harald wrote: ↑Tue Dec 03, 2019 16:38 pm
Pitää käydä hakemassa se kansi pajalta. Toivotaan että saan palokammion siitä eikä sitä tarvitse uusia, ilmeisesti melko kallis pieni osa.
Tervehdys
Tuo esikammio voi sitten olla aika tiukassa kiinni kannessa. Me käytimme alumiinista sopivan halkaisijaista pyörötankoa tuurnana kammion uloslyömiseen isolla massavasaralla. Kammiota ulos hakatessa tuli välillä epäuskoinen olo ettei se sieltä ehjänä tule, vaan tulihan se kuitenkin. Eli otteet pitää olla määrätietoiset ja uskon kova.
Tein puukalikasta työkalun käyttäen puukkoa jotta sain siitä sopivan pyöreän ja oikean läpimittaisen, ja sitten upotusporalla porasin päähän syvennyksen. Tämä toimi hyvin, ja sain pyörrekammion ehjänä ulos. Ennen sitä pitää irrottaa suutin, sitä en ole tehnyt. Ovat tuolla dieselasennus.fi paikassa ilmeisesti yrittäneet prässäämällä alhaalta päin joka on rikkonut pyörrekammion molemman puolikkaat.
Panu wrote: ↑Sun Dec 08, 2019 01:45 am
Osien puhdistuksen jälkeen hienolla vesihiomapaperilla pinnat kevyesti "puhtaiksi", niin kasaaminenkin helpottuu.
Kammion muodostaa kaksi puolikasta, joiden välissä on hiilipohjainen lämpöeristetiiviste. Tämä tiiviste voi olla hankala havaita vanhan kammion osien välissä, mutta se täytyy kuitenkin muistaa poistaa ennen uuden tiivisteen asennusta. Poistamisessa apuna toimii esim terävä piikki, jolla saa tiivisteestä "kiinni" ja kammettua sen pois. Muuten homma ei oikein pelitä.
Kuoppaan menee siis vuorotelleen seuraavat;
kuparinen tiiviste
pyörrekammion alempi osa
kuparinen tiiviste
pyörrekammion ylempi osa
hopeinen massatiiviste
kuparinen lämpösuoja/tiiviste (jota minulla ei nyt ole, yanmar 128275-11500)
No niin, vene on veneessä ja käy. Pari johtoa puuttuu vielä, ja pitää ilmeisesti rihdata moottori uusiksi kun akseli on nyt paljon alempana. Ehkä se on notkunut talvena aikana?
Mutta yksi ongelma; hälytin (joka ei ole toiminut 15 vuoteen) huutaa nyt koko ajan. Kun laittaa virrat päälle syttyvät sekä oil-, charge- että water-lamppu. Kun laittaa koneen käymään jatkaa tuo huutamista.
Olen vaihtanut lämpöanturin uuteen
Mittasin yleismittarilla öljynpaineanturin, ja se ei maadoita enää kun kone käy
Lataus ei taida olla hälyn takana. Tai niin taitaa olla, mutta lataus toimii. Sekoittaakohan Stirling-säädin sen?
Lämpötilakytkin maadoittaa jos lämpötila on ~65°C.
Öljynpaineanturi maadoittaa, kunnes tulee öljynpainetta.
Laturin napa maadoittaa, kunnes laturi lataa jolloin siinä on sama jännite kuin virtalukossa?
En ymmärrä miksi hälytin huutaa. Mikään varoitusvalo ei pala, joten mistä se häly saa virtansa? Pitää varmaan mennä nyppimään niitä valoja irti yksi kerrallaan, tai irroittamaan johtoja moottorin päästä yksi kerrallaan. Laturin takana olevat eivät kyllä ole mitään herkkua näperrellä, helpompi ottaa laturi irti joka sekin on !¤%!%R¤ projekti.
Edit: jos tuolla on yksi diodi rikki, rupeaisikohan huutamaan silloin?
harald wrote: ↑Fri May 22, 2020 18:47 pm
No niin, vene on veneessä ja käy. Pari johtoa puuttuu vielä, ja pitää ilmeisesti rihdata moottori uusiksi kun akseli on nyt paljon alempana. Ehkä se on notkunut talvena aikana?
Mutta yksi ongelma; hälytin (joka ei ole toiminut 15 vuoteen) huutaa nyt koko ajan. Kun laittaa virrat päälle syttyvät sekä oil-, charge- että water-lamppu. Kun laittaa koneen käymään jatkaa tuo huutamista.
Olen vaihtanut lämpöanturin uuteen
Mittasin yleismittarilla öljynpaineanturin, ja se ei maadoita enää kun kone käy
Lataus ei taida olla hälyn takana. Tai niin taitaa olla, mutta lataus toimii. Sekoittaakohan Stirling-säädin sen?
Lämpötilakytkin maadoittaa jos lämpötila on ~65°C.
Öljynpaineanturi maadoittaa, kunnes tulee öljynpainetta.
Laturin napa maadoittaa, kunnes laturi lataa jolloin siinä on sama jännite kuin virtalukossa?
En ymmärrä miksi hälytin huutaa. Mikään varoitusvalo ei pala, joten mistä se häly saa virtansa? Pitää varmaan mennä nyppimään niitä valoja irti yksi kerrallaan, tai irroittamaan johtoja moottorin päästä yksi kerrallaan. Laturin takana olevat eivät kyllä ole mitään herkkua näperrellä, helpompi ottaa laturi irti joka sekin on !¤%!%R¤ projekti.
Edit: jos tuolla on yksi diodi rikki, rupeaisikohan huutamaan silloin?
Tuossa on käyty läpi samoja juttuja, diodit, liittimet:
harald wrote: ↑Fri May 22, 2020 18:47 pm
pitää ilmeisesti rihdata moottori uusiksi kun akseli on nyt paljon alempana. Ehkä se on notkunut talvena aikana?
Mulla oli sama havainto oman remppani jälkeen. Ilmeisesti tuossa käy niin, että kumitassut asettuvat eri asentoon, kun kone lepää rempan ajan vaakasuoralla pukilla, eikä vanha rihtaus enää olekaan kohdallaan. Ero oli hämmästyttävän suuri.
Tuossa varmaankin käy myös niin, että vaimennuskumit "tottuvat" asennuksen jälkeen taas potkuriakselin kulmaan ja rihtaus pitäisi tehdä jonkin ajan kuluttua uudelleen.
Noi diodit estää vain sen ettei kaikki valot syty kun yksi anturi maadoittaa. Jos valot sammuu ja summeri silti huutaa niin sen täytyy olla oikarissa maihin summerin ja diodien välissä. Lataus ei soita summeria.
Koko johtosarjassa ei ole maajohtoa, mistä syystä en oikein ymmärrä mistä se summeri maadoittuu.
Sen on pakko maadoittua joko öljynpaineanturin, lämpötilakytkimen tai laturin herätejohdon kautta. Mutta jos tämä olisi tosi, varoitusvalokin palaisi. Mutta mikään valoista ei pala.
Pitää mennä ajatuksella istumaan anopinkoteloon ja miettiä miten selvittäisi tuon.
harald wrote: ↑Fri May 22, 2020 18:47 pm
pitää ilmeisesti rihdata moottori uusiksi kun akseli on nyt paljon alempana. Ehkä se on notkunut talvena aikana?
Mulla oli sama havainto oman remppani jälkeen. Ilmeisesti tuossa käy niin, että kumitassut asettuvat eri asentoon, kun kone lepää rempan ajan vaakasuoralla pukilla, eikä vanha rihtaus enää olekaan kohdallaan. Ero oli hämmästyttävän suuri.
Tuossa varmaankin käy myös niin, että vaimennuskumit "tottuvat" asennuksen jälkeen taas potkuriakselin kulmaan ja rihtaus pitäisi tehdä jonkin ajan kuluttua uudelleen.
Otin takatassuista kierroksen pois, niin laipat sopivat hyvin keskenään. Kuinkakohan tarkka tuo rihtaus nyt yleensäkin on näissä, takana ei ole kuin yksi laakeripukki?
harald wrote: ↑Fri May 22, 2020 19:12 pm
Tuo vesisuodatin on noin 20 cm vedenpinnan yläpuolella, joka on ok. Mutta ei tuo moottori jaksanut imeä, piti kaataa vettä tuohon pönttöön.
Ei kuullosta normaalilta, ettei jaksa imeä. Mulla on nykyisessä VP:ssä ja oli edellisessä 1GM10:ssä merivesisuodin. Kyllä se jaksoi hienosti imeä aina vesillelaskussa. Koneen poistosta ei ole kokemusta, joten onhan tuolla voinut olla hiukan vettä putkissa valmiina. Epäilisin kuitenkin, että sulla on jossain ilmavuoto tai muuta ongelmaa, jos ei jaksa imeä.
Minulla oli siis täysin kuiva järjestelmä. Kyllä se on nyt toiminut, ja vesipinta pysyy suotimessa vuorokauden aikana.
Ajoin konetta poijua vastaan noin 2400 rpm melkein tunnin verran. Lämpötila konehuoneessa nousi 19 asteesta 25 asteeseen ja pysyi aika hyvin siellä. Moottoritila on nykyään ympäriinsä suljettu, kaikki raotkin on tilkitty umpeen ja ainoat ilmareiät on yksi ø 60 mm reikä takalaipion yläosassa, sekä kaksi noin 30 mm reikää alareunassa. Onhan tuo merivesi vielä vain 10°C, ja pohja on eristämätön mutta eiköhän tuolla pärjää. Mikko taisi sanoa että ilmanputsarin luonna pitäisi olla alle 45°C speksien mukaan.
harald wrote: ↑Mon May 25, 2020 10:09 am
Minulla oli siis täysin kuiva järjestelmä. Kyllä se on nyt toiminut, ja vesipinta pysyy suotimessa vuorokauden aikana.
Mielenkiintoista sinänsä miten tuo kuiva vaikuttaa. Luulisin, että minullakin on melko kuiva. Ajan merivesisuodattimen kautta glykolit pois keväällä. Siis vetolaitteen hana kiinni ja vettä merivesisuodattimeen. Kyllä tuo aina niin kauan haukkoo ilmaa ennen kuin koneen ehtii saada sammutettua, että uskoisin pumpulle asti putkien olevan täysin tyhjiä. Vetolaitteen hanan avaamalla laskee sitten sekin putki tyhjäksi. Voi tietysti pumpun läpi tulla takaisin vettä hieman imupuolellekin.
Tuolla nyt kuitenkin vettä tulee heti tyhjäkännillä vesillelaskun jälkeen.
No niin tuli koeajettua. 3000 rpm on pienessä vastatuulessa noin 5,8 knotsia. Kivasti tuo kyllä liikkuu uudella kannella ja suuttimella. Ehkä se vanhakin kulki tuon verran, mutta kun ei ollut kierroslukumittaria. Tuo tinytach sekoaa kun kierrokset nousee tuosta vielä enemmän. 3400 rpm pitäisi olla vielä mahdollista, mutta tuon jälkeen lisääntyy enimmäkseen vain tärinä ja ääni.