Page 1 of 1

FE:in läpiviennit.

Posted: Wed Feb 02, 2005 10:58 am
by Sasu
Olisin kaivannut kommentteja lähinnä sitlooran läpivienneistä. Pääseekö niihin jotain kautta näppärästi käsiksi uusimistarpeen koittaessa, onko FE:ssä
ollut jonkinlaiset pohjaventtiilit niiden sulkemiseen?

Kiitos etukäteen!

Posted: Wed Feb 02, 2005 12:14 pm
by harald
Tuota noin, FE83:ssa nuo sitlooran tyhjennykset ovat 50mm hapon-
kestävia putkia jotka on laminoitu pohjan ja sitlooran pohjan väliin. Putket
ovat siis suoria putkia joissa ei hanoja tms ole.

Minun on vaikea uskoa että niitä tarvitsee vaihtaa, avata, sulkea tai
millään muulla tavalla ylläpitää. Mitä nyt näkkejä joutuu rassaamaan
putkista joskus.

Posted: Wed Feb 02, 2005 17:01 pm
by Guest
Kiitos infosta!

Posted: Thu Feb 03, 2005 09:52 am
by h-veneilijä
Miksiköhän näin ei ole kaikissa veneissä? Kuulostaa varsin varmalta ja turvalliselta systeemiltä.

Posted: Thu Feb 03, 2005 10:45 am
by harald
Joissain veneissä taitaa tuo sitlooran pohja olla niin lähellä vedenpintaa
että tarve sulkea läpiviennit voisi tulla eteen jossain vaiheessa. Näin?

Tämä "jossain vaiheessa" voisi olla esimerkiksi sitä että vene menee
kryssillä niin kallellaan että sitlooran pohjan alakulma menee veden-
pinnan alapuolelle ja näin sitloora täyttyy pikkuhiljaa vedestä.

FE-ssä on, vaikkei sitä uskoisi ulkoa, niin korkealla tuo sitlooran
pohja että se tuskin koskaan menee vedenpinnan alapuolelle.

Posted: Thu Feb 03, 2005 13:20 pm
by Panu
harald wrote:Joissain veneissä taitaa tuo sitlooran pohja olla niin lähellä vedenpintaa
että tarve sulkea läpiviennit voisi tulla eteen jossain vaiheessa. Näin?
Tervehdys

Juuri näin. Meillä oli ennen FE:tä vanha H-vene, jonka tyhjennys putket suljimme tiskialtaan tulpalla jos veneessä oli enemmän kuin kolme henkeä. Vesi tuli sisää vaikka vene ei juuri kallistunutkaan. Paljon peräpainoa oli riittävä painamaan istuinlaatikon pohja vedenpinnan alle ja silloin varpaat kastuivat :o.

Joissain uudemmissa H-veneissä oli tyhjennysletkut johdettu ristiin istuinlaatikon alla, jolloin tuo kallistuminen päässyt tuomaan vettä sisään.

Mielestäni pohjanläpi menvät putket tai letkut ovat tiukasti ajateltuna turvallisuuden kannalta huonompi ratkaisu kuin nykyinen suuntaus jättää peräpeiliin aukko josta on helppo astua veneeseen ja mistä vesi valuu varmasti ja NOPEASTI pois istuinlaatikosta :idea:.

Posted: Thu Feb 03, 2005 14:42 pm
by harald
Panu wrote: Mielestäni pohjanläpi menvät putket tai letkut ovat tiukasti ajateltuna
turvallisuuden kannalta huonompi ratkaisu kuin nykyinen suuntaus jättää
peräpeiliin aukko josta on helppo astua veneeseen ja mistä vesi valuu
varmasti ja NOPEASTI pois istuinlaatikosta :idea:.
Puhumattakaan siitä kuinka paljon kevyempi konstruktio tuollainen on :lol:

Posted: Thu Feb 03, 2005 16:16 pm
by Panu
harald wrote:
Panu wrote: Mielestäni pohjanläpi menvät putket tai letkut ovat tiukasti ajateltuna
turvallisuuden kannalta huonompi ratkaisu kuin nykyinen suuntaus jättää
peräpeiliin aukko josta on helppo astua veneeseen ja mistä vesi valuu
varmasti ja NOPEASTI pois istuinlaatikosta :idea:.
Puhumattakaan siitä kuinka paljon kevyempi konstruktio tuollainen on :lol:
Tervehdys

Totuuden nimissä on todettava, että samalla menetetään hieman rungon kiertojäykkyydestä peräpeilin kotelovaikutuksen pienentyessä :?.

Posted: Fri Feb 04, 2005 19:11 pm
by h-veneilijä
Meilläkin vanhassa h-veneessä tulee takapainoisena kallistellessa vettä kaukalon pohjalle, mutta eipä ole tullut mieleenkään käydä sisällä vääntämässä hanat kiinni, vaan tiskialtaan tulppa meilläkin on käytössä. Olen ymmärtänyt hanojen olevan vain vuototilanteita varten.

Mietin tuota letkujen ristiin kytkemistä. Eikös systeemin toimiminen vaatisi sen, että kallistuksessa ylempänä oleva pohjareikä olisi veden pinnan yläpuolella? Muutenhan ristiin kytkemisellä ei pitäisi olla mitään vaikutusta. Vai miten on?