Parantamaan latausta
Posted: Sat Feb 19, 2005 12:37 pm
Tuossa on mielenkiintoinen sivu:
http://www.detomaso.nu/~thomast/alternator/
Siinä modataan Boschin laturin säädintä niin että se antaakin 14.5V
eikä sitä vakio, latauksen kannalta riittämätöntä 13.7V.
Jonkun verran halvempi kun Mastervoltin säädin 303¤.
Ongelmanahan on että melkein kaikki vakiolatureiden säätimet on säädetty
varman päälle jatkuvaa moottoriajoa ajatellen. Silloin kun akku on
vain puoliksi tai vähemmän ladattu niin sille voidaan syöttää paljonkin
tuota 13.7-13.8V korkeampaa jännitettä ja näin myös suurempaa
virtaa mikä sekä parantaa että nopeuttaa latausta. Vakiolaturilla
koneella saa ajaa noin 8h että puolityhjä akku saavuttaa tuon float-
vaiheen. Tuollaisella regulla aika helposti puoliintuisi ja näin saisi myös
ehkä käyttöön ne kymmenet amppeerit mitkä laturissa lymyilee
käyttämättömänä. Tämä edellyttänee suurta akkukapasiteettiä myös,
meillä ladattaisiin silloin 2*75Ah akustoa, eli 150Ah akustoa.
Tuon modin vielä kun yhdistää kytkimeen että latauksen saa toimimaan
joko 13.8V pitkässä moottoriajossa tai 14.5V jos halutaan latausta niin
akkujen lataus paranisi huomattavasti.
Kun minulla vielä saatuu olemaan kellarissa tuollainen bemarin 90A
boschin laturi niin...
http://www.detomaso.nu/~thomast/alternator/
Siinä modataan Boschin laturin säädintä niin että se antaakin 14.5V
eikä sitä vakio, latauksen kannalta riittämätöntä 13.7V.
Jonkun verran halvempi kun Mastervoltin säädin 303¤.
Ongelmanahan on että melkein kaikki vakiolatureiden säätimet on säädetty
varman päälle jatkuvaa moottoriajoa ajatellen. Silloin kun akku on
vain puoliksi tai vähemmän ladattu niin sille voidaan syöttää paljonkin
tuota 13.7-13.8V korkeampaa jännitettä ja näin myös suurempaa
virtaa mikä sekä parantaa että nopeuttaa latausta. Vakiolaturilla
koneella saa ajaa noin 8h että puolityhjä akku saavuttaa tuon float-
vaiheen. Tuollaisella regulla aika helposti puoliintuisi ja näin saisi myös
ehkä käyttöön ne kymmenet amppeerit mitkä laturissa lymyilee
käyttämättömänä. Tämä edellyttänee suurta akkukapasiteettiä myös,
meillä ladattaisiin silloin 2*75Ah akustoa, eli 150Ah akustoa.
Tuon modin vielä kun yhdistää kytkimeen että latauksen saa toimimaan
joko 13.8V pitkässä moottoriajossa tai 14.5V jos halutaan latausta niin
akkujen lataus paranisi huomattavasti.
Kun minulla vielä saatuu olemaan kellarissa tuollainen bemarin 90A
boschin laturi niin...
