Kölihomma

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Kölihomma

Post by Panu »

Tervehdys

Auringon deklinaatio on kasvanut kevättä odotellessa jo sille tasolle, että olen kääntänyt katseeni tulevaan kauteen ja olen ruvennut miettimään mistä saisi lisää sitä kuuluisaa boat speediä?

Olen katsellut jo vuosia tuota veneen köliprofiilia ja olen arvellut sen oikaisemisen tuovan ne puuttuvat solmun osat lisänopeutta :wink: .

Tiedän, että täälläkin on eräitä, jotka ovat kyseisen tempun tehneet. Nyt olisi aika hieman purkaan kokemuksia ja antaa ohjeita työn ja materiaalien yms. osalta asiaa harkitseville.

PS. Tällä viestillä tuli sitten 200 viestiä täyteen. Haraldin saldoon lienee vielä hieman matkaa :roll:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onnea projektiin. Täydellisyyttä tavoittelemalla saadaan äärettömästi
aikaa kulumaan. Minulta meni etuneljänneksen ja suurimpien klommojen
oikaisuun työviikko ja rapiat päälle. Vielä on meidän kölimme liian kapea
takaosastaan (kasvattanee virtausvastusta jonkun verran).

Suosittelen laadukkaita aineita ja hyviä työkaluja. Niillä aikaa kuluu
huomattavan vähemmän. Suosittelen Nils Malmgrenin kevytepoksia,
sitä voi vetää niin ohuesti että siitä näkee läpi ilman että se menee
rullalle. Tämä helpottaa huomattavasti seuraavaa työvaihetta, hiontaa.

http://www.nilsmalmgren.se/produkter/ba ... index.html

Maahantuoja taitaa olla Tremco http://www.tremco.fi/

Me käytimme tuota "NM Spackel 206 Lätt" tuotetta.

http://www.nilsmalmgren.se/produkter/ba ... kel206.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Kävin tänään telakalla kölin mallikaaret mukanani. Nämä kaarethan esittävät kölin "ideaalisen" profiilin vaakaleikkaukset 1/4, 2/4 ja 3/4 korkeudelta kölistä. Aikani soviteltuani kaaria kölin päälle ja rakoja silmäiltyäni tulin johtopäätökseen, että taitaa olla töitä tiedossa :(. Kävin varmuudeksi sovittelemassa samat kaaret partiolaisten S/Y Olgan köliin ja sama toteamus :lol:.

Tuntui näin kahden veneen kölin "mittailun" jälkeen, että kölin profiili on noin 100% varmuudella toispuoleinen (huomaa tilastollisesti edustava otos n=2). Molemmat kölit olivat selkeästi pulleampia paapurin puolelta kuin styyrpuurin. Näin mielessäni rautavalimossa vaakakaavauslinjan, jossa kölin muotti makaa paapuurin kylki alaspäin. Muotin alapuoleinen osa painuu valun aikana täytön painosta suuremmalle kaarelle, mikä selittäisi saman tyyppisen muotovirheen syntymisen kahteen eri köliin 8).

Molempien veneiden kölit olivat selkeästi etureunastaan liian "terävät" verrattuna malleihin. Köliprofiilin etupyöristys tulisi olla merkittävästi suurempi, että köli toimisi optimaalisesti suhteessa kohtauskulmaan (sorto) . Lisäksi kölin takaosakin tuntui molemmissa ohuelta. Haraldkin puhelimessa vahvisti hänen näkemänsä kölit suurin piirtein samanlaisiksi ja toispuoleisiksi.

Tulevaisuus näyttää kuinka paljon profiilin "optimointi" parantaa veneen käytöstä. Varmaa kuitenkin on, että molemmat halssit alkavat toimia yhtä hyvin 8).
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Niin, ja pinnatuntuma paranee kölihomman mukaan koska venettä voidaan
trimmata samalla tavalla molemmille halsseille. Pinnassa on sama tuntuma
molemmille halsseilla ja tämähän on hyvä asia aloittelevalle kilpa-
purjehtijalle joka vasta opettelee tuntuman hakua.

Tuota tilaston otannan lukumäärää voidaan varmuudella tuplata (n=4)
koska Charlottan köli oli samanlainen. Myös Hennulin kölissä oli kai
samoja oireita? Ja taisi olla vielä Arkin köli samanlainen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Homman tehneiltä täytyy vielä kysyä, että onko järkeä lasikuiduttaa köli paklaamisen ja hionnan jälkeen. Kuitua voisi vetää pari kerrosta ja reilusti kölisaumankin yli, niin mahdollisesti pilssikin pysyisi kuivempana. Samalla päästäisiin eroon joka keväisestä kölisauman korjailusta :D.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Suosittelen kyllä sauman laminoimista, mutta tarkista että kölipultit ovat
riittävä kireällä ensin. Tätä kannattaa tarkistaa vaikka jokainen vuosi,
muuten siellä ei pysy maalitkaan.

Ja se laminointi kannattaa tehdä ensin, pakkeleiden alle. Minusta tuntuu
että matto ja hartsi istuvat paremmin saumassa kuin pakkeli.

Vuotaako teillä sauma vettä pilssiin? Olisi ehkä tarkistaa ne pultit? :)

Kannattaa tehdä sitten "hyvin" (TM). Tämä tarkoittaa gelkkarin rälläköimistä
rungosta ja valuraudan kunnollista puhdistamista.

Kuvia meidän projektista:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 103&page=3

Kestotesti jatkuu, toistaiseksi on vain haljennut takanurkasta missä ei
mattoa laitettukaan ensalkuun. Ja edestä on kukkinut kun hioin maton
puhki siitä kohtaa laminoimisen jälkeen.

Albin Express forumissa on kait tästä puhetta myös. www.expresspurjehtijat.net
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Terve,
Arkissa sovellettu kuitenkin toisin eli kölisauma avattu ja sikaa täyteen. On nyt ollut vuodesta 2000 eikä kukintaa esiintynyt. Pariin kertaan vedetty ohuen ohut kerros päälle ja toimii. Kölipultit kyllä tarkistan itsekin.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Arkki wrote:... Kölipultit kyllä tarkistan itsekin.
Tervehdys

Onko nyt vedettävä sellainen johtopäätös, että kölipultit tulisi tarkistaa joka kevät? Onko joku näin tehnyt. Jos on niin kuinka paljon pultit löystyvät a) normaalin purjehduskauden aikana b) kovan kiville ajon jälkeen... :roll:?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jos sulla Panu on joku kölipulttien tarkistusvehje niin voisit vaikka ilmoitella milloin olet sen kanssa telakalla, josko sitä eksyisi paikanpäälle tsekkaamaan meidänkin pultit samalla kertaa.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:Jos sulla Panu on joku kölipulttien tarkistusvehje niin voisit vaikka ilmoitella milloin olet sen kanssa telakalla, josko sitä eksyisi paikanpäälle tsekkaamaan meidänkin pultit samalla kertaa.
Tervehdys

Siinä se on kun ei ole. Olen kölipultit kerran kiristänyt lainatulla hakkuri tyyppisellä sähkötoimisella vehkeellä, joten tiukalla ovat. Käsin ei kiristynyt ei sitten yhtään. Hakkuri veti heti kärkeen hieman yli puoli kierrosta kireälle!

Pultit on muuten käsipelillä todella vaikeat kiristellä. Muistaakseni Haraldilla oli joku virite homman hoitamiseksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minulla on kyllä momenttiavain mutta en tiedä kuinka pitkälle se jaksaa.
Muistaakseni jonkun auton kannenpultteja olen sillä vetänyt 110Nm asti
ja muistaakseni se ei ole lähellä vielä asteikon loppua.


Kaivan ja ilmoittelen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Pitihän se arvata, että venetarvikeliikkeiden hinnoittelu on häijyä. Kyselin eri valmistajien epoksi pakkelien hintoja kölin profilointiin. Tulos on seuraava: Käytä suoraan ammattilaadun tavarantoimittajia älä veneliikkeitä. Hinnat ovat aivan toisella mallilla.

Itse olen päättänyt tehdä kys hankinnat Kevra Oy:sta ( www.kevra.fi ). Samaan hintaan saan kevrasta epoksia + täyteainetta, kun esim Bil...asta polyesterifilleriä! Tuota Bil..maa pidetää vielä edullisena ostospaikkana... :roll: Epoksin vedenpitävyys tuleekin sitten ihan kaupan päälle!
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

On kaiketi jo välitilinpäätöksen aika, kun olen jo kuviakin tuonne Annelin albumiin projektista laittanut. Kuvia tulee vielä lisää, kunhan projekti etenee sopivaan vaiheeseen.

- Projekti alkoi hiomalla kölin maaleista "puhtaaksi". Parhaimmaksi menetelmiksi havaitsin porakoneen ja palmikoidun teräsharjan, kumisen hiomapaperilaikan sekä lamellihioma lieriön a'la Biltema. Kölin puhdistamiseen kului aikaa tullaiset vajaat 5 tuntia. Hengityssuojan olisi ollut poikaa ja jonkin sortin hattu. Hiukset sinisenä ja harmaana olin varmasti hassun näköinen :oops:.

- Laminoin kölisauman 3x165g/m2 lasikuitukangaalla ja epoksilla kiinni. Aikaa tähän kului runsas tunti.

- Maalasin kölin 2-komponenttisella primerilla. Tämä vaihe oli nopeaan ja helppoa, eikä aikaakaan mennyt kuin tunti mitä nyt joutui maalin kuivumista välillä odottamaan seuraavaan päivään.

- Seuraavaksi oli homman onnistumisen kannalta tärkeä vaihe, eli kaarien mitoittaminen kölin päälle ja ohjausviivojen piirtäminen. Piirsin kunkin kaaren kölin pintaan mustalla tussilla ja merkkasin viivan yläpuolelle silmämääräisen arvion tarvittavasta pakkelitäytöstä. Tein polyesterikitistä kunkin viivan kohdalle pakkeli soirot ("kylkiluun") ottaen huomioon arvioidun täytön määrän. Hieman hankala homma, kun pakkelikin jämähti varsin nopeasti käsiin. Pakkelin kuivuttua hion soirojen pinnat tasaisiksi ja sovittelin taas kaaria soirojen päälle välillä hioen ja välin sovitellen. Yllättävän hyvin kaaret istuivat soirojen päälle noin käsivaralta hiottuna. Joihinkin kohtiin jouduin lisäämään soiroon pakkelia. Huomenna saan sitten soirot oikeaan muotoon ja mittaan. Tähän vaiheeseen kuluikin noin 2 tuntia.

Summa kardemumman: tunteja tähän mennessä 9 kpl, eikä vieläkään kaduta homman aloittaminen :D.

Projekti jatkuu taas huomenna...
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Keskustelin tässä viikolla Kevran kaverin kanssa epoksilla paklaamisesta ja valittelin homman olleen hieman työlästä, kun käyttämäni "mömmö" = epoksi + mikropallo täyteaine alkoin valua. Sain Kevrasta seuraavan neuvon, joka ei itseäni tässä vaiheessa enää lämmitä, mutta todetaan se nyt kuitenkin tässä jälkipolville dokumentoitavaksi.

Lisäämällä epoksin ja mikropallon muodostamaan täytteeseen hieman piituhkaa (saa myös Kevrasta) paranee täytteen "sitko" ja valuminen vähenee / loppuu kokonaan :idea:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Keskustelin tässä viikolla Kevran kaverin kanssa epoksilla paklaamisesta ja valittelin homman olleen hieman työlästä, kun käyttämäni "mömmö" = epoksi + mikropallo täyteaine alkoin valua.
Mulla on vähän samansuuntaisia kokemuksia mikropallojen kanssa leikkimisestä. Mulle syntyi semmonen nyrkkituntuma, että täyteainetta tulee helposti annosteltua liian vähän. Kun mikropalloja kippaa sinne epoksin sekaan, ja sekoittaa, niin laastista tulee hyvin äkkiä jämäkkää, mutta kun sen antaa seistä minuutin, niin se on taas ihan luirua. Joku kemisti varmaan osaa selittää ilmiön.

Joka tapauksessa hyvin paljon vähemmällä pääsee, kun ostaa Tremcosta tuota ylempänä kehuttua kevytpakkelia. Se on suunnilleen saman hintaista, mutta tavara on läträtty jo valmiiksi sellaiseksi että pysyy vaikka katossa. Itse tykkään myös siitä, että siinä on kovetteen/muovin määrät annettu paino-osina. Todella helppo annostella, kun uhraa halvan digitaalisen keittiövaa'an tähän tarkoitukseen. Ensin purkki vaakaan - taaraus - muovit purkkiin - taaraus - kovetteet sekaan...

Tilavuusosien mittailu on kurjaa ja epätarkkaa, epoksia kun ei voi edes sekoittaa kovin suurta määrää kerralla, muuten kiehuu purkkiin.
Post Reply