Page 1 of 2
Öljyt
Posted: Tue Apr 12, 2005 11:43 am
by elmo
Tere Varmaan monasti kysytty . Mitä öljyä käytätte kytkimessä ja koneessa?
Re: Öljyt
Posted: Tue Apr 12, 2005 17:41 pm
by Panu
elmo wrote:Tere Varmaan monasti kysytty . Mitä öljyä käytätte kytkimessä ja koneessa?
Tervehdys
Olet oikeassa, asiaa on käsitelty. "Öljyä Yanmariin" foorumissa löytyy moottorin osalta tietoa, muttei vaihteiston.
Muistaakseni vaihteisto käyttää ihan normaalia automaattivaihteistoöljyä. En ole kys öljyä vaihtanut varmaan viiteen vuoteen

, joten antakaa anteeksi tuo muistini epävarmuus

.
Mielestäni vaihteiston öljynpinnan korkeus on hieman hankala tarkistaa, koska mittatikku Yanmarissa on kiinteä osa korkkia. Öljyn vaihdon jälkeen joutuu korkin ruuvaamaan hankalassa asennossa ja paikassa pohjaan ja avaamaan vain tarkistaakseen öljyn pinnan

. Miksi näin? Luulisi helpompiakin konsteja löytyvän.
Posted: Thu Apr 14, 2005 08:33 am
by Veko
http://www.ekstrom.fi/2004/index.php?id=115
Tuolta löytyy yanmar 1 GM öljysuositukset, eli ei automaattivaihteistoöljyä vaihteistoon.
Posted: Thu Apr 14, 2005 10:25 am
by harald
Huomatkaa että vaihteeseen ei saa laittaa moniasteöljyjä eikä
synteettisiä. Eilisen puhelun perusteella kartion vastakappaleen
pinta lasittuu jos käytää ns lisäaineistettua öljyä (mitä kaikki moottori-
öljyt ovat tänä päivänä).
Suositeltiin SAE30. Ei siis mitään 10W-30 vaan lyhyesti
vain 30. Näitä öljyjä kuulemma käytetään ruohonleikkureissa.
Ja vaikka ohjekirjassa sanotaan että "samaa öljyä kuin koneeseenkin" niin
muistakaa että nuo ohjeet ovat yli 20v vanhoja ja öljyt ovat kehittyneet
paljon siitä.
Posted: Thu Apr 14, 2005 13:39 pm
by Panu
harald wrote:Huomatkaa että vaihteeseen ei saa laittaa moniasteöljyjä eikä
synteettisiä. Eilisen puhelun perusteella kartion vastakappaleen
pinta lasittuu jos käytää ns lisäaineistettua öljyä (mitä kaikki moottori-
öljyt ovat tänä päivänä).
Suositeltiin SAE30. Ei siis mitään 10W-30 vaan lyhyesti
vain 30. Näitä öljyjä kuulemma käytetään ruohonleikkureissa.
Tervehdys
Nyt homma haisee...

. Minulle aikanaan Hanke Palsbon huoltomies neuvoi käyttämään automaattivaihteistoöljyä (voin sen vielä tarkistaa vanhoista muistiinpanoista), koska hänen mielestä ohjekirjan neuvo käyttää samaa öljyä kuin koneeseen ei kuulema ollut oikein. Monta kytkintä oli kuulema tämän takia korjattu (huhu puhetta, mutta antaa aiheen tutkia asiaa). Ristiriitaiset ohjeet uuden ja vanhan maahantuojan puolelta ja vielä ohjekirjankin osalta eivät luottamusta asiaan kasvata. Ehkä asialla ei ole loppujen lopuksi mitään merkitystä, olemmeko olleet kaikki Yanmar käyttäjät tavattoman onnekkaita tai johtuuko kytkimien kuluminen juuri väärästä öljystä? Hieman omituinen juttu,vai kuinka?
Minulle noin tunti sitten Ekströmiltä puhelimessa suositeltiin juuri 10W-30 moniasteöljyä. Synteettisten tai puolisynteettisten sopivuudesta ei kaveri osannut sanoa yhtään mitään...

.
Tuo merkintä 10W-30 tarkoitaa siis stadardien mukaan, että öljyn viskositeetti on kylmänä 10 ja kuumana 30. On myös huomattava, että kylmä ja kuuman viskositeetti numerot eivät ole toistensa kanssa vertailukelpoisia, koska mittaustapa tai asteikko on erilainen. Yleensä viskositeetti mitataan ns. mittakupilla (puhutaan myös DIN kupista, ei siis D-kupista

), jossa on tietty tilavuus ja määrätyn kokoinen reikä pohjassa. Kuppi upotetaan öljyyn ja se nostetaan nopeasti ylös ja otetaan aikaa mikä kuluu kupin tyhjentymiseen öljystä. Mitattu aika on öljyn viskositeetti. En muista vielä yhtään kesää, milloin olisi öljyn kylmäviskositeetti ollut ongelma...

. Tätä taustaa ja omaa kokemusta jo vuodesta 1987 vastaan uskaltaisin suosittella siis moniasteöljyä vai oliko se sitä automaattivaihteistoöljyä (miltein kaikki kaupan olevat öljy ovat moniasteöljyjä ja muita voi olla vaikea hankkia). Sama suositus moniasteöljyistä muuten pätee tuohon Haraldin mainitsemaan ruohonleikkuriin, jos tämä jollekin on ongelma. Pakkasella ei siis ruohoa leikata...

.
Eli seuraavan kerran kun käyn telakalla katson mitä vaihteistoöljy purnukassani lukee ja mitä ole muistiin kirjoittanut. Se on aivan varma, että kahta eri öljyä olen käyttänyt.
Posted: Thu Apr 14, 2005 13:42 pm
by harald
Joo siis minä puhuin vain ja ainostaan vaihteesta.
Jännää että Ekströmiltä sanoivat että 10W30 vaihteeseen kun juuri nimen-
omaan Ekströmiltä on kaverille sanottu että ei 10W30 vaihteeseen
juuri tuosta kartion vastapinnan lasittumisesta johtuen. Eli laatikkoon
SAE30. Tämä on tosin toisen käden tietoa.
edit: Vesku-käyttäjä osannee neuvo tässä mitä Ekström on sanonut?
Posted: Thu Apr 14, 2005 14:16 pm
by Erkka
Soittakaa Robert Wiedebaumille ja kysykää, jos hän ei tiedä kumpi oili on oikein, ei asia ole tietämisen arvoinen. Pyörittää firmaa nimeltä Merimoottorit.
Posted: Sun Apr 17, 2005 22:45 pm
by Panu
Panu wrote: Eli seuraavan kerran kun käyn telakalla katson mitä vaihteistoöljy purnukassani lukee ja mitä ole muistiin kirjoittanut. Se on aivan varma, että kahta eri öljyä olen käyttänyt.
Tervehdys
No niin, terveisiä telakalta. Lupasin tarkistaa öljypurkit. Tulos on seuraava: Moottori 10w-40 mineraaliöljy pohjainen moottoriöljy, vaihde (kytkin) AUTOMAATTIVAIHTEISTOÖLJY ja vannasputken tiivistys 80w-90 vaihteistoöljy.
Eli vade (VarhaisDementia) ei vielä ole päässyt vaivaamaan ja muisti pelaa. Vanhaa muistiinpanoani en vielä ole löytänyt, mutta kyllä se vielä jostain...

.
PS Wiedebaum ei perjantaina vastannut puhelimeen, joten en ole asiaa pystynyt "auktoriteetiltä" tarkistamaan...

.
Posted: Mon Apr 18, 2005 07:53 am
by Erkka
Tää "auktoriteetti" ainakin esiintyy siihen malliin, ja taisi itse asiassa mulle sanoakin näin kun jotain häneltä kytkinrempan aikan kysyin. Kyllähän mulle kerrottiin, että mitä öljyä ja mihin, mutta arvatkaa vaan, muistanko tai kirjoitinko mihinkään ylös. Juu en.
Posted: Mon Apr 18, 2005 09:41 am
by Guest
Tervehdys.Yanmarin käyttöohjekirjassa suositellaan 1GM10 moottoriin ja vaihteistoon samaa öljyä 10w 30. Mootoriin 1,3l ja vaihteistoon 0,25l. Vaihteiston öljyä tarkastaessa mittapuikon asennosta ei kerrota tarkemmin, että onko se kierretty kiinni vai aukinaisena.
Posted: Mon Apr 18, 2005 10:45 am
by harald
Anonymous wrote:Tervehdys.Yanmarin käyttöohjekirjassa suositellaan
1GM10 moottoriin ja vaihteistoon samaa öljyä 10w 30. Mootoriin 1,3l ja
vaihteistoon 0,25l. Vaihteiston öljyä tarkastaessa mittapuikon asennosta
ei kerrota tarkemmin, että onko se kierretty kiinni vai aukinaisena.
Miltä vuodelta em kirja on? Meidän kirjassa sanotaan muistaakseni
että "samaan kuin koneeseen" mutta minun pitäisi tarkistaa tuo.
Kuten tuossa aiemmin sanoinkin niin ohjekirja on yli 20v vanha ja todnäk
siinä puhutaan samasta öljystä vain sen takia että siihen aikaan öljyt
(ainakaan tällaiseen koneeseen) eivät olleet lisäaineistettuja kitkan-
vähennysaineilla. Nuo kitkaa vähentävät aineet toimivat huonosti tuollaisessa
kartiovaihteessa. Jos ymmärsin Veskun tarinan oikein niin hänellä oli
käynyt niin että kartion vastakappale oli lasittunut, en tiedä jos
lasitus on palaneita lisäaineita vain onko se vain sitä että lisäaineistus
öljyssä on vähentänyt kitkaa sen verran että kartio on kiilloittanut vasta-
kappaleensa. Tulos on kuitenkin sama, lisäaineistettu öljy -> vaihe
rikki.
Ja kun Ekströmin sivuilla kuitenkin sanotaan että SAE30 yksiasteöljyä
vaihteeseen olisin taipuvainen uskomaan sitä. Jos joku Ekströmillä
sanoo puhelimessa sitä yhtenä päivänä ja jotain toista toisena
päivänä niin tämä mennee ihmisyyden piikkiin.
http://motoren.ath.cx/ sanoo SAE30 vaihteeseen.
http://www.boten.nl/motoren/motoren_pdf ... series.pdf
http://www.ekstrom.fi/ sanoo samaa
Posted: Mon Apr 18, 2005 15:24 pm
by Panu
Awa wrote:Soittakaa Robert Wiedebaumille ja kysykää, jos hän ei tiedä kumpi oili on oikein, ei asia ole tietämisen arvoinen. Pyörittää firmaa nimeltä Merimoottorit.
Tervehdys
Joo sain vihdoin Robertin kiinni ja hän kertoi tämän vaihteiston öljy suosituksen olevan moottorin manuaalissa VIRHEELLINEN. Ekström ei asiasta kuulemma ymmärrä mitää, eikä ole asiaan havahtunut

. Seikka joko voidan havaita, kun kahdella eri soittokerralla saadaan kaksi erilaista vastausta ja kumpikin vastauksista ovat VÄÄRIN.
Robert kertoin Japanilaisten kouluttajien todenneen Suomessa aikoinaan käydessään, ettei moottori öljyä SAA MISSÄÄN NIMESSÄ KÄYTTÄÄ vaan suositus on vastoin manuaalin kertomaa: AUTOMAATTIVAIHTEISTOÖLJYÄ ATF:ää (Automatic Transmission Fluid).
Kertoipa Robert, että aikoinaan ei kytkinremontin takuu ollut voimassa jos käytti jotain muuta öljyä kuin ATF:äää

. Niin tuhoisa on kuulema moottoriöljyn vaikutus kytkimelle.
Jos moottorisi tarvitsee asiantuntevan huoltomiehen apua, niin Wiedebaumin saat apuun ja tarvittessa kiinni numerosta 050 -5111123.
Posted: Mon Apr 18, 2005 18:36 pm
by Guest
Kytkimen öljyn laatu on merkitty arvokilpeen, joka on kytkimen kyljessä. Sitä on vain vaikea havaita, koska on "pimeällä puolella" ts. pistopunkan puolella.
Posted: Mon Apr 18, 2005 22:28 pm
by Arkki
Robert kertoin Japanilaisten kouluttajien todenneen Suomessa aikoinaan käydessään, ettei moottori öljyä SAA MISSÄÄN NIMESSÄ KÄYTTÄÄ vaan suositus on vastoin manuaalin kertomaa: AUTOMAATTIVAIHTEISTOÖLJYÄ ATF:ää (Automatic Transmission Fluid).
Huom yllä! Tämä on myös kirjoitettu Arkin huoltokirjaan: "Vaihteistoon ehdottomasti käytettävä automaattivaihteisto öljyä vastoin ohjekirjan tekstiä". Tällä Arkin pikku 1G vaihteisto pyörinyt vuodesta -83 hyvin. Viimeksi olen sinne pikkuisen 2-3 v sitten lisännyt Esso ATF:ää.
Täten toimin jatkossakin. Joko veneet pian vesillä?
Posted: Mon Apr 18, 2005 23:19 pm
by harald
Terve Seppo,
perjantaina 12 jälkeen
