yanmar 1 gm

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2187
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: yanmar 1 gm

Post by Panu » Thu Oct 24, 2019 15:54 pm

harald wrote:
Wed Oct 23, 2019 11:51 am
Moottorihan on vesijäähdytteinen, eli ei tuohon konetilaan niin hirveästi tarvitse ilman kiertää?
Tervehdys

Joo kone toki on vesi jäähdytteinen (onneksi). Toisaalta pitää muistaa, että dieselin palaminen myös kuluttaa happea / ilmaa. Yanmarin iskutilavuus noin 400cc ja 2000rpm käyntinopeus teoreettisesti kuluttaisi 800L ilmaa minuutissa. Todellisuudessa tuosta pitäisi vielä vähentää hieman pumppaus häviöitä, mutta suuruusluokka on selvä. On muös päivän selvää ettei tuo määrä ilmaa kulje sisään mistään pillin reijästä [-X . Eli selvästi pitää olla kanavat mistä ilma pääsee esteettä kulkemaan ja vaihtumaan, muuten kone uupuu hapen puutteeseen.
Ystävällisin veneily terveisin PR

mihor
kokelas
Posts: 149
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: yanmar 1 gm

Post by mihor » Thu Oct 24, 2019 18:52 pm

Imuilman äänenvaimentimen putken läpimitta on 34mm, joten aika pienestä pillistä tuo ilmamäärä mahtuu :)

Selailin workshop-manuskoja, eikä niissä oikein otettu kantaa moottoritilan ilmanvaihtoaukkojen suuruuteen. Muuten kuin, että sellaiset pitää olla, ettei moottoritilan lämpötila nouse liian korkeaksi. Suosittelivat tulo- ja poistokanavia (ja mikäli moottoritila ei ole kokonaan suljettu, pelkkä tuloilmakanava riittäisi). Manuska toki kattaa kaikki Yanmar moottorimallit ja 1GM tuottaa varmasti ylivoimaisesti vähiten hukkalämpöä.

FE:n alkuperäisessä asennuksessa moottoritilan takaseinä on aika ilmavasti kiinni ja siinä on pari about 5 cm reikää. Nähtävästi tuo on kaikilla veneenomistajilla riittänyt ainakin tähän asti.

Yanmar Inboards Repair Manualista:
When the engine room temperature rises after long operation, the air intake volume decreases (as air is heated, its volume expands oxygen gets thinner), adversely affecting combustion, raising exhaust gas temperatures, increasing exhaust gas density and lowering horsepower. Accordingly, it is important to feed fresh air to the engine room through proper ventilation.

Temperature of the engine intake air at the inlet of the intake air cleaner should not exceed 45’C.
s/y Mariko, FIN-2380

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9827
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Mon Oct 28, 2019 10:35 am

Aika tiiviin paketin aion kyllä tehdä tuosta konehuoneesta, paremman äänenvaimennuksen toivossa. Kyllä siihen ilmakanavatkin tulee, mutta rakennan siis kanavia joissa vaimennusta. Tällä hetkellä konehuone on vaimentamaton, ja isot raot on joka puolelle. Samalla pitää muistaa laminoida se konetilan taaimminen laipio kiinni sitloodan pohjaan että pääsee siitä nitinästä aallokossa eroon.

Tuli vähän pestyä ja tutkittua konetta. "Hiekkaa" tai siis valuraudan hippusia tuli jonkun verran ulos. Kanavat eivät olleet pahasti tukossa, termari oli jumissa niin että siinä oli pieni rako. Johtosarjassa oli sekä öljynpaineen että lämpötilavaroituksen johdot poikki. Öljyn paineputket pahasti ruosteessa, onneksi eivät ole puhjenneet.

Merivaihteessa oli öljyä. Se oli hyvän näköistä joten 20 vuoden päästä katsotaan sitten seuraavan kerran niitä.

Kansi oli mielestäni hyvän näköinen. Pitäisikö viedä jonnekin tarkastettavaksi, onko ehdotuksia? Joku paikka joka vähän tuntee näitä.

Image Image Image Image Image Image

Pakokäyrän sisäputki vuosi ihan vähän vettä. Taisin pelastua pahimmalta koska avasin tämän ajoissa? Jos pakokäyrä vuotaa menee kohta pakoventtilin päälle merivesi, ja loppu lähestyy kovaa vauhtia. Kannattaisi tarkastaa tuo pakokäyrä parin vuoden välein mielestäni. Ottaa irti, tukkii vesiletkun reiän ja täyttää välitilan vedellä. Jos vettä tihkuu niin pakokäyrä vaihtoon. Taidan tilata jenkeistä uuden: https://www.exhaustelbow.com/

Tilasin ebaystä sellaiset sormin kiristettävät ruuvit vesipumppuun.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9827
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Mon Nov 04, 2019 14:50 pm

Onko kellään ehdotuksia minne voisi viedä kannen tarkastettavaksi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Guest

Re: yanmar 1 gm

Post by Guest » Sat Nov 09, 2019 22:56 pm

harald wrote:
Mon Nov 04, 2019 14:50 pm
Onko kellään ehdotuksia minne voisi viedä kannen tarkastettavaksi?
https://www.dieselasennus.fi

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9827
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Mon Nov 11, 2019 10:16 am

Onko sinulla henkilökohtaista kokemusta paikasta?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9827
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Fri Nov 29, 2019 13:43 pm

Kansi ja suutin kävi tarkastettavana ja tuomio mikä sieltä tuli että suutin vuotaa suoraan läpi ja kansi on syöpynyt ja kiero. Ja 15xx € uusi paketti tilalle.

Taidanpa tilata uuden kannen briteistä 780 € hintaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2187
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: yanmar 1 gm

Post by Panu » Sat Nov 30, 2019 19:24 pm

harald wrote:
Fri Nov 29, 2019 13:43 pm
Taidanpa tilata uuden kannen briteistä 780 € hintaan.
Boatcenter siinä larun maritimin vieressä oli liki britti hinnoissa, kun Anneliin kansirempan osia ostettiin. Ero britteihin oli kaikista osista vain 50€ brittien eduksi, mikä jo helposti palaa lähetyskuluihin, joten aika tasoissa siis olivat. Suomesta ostettaessa työllistävä vaikutus jää tänne eikä britteihin. Vink vink.

Ymmärtääkseni Yanmarin osat ovat jenkeissä vielä halvempia. Eräs jäsenistämme tilasi kannen sieltä ja hänen isä kävi duuni reissulla sen noutamassa. Jenkki hintojen ero euroopan hintoihin oli muistaakseni luokkaa -25%.

Jenkeillä taitaa olla epävirallinen "myyntikielto" Eurooppaan, ettei he sotke paikallisia markkinoita. Tämä markkina-alue suoja antaa mahdolliduuden täällä "luovaan hinnoitteluun".
Ystävällisin veneily terveisin PR

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9827
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Mon Dec 02, 2019 10:18 am

Pitää käydä tuolla juttelemassa. Yankee-kaveria minulla ei ole, joten se kortti jää pelaamatta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 586
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: yanmar 1 gm

Post by asalovuo » Tue Dec 03, 2019 13:44 pm

Panu wrote:
Sat Nov 30, 2019 19:24 pm
harald wrote:
Fri Nov 29, 2019 13:43 pm
Taidanpa tilata uuden kannen briteistä 780 € hintaan.
Boatcenter siinä larun maritimin vieressä oli liki britti hinnoissa, kun Anneliin kansirempan osia ostettiin. Ero britteihin oli kaikista osista vain 50€ brittien eduksi, mikä jo helposti palaa lähetyskuluihin, joten aika tasoissa siis olivat. Suomesta ostettaessa työllistävä vaikutus jää tänne eikä britteihin. Vink vink.

Ymmärtääkseni Yanmarin osat ovat jenkeissä vielä halvempia. Eräs jäsenistämme tilasi kannen sieltä ja hänen isä kävi duuni reissulla sen noutamassa. Jenkki hintojen ero euroopan hintoihin oli muistaakseni luokkaa -25%.

Jenkeillä taitaa olla epävirallinen "myyntikielto" Eurooppaan, ettei he sotke paikallisia markkinoita. Tämä markkina-alue suoja antaa mahdolliduuden täällä "luovaan hinnoitteluun".
Merellin moottorin osat ostettiin tuosta Panun mainitsemasta kaupasta 2 vuotta sitten. Tein listan osista ja pyysin tarjouksen - eroa netti hintoihin oli muutama kymppi. Sain erinomaista palvelua ja luvatut toimitusajat pitivät.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9827
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Tue Dec 03, 2019 13:47 pm

Ei sulla ole tuota listaa missään?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 586
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: yanmar 1 gm

Post by asalovuo » Tue Dec 03, 2019 16:28 pm

Käytin wikistä löytyvää listaa apuna. Panu oli listannut osat sinne...

https://www.fe83.org/wiki/index.php/Yan ... orjaaminen

Edit.
...ja netistä löytyvää varaosaluetteloa.
https://www.lsm-diesel.dk/2012/yanmar/p ... _123gm.pdf
https://www.lsm-diesel.dk/2012/yanmar/p ... _1gm10.pdf
Last edited by asalovuo on Tue Dec 03, 2019 16:45 pm, edited 2 times in total.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9827
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Tue Dec 03, 2019 16:38 pm

Pitää käydä hakemassa se kansi pajalta. Toivotaan että saan palokammion siitä eikä sitä tarvitse uusia, ilmeisesti melko kallis pieni osa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2187
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: yanmar 1 gm

Post by Panu » Sun Dec 08, 2019 01:45 am

harald wrote:
Tue Dec 03, 2019 16:38 pm
Pitää käydä hakemassa se kansi pajalta. Toivotaan että saan palokammion siitä eikä sitä tarvitse uusia, ilmeisesti melko kallis pieni osa.
Tervehdys

Tuo esikammio voi sitten olla aika tiukassa kiinni kannessa. Me käytimme alumiinista sopivan halkaisijaista pyörötankoa tuurnana kammion uloslyömiseen isolla massavasaralla. Kammiota ulos hakatessa tuli välillä epäuskoinen olo ettei se sieltä ehjänä tule, vaan tulihan se kuitenkin. Eli otteet pitää olla määrätietoiset ja uskon kova.

Osien puhdistuksen jälkeen hienolla vesihiomapaperilla pinnat kevyesti "puhtaiksi", niin kasaaminenkin helpottuu.

Kammion muodostaa kaksi puolikasta, joiden välissä on hiilipohjainen lämpöeristetiiviste. Tämä tiiviste voi olla hankala havaita vanhan kammion osien välissä, mutta se täytyy kuitenkin muistaa poistaa ennen uuden tiivisteen asennusta. Poistamisessa apuna toimii esim terävä piikki, jolla saa tiivisteestä "kiinni" ja kammettua sen pois. Muuten homma ei oikein pelitä.
Ystävällisin veneily terveisin PR

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9827
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Mon Dec 09, 2019 13:01 pm

Kiitos vinkistä, pitää alkaa pakertaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Post Reply