1gm10 nokeaa veden kylmänä
Posted: Sat Jun 20, 2026 22:36 pm
Kylmänä käynnistettäessä moottori käynnistyy helposti. Muutaman sekunnin kone käy normaalisti, jonka jälkeen tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi ja "rykiväksi". Samalla pakoputkesta alkaa sylkeä nokea veden pintaan ja kone savuttaa mustaa. Jos koneelle koittaa antaa kierroksia, se sammuu. Hetken kuluttua käynti tasaantuu normaaliksi, ottaa kierroksia ja nokeaminen lakkaa. Ajossa kaikki on kunnossa, ei savuta, tehot on tallella. Itse asiassa koneelle normaalia matkanopeutta (n. 4,5 solmua) enemmän kierroksia annettaessa se käy todella tasaisesti ja nopeutta kertyy helposti 5,5 solmua. Myös lämpimänä käynnistettäessä kaikki toimii normaalisti. Kohta ei enää kehtaa rannasta lähteä, kun jälkeen jää n. metri kertaa metri nokilautta...
Viime kesänä tällaista oiretta ei ollut, heti keväällä ekasta käynnistyksestä alkaen nokeaminen alkoi. Moottori talvehti kuten ennenkin siten, että vesitila oli täytetty glykolilla. Pinta ei laskenut talven aikana, joten ainakin vesitila on kannessa ehjä? Keväällä normaalit huollot ennen käyttöönottoa. Polttoainesuodattimien, impellerin, öljyjen ja suodattimen vaihto. Ilmanpuhdistimen puhdistus.
Olen samalla taistellut polttoainevuotojen kanssa, voiko tässä olla syy? Koneessa oleva suodatinkotelo on ollut jatkuvasti märkä. Vaihdoin molempien päällä olevien ruuvien tiivisteet Yanmarin alkuperäisiin kupari- ja muovitiivisteisiin. Vuoto heikkeni, mutta silti isomman ruuvin juuri on hieman kostea.
Mikä avuksi? Tietysti tuo ruuvi täytyy saada pitämään, mutta olisiko nokeamisen syy sittenkin vuotavassa suuttimessa tai halkenneessa kannessa? Olen kaatanut tankkiin STP: n injector cleaneria ja ajanut tämän vuoksi nyt moottorilla n. 10h, ei vaikutusta. Suutin ehkä vahvin veikkaus, vai?
Viime kesänä tällaista oiretta ei ollut, heti keväällä ekasta käynnistyksestä alkaen nokeaminen alkoi. Moottori talvehti kuten ennenkin siten, että vesitila oli täytetty glykolilla. Pinta ei laskenut talven aikana, joten ainakin vesitila on kannessa ehjä? Keväällä normaalit huollot ennen käyttöönottoa. Polttoainesuodattimien, impellerin, öljyjen ja suodattimen vaihto. Ilmanpuhdistimen puhdistus.
Olen samalla taistellut polttoainevuotojen kanssa, voiko tässä olla syy? Koneessa oleva suodatinkotelo on ollut jatkuvasti märkä. Vaihdoin molempien päällä olevien ruuvien tiivisteet Yanmarin alkuperäisiin kupari- ja muovitiivisteisiin. Vuoto heikkeni, mutta silti isomman ruuvin juuri on hieman kostea.
Mikä avuksi? Tietysti tuo ruuvi täytyy saada pitämään, mutta olisiko nokeamisen syy sittenkin vuotavassa suuttimessa tai halkenneessa kannessa? Olen kaatanut tankkiin STP: n injector cleaneria ja ajanut tämän vuoksi nyt moottorilla n. 10h, ei vaikutusta. Suutin ehkä vahvin veikkaus, vai?