Petri wrote:
No itselleni riittää se kolmesataametrinen teräsmuuri siinä veden päällä.
Käytännössähän tuo menee niin että jokainen tietää että kolmesataa-
metrinen alus ei käänny sillä alueella missä ollaan. Mutta mitä jos alus
onkin vain satametrinen (joka on paljon yleisempi koko meidän vesillä),
tai sitten vain 70m, vai vain 40 metrinen. Missä vedetään tämä raja?
Koko sinänsä kertoo paljon enemmän kuin termi "kauppamerenkulussa
oleva alus", joka lakitekstien perusteella ei tarkoita yhtään mitään.
Ehkä toisaalta tässä "miksi tarvitsisi väistää"-argumentoinnissa näkyy se
ylimielisyys, jota useammassa paikassa on asian tiimoilta purjehtijoilla
väitetty olevan.
No no, ei nyt tässä ylimielisiä olla. Ehkä on niin että purjehtijat ja kilpa-
sellaiset etenkin ovat tottuneita lukemaan sääntöjä prikulleen niin kuin
ne on.
Ja tällaisissa keskusteluissa kannattaa kyllä pitäytyä asioissa. Sääntöjä
on olemassa ja ellen muista väärin niin nämä säännöt sitovat sekä
väistävää että väistettävää. Tämän takia on mielestäni oikein että näitä
sääntöjä tässä keskustelussa tulkitaan juuri niin kuin ne on kirjoitettu.
Et uskoisikaan kuinka monta riskitilannetta syntyy liikenteessäkin vain
siitä että väistettävä haluaa olla "ystävällinen" ja väistääkin vaikka kaikki
olettavat että väistettävän pitäisi "pitää suuntansa ja nopeutensa".
Tervettä järkeähän saa kuitenkin käyttää mutta jos joku forumissa kysyy
miten sääntöjä tulkitaan niin siinä tapauksessa on vaikea mennä
neuvomaan maalaisjärjen perusteella vaan silloin puhutaan juuri nimen-
omaan siitä miten sääntöjä pitäisi tulkita.
Lähtökohtaisesti kyse taitaa olla yleensäkin
purjevene/moottorivene-erossa kääntösäteessä ja ohjailtavuudesta.
Koska isohko rahtialus ei takuulla käänny yhtä helposti kuin purjevene,
olisi itsestäänselvää, että purjevene väistää isompaa alusta.
Olet väärässä
Esimerkkitapauksessasi kyseessä on, sääntöjen mukaan siis, että
isomman aluksen ohjailukyky on rajoitettu kulkusyvyytensä johdosta.
Ei sen takia että se kääntyy huonosti (tämän sen kipparin pitää osata
huomioida).
Syy, minkä takia moottoriveneen tulee väistää purjevenettä on lähtö-
kohtaisesti siinä että moottoriveneellä on enemmän vapauksia mitä
väistämissuuntaan tulee. Tänä päivänä tämä ero on paljon pienempi
kuin ennen, silloin purjelaivojen nousukulma oli luokkaan 80° ja
vendoja ei osattu tehdä. Silloin oli mentävä jiipin kautta ympäri ja
jiipin teko kesti 30min -1h verran. Joten tässä oli kohtuullista vaatia
moottorivenettä väistämään.
Asiahan on toinen jos aluksella on merkki rajoitettu ohjailukyky
nostettuna. Tämä muistaakseni ei kylläkään poista väistämis-
velvollisuutta vaan on enemmänkin varoitus muille. Tässä minä saatan
tosin olla väärässä vuorostani.