidossa. Tai ei ole asennettuna vielä, mutta hyvältä näyttää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020