yanmar 1 gm

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9979
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Wed May 13, 2020 22:58 pm

Panu wrote:
Sun Dec 08, 2019 01:45 am
harald wrote:
Tue Dec 03, 2019 16:38 pm
Pitää käydä hakemassa se kansi pajalta. Toivotaan että saan palokammion siitä eikä sitä tarvitse uusia, ilmeisesti melko kallis pieni osa.
Tervehdys

Tuo esikammio voi sitten olla aika tiukassa kiinni kannessa. Me käytimme alumiinista sopivan halkaisijaista pyörötankoa tuurnana kammion uloslyömiseen isolla massavasaralla. Kammiota ulos hakatessa tuli välillä epäuskoinen olo ettei se sieltä ehjänä tule, vaan tulihan se kuitenkin. Eli otteet pitää olla määrätietoiset ja uskon kova.
Tein puukalikasta työkalun käyttäen puukkoa jotta sain siitä sopivan pyöreän ja oikean läpimittaisen, ja sitten upotusporalla porasin päähän syvennyksen. Tämä toimi hyvin, ja sain pyörrekammion ehjänä ulos. Ennen sitä pitää irrottaa suutin, sitä en ole tehnyt. Ovat tuolla dieselasennus.fi paikassa ilmeisesti yrittäneet prässäämällä alhaalta päin joka on rikkonut pyörrekammion molemman puolikkaat.
Image Image
Panu wrote:
Sun Dec 08, 2019 01:45 am

Osien puhdistuksen jälkeen hienolla vesihiomapaperilla pinnat kevyesti "puhtaiksi", niin kasaaminenkin helpottuu.

Kammion muodostaa kaksi puolikasta, joiden välissä on hiilipohjainen lämpöeristetiiviste. Tämä tiiviste voi olla hankala havaita vanhan kammion osien välissä, mutta se täytyy kuitenkin muistaa poistaa ennen uuden tiivisteen asennusta. Poistamisessa apuna toimii esim terävä piikki, jolla saa tiivisteestä "kiinni" ja kammettua sen pois. Muuten homma ei oikein pelitä.
Kuoppaan menee siis vuorotelleen seuraavat;
  • kuparinen tiiviste
  • pyörrekammion alempi osa
  • kuparinen tiiviste
  • pyörrekammion ylempi osa
  • hopeinen massatiiviste
  • kuparinen lämpösuoja/tiiviste (jota minulla ei nyt ole, yanmar 128275-11500)
  • (O-rengas)
  • suutinasetelma
  • suuttimen kiristyspanta
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9979
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Fri May 22, 2020 18:47 pm

No niin, vene on veneessä ja käy. Pari johtoa puuttuu vielä, ja pitää ilmeisesti rihdata moottori uusiksi kun akseli on nyt paljon alempana. Ehkä se on notkunut talvena aikana?

Mutta yksi ongelma; hälytin (joka ei ole toiminut 15 vuoteen) huutaa nyt koko ajan. Kun laittaa virrat päälle syttyvät sekä oil-, charge- että water-lamppu. Kun laittaa koneen käymään jatkaa tuo huutamista.
  • Olen vaihtanut lämpöanturin uuteen
  • Mittasin yleismittarilla öljynpaineanturin, ja se ei maadoita enää kun kone käy
  • Lataus ei taida olla hälyn takana. Tai niin taitaa olla, mutta lataus toimii. Sekoittaakohan Stirling-säädin sen?
Image
  • Lämpötilakytkin maadoittaa jos lämpötila on ~65°C.
  • Öljynpaineanturi maadoittaa, kunnes tulee öljynpainetta.
  • Laturin napa maadoittaa, kunnes laturi lataa jolloin siinä on sama jännite kuin virtalukossa?
En ymmärrä miksi hälytin huutaa. Mikään varoitusvalo ei pala, joten mistä se häly saa virtansa? Pitää varmaan mennä nyppimään niitä valoja irti yksi kerrallaan, tai irroittamaan johtoja moottorin päästä yksi kerrallaan. Laturin takana olevat eivät kyllä ole mitään herkkua näperrellä, helpompi ottaa laturi irti joka sekin on !¤%!%R¤ projekti.

Edit: jos tuolla on yksi diodi rikki, rupeaisikohan huutamaan silloin?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9979
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Fri May 22, 2020 19:12 pm

video:
Image

Tuo vesisuodatin on noin 20 cm vedenpinnan yläpuolella, joka on ok. Mutta ei tuo moottori jaksanut imeä, piti kaataa vettä tuohon pönttöön.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

olpalon
alokas
Posts: 22
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: yanmar 1 gm

Post by olpalon » Fri May 22, 2020 20:17 pm

harald wrote:
Fri May 22, 2020 18:47 pm
No niin, vene on veneessä ja käy. Pari johtoa puuttuu vielä, ja pitää ilmeisesti rihdata moottori uusiksi kun akseli on nyt paljon alempana. Ehkä se on notkunut talvena aikana?

Mutta yksi ongelma; hälytin (joka ei ole toiminut 15 vuoteen) huutaa nyt koko ajan. Kun laittaa virrat päälle syttyvät sekä oil-, charge- että water-lamppu. Kun laittaa koneen käymään jatkaa tuo huutamista.
  • Olen vaihtanut lämpöanturin uuteen
  • Mittasin yleismittarilla öljynpaineanturin, ja se ei maadoita enää kun kone käy
  • Lataus ei taida olla hälyn takana. Tai niin taitaa olla, mutta lataus toimii. Sekoittaakohan Stirling-säädin sen?
Image
  • Lämpötilakytkin maadoittaa jos lämpötila on ~65°C.
  • Öljynpaineanturi maadoittaa, kunnes tulee öljynpainetta.
  • Laturin napa maadoittaa, kunnes laturi lataa jolloin siinä on sama jännite kuin virtalukossa?
En ymmärrä miksi hälytin huutaa. Mikään varoitusvalo ei pala, joten mistä se häly saa virtansa? Pitää varmaan mennä nyppimään niitä valoja irti yksi kerrallaan, tai irroittamaan johtoja moottorin päästä yksi kerrallaan. Laturin takana olevat eivät kyllä ole mitään herkkua näperrellä, helpompi ottaa laturi irti joka sekin on !¤%!%R¤ projekti.

Edit: jos tuolla on yksi diodi rikki, rupeaisikohan huutamaan silloin?
Tuossa on käyty läpi samoja juttuja, diodit, liittimet:

https://www.cruisersforum.com/forums/f1 ... 98659.html

mihor
kokelas
Posts: 162
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: yanmar 1 gm

Post by mihor » Fri May 22, 2020 21:37 pm

harald wrote:
Fri May 22, 2020 18:47 pm
pitää ilmeisesti rihdata moottori uusiksi kun akseli on nyt paljon alempana. Ehkä se on notkunut talvena aikana?
Mulla oli sama havainto oman remppani jälkeen. Ilmeisesti tuossa käy niin, että kumitassut asettuvat eri asentoon, kun kone lepää rempan ajan vaakasuoralla pukilla, eikä vanha rihtaus enää olekaan kohdallaan. Ero oli hämmästyttävän suuri.

Tuossa varmaankin käy myös niin, että vaimennuskumit "tottuvat" asennuksen jälkeen taas potkuriakselin kulmaan ja rihtaus pitäisi tehdä jonkin ajan kuluttua uudelleen.
s/y Mariko, FIN-2380

toxi
kokelas
Posts: 88
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: yanmar 1 gm

Post by toxi » Fri May 22, 2020 22:10 pm

Noi diodit estää vain sen ettei kaikki valot syty kun yksi anturi maadoittaa. Jos valot sammuu ja summeri silti huutaa niin sen täytyy olla oikarissa maihin summerin ja diodien välissä. Lataus ei soita summeria.

//Tomppa

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9979
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Sun May 24, 2020 18:30 pm

Koko johtosarjassa ei ole maajohtoa, mistä syystä en oikein ymmärrä mistä se summeri maadoittuu.

Sen on pakko maadoittua joko öljynpaineanturin, lämpötilakytkimen tai laturin herätejohdon kautta. Mutta jos tämä olisi tosi, varoitusvalokin palaisi. Mutta mikään valoista ei pala.

Pitää mennä ajatuksella istumaan anopinkoteloon ja miettiä miten selvittäisi tuon.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9979
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald » Sun May 24, 2020 18:55 pm

mihor wrote:
Fri May 22, 2020 21:37 pm
harald wrote:
Fri May 22, 2020 18:47 pm
pitää ilmeisesti rihdata moottori uusiksi kun akseli on nyt paljon alempana. Ehkä se on notkunut talvena aikana?
Mulla oli sama havainto oman remppani jälkeen. Ilmeisesti tuossa käy niin, että kumitassut asettuvat eri asentoon, kun kone lepää rempan ajan vaakasuoralla pukilla, eikä vanha rihtaus enää olekaan kohdallaan. Ero oli hämmästyttävän suuri.

Tuossa varmaankin käy myös niin, että vaimennuskumit "tottuvat" asennuksen jälkeen taas potkuriakselin kulmaan ja rihtaus pitäisi tehdä jonkin ajan kuluttua uudelleen.
Otin takatassuista kierroksen pois, niin laipat sopivat hyvin keskenään. Kuinkakohan tarkka tuo rihtaus nyt yleensäkin on näissä, takana ei ole kuin yksi laakeripukki?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

mihor
kokelas
Posts: 162
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: yanmar 1 gm

Post by mihor » Sun May 24, 2020 20:59 pm

Ei tuo varmaan mitään hienomekaniikkaa ole. Täytyypä vielä avata oma laippa ja katsoa haluaisiko kone nyt roikkua alempana.
s/y Mariko, FIN-2380

Joakim
yliluti
Posts: 812
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: yanmar 1 gm

Post by Joakim » Sun May 24, 2020 23:20 pm

harald wrote:
Fri May 22, 2020 19:12 pm
Tuo vesisuodatin on noin 20 cm vedenpinnan yläpuolella, joka on ok. Mutta ei tuo moottori jaksanut imeä, piti kaataa vettä tuohon pönttöön.
Ei kuullosta normaalilta, ettei jaksa imeä. Mulla on nykyisessä VP:ssä ja oli edellisessä 1GM10:ssä merivesisuodin. Kyllä se jaksoi hienosti imeä aina vesillelaskussa. Koneen poistosta ei ole kokemusta, joten onhan tuolla voinut olla hiukan vettä putkissa valmiina. Epäilisin kuitenkin, että sulla on jossain ilmavuoto tai muuta ongelmaa, jos ei jaksa imeä.

Post Reply