Tervehdys
Tuli sitten eilen käytyä vihdoinkin vene-05 messuilla. Kolme tuntia meni niin että hurahti ja paljon jäi vielä näkemättäkin.
Tunsin itseni tosi huonoksi ihmiseksi (lue köyhäksi) kun katsoi kaikkia niitä hienoja (lue isoja) purjeveneitä ja niiden hintoja

. Tuli ihan väkisin mieleeni, että markkinoilla täytyisi olla potentiaalia hyvin tehdyille kelvollisin ominaisuuksin varustetuille kohtuu hintaisille veneille. Siis sellaisille veneille johon palkansaajallakin olisi varaa ilman suurta lottovoittoa taikka tuottoisaa "pankkikeikkaa". Olenko väärässä? Lasketaanko tässä kylmästi sen varaan, että köyhällä ei ole missään tilanteessa varaa hankkia mitään, joten on turha myöskin heille veneitä tarjotakaan ja niillä jolla on varaa veneitä ostaa, niin he vaativatkin sitten jo luksusta.
Toinen ihmetyksen aihe on uusien veneiden sisustus. Ne kun eivät pääsääntöisesti toimi veneen ollessa kallistuneena. En nähnyt yhtään meripunkkaa, jossa voisi nukkua merellä. Toki voisihan salongin sohvista sijata meripunkat tekemällä niihin vaikka markiisikankaasta laidat. Hyvä ajatus, mutta kun sohvat ovat niin kapeita ja lyhyitä ettei niissä mahdu aikuinen (lue iso) olemaan kuin kyljellään ja jalat kippurassa

. Nykyinen trendi tehdä salongin toiselle laidalle pitkä pentteri vetoaa varmasti ruokaa laittavaan kansanosaan. En tosin ole varma miten tällaisessa pitkässä ja avoimessa pentterissä voi merellä toimia ilman että satuttaa itsensä. Siellä missä on tilaa on aina hyvä mahdollisuus saada heilautettua itselleen vauhtia ennen törmäämistä johonkin

. Itse toimin veneessä mielummin hieman ahtaissa tiloissa pienillä mustelmilla kuin avarissa tiloissa ruhjella ja murtumilla

.
On se kumma, kun veneessä on max 8 punkaa, mutta ei tiloja miehistön tavaroille saati sitten suurille purjepusseille. Eikö nykyajan veneissä tarvita enään vaihtopurjeita? Ilmeisesti tässä lasketaan sen varaan, että iso on aina mastolla ja genoa keulassa rullalla. Spinnua ei tarvita, ja jos myötätuulessa genoa virsikirjalla saavutettava vauhti ei riitä, niin iso mootori vie tarvittaessa vauhdikkaasti perille. Samalla latautuvat akutkin, jotta taas illalla voi katsoa telkkaria... Ulkosäilytystilatkin ovat olemattoman pienet, kun veneen peräkajuutat tuplapunkilla vievät kaiken tilan istuinlaatikon alta.
Happamia tuntuvat nuo pihlajanmarjat olevan...

. No en minä nyt yritäkään väittää, että kaikki em. asiat olisi FE-83:ssa huodettu paremmin, mutta on huojentavaa huomata samojen ongelmien vaivaavan melkein kaikkia veneitä niiden koosta ja hinnasta huolimatta

.