HLKK #4 ja #5 2026
Posted: Thu Jun 11, 2026 00:41 am
Oli ratakisaa, jee! Ja tuulta sillain kivasti 8-10 m/s (jokunen puuska taisi olla yli senkin). Tosin paljon oli kyllä kevyemmänkin tuulen alueita, jossa paine katosi.
Ensimmäiseen lähtöön meinasi tulla vähän kiire. Käytiin poimimassa trimmari kyytiin Haukilahdesta ja odotettiin että rata olisi siinä missä se aina ennenkin on ollut lähellä Mellstenin rantaa. Ihmeteltiin kun ei lautakuntavenettä ja poijuja näy, vaikka lähtöön 30 min Haukilahteenpäin mentäessä. No niitähän ei näkynyt sen takia kun Pete oli virittänyt radan "ensimmäisen vihreän" kaakkoispuolelle. Ihmeteltiin vaan kun kaikki veneet menee letkana sinnepäin ja todettiin että mennään nyt mekin.
Ensimmäiseen lähtöön ei keretty katsoon mitään trimmejä tai harjoitella spinnua. Sen verran kerettiin edes-takas viivaa että nähtiin että se oli hieman vino ja suosi poijun päätä. Sinne siis. Saatiin Minnamari sinne kampaileen meidän kanssa ja nopeasti jäätiin vähän paskoihin. Pikku Myy otti hienon lähdön veneen päästä ja huomattiin että ollaan heti kättelyssä kuitenkin jäljessä. Tällä kryssillä Pikku Myyn valitsema oikea laita myös näytti vetävän hieman paremmin ja vendan jälkeen Pikku Myy meni edestä. Vendattiin kuitenkin sen verran sopivaan paikkaan että mentiin aika hyvin merkille. Pikku Myy meni liian pitkälle ja oltiin muistaaksenin toisena veneenä ylämerkillä Minnamarin jälkeen. Ekalla spinnuosuudella sitten taas näytti siltä että radan toinen laita veti paremmin ja me oltiin tietysti väärässä paikassa. Pikku Myy pääsi tässä kuittaan meidät. Toisella kryssillä sijoitukset eivät muuttuneet ja mitään dramaattisempaa ei taitanut tapahtua. Sitten spinnuttelua alamerkille ja kryssi maaliin Minnamarin ja Pikku Myyn jälkeen.
Toinenkin startti pääsi hieman yllättämään meidät. Odoteltiin oikeastaan isojen maaliintuloa ja katsottiin trimmejä kuntoon. Huomattiin siinä sitten että siellähän heilui jo meidän luokkalippu ja samalla hetkellä nousi jo nelosen lippu. Oltiin reilusti radan puolella, joten laskettelua viivaa kohti ja kerettiin katsoon että veneen pää olisi nyt parempi. Kellot ei ollu synkassa ja oli jokusen 10-15 se ehkä myöhässä. Tiedettiin että minuutin kohdalla pääsis synkkaan vielä oikean ajan. Ajettiin paaralla viivan alapuolelle hakeen lähtöasetelmia ja siinä sitten tuli pieni laskuvirhe kun kellot eivät olleet synkassa. Synkattiin kellot minuutin kohdalla ja jiipattiin viivaa kohti. Styyran liikennettä alkoi myös olla sen verran että muutenkin piti peliliikkeitä tehdä. Mielestämme piti olla hyvä ajoitus viivalle. Alapuoella oli Felicia, joka välillä vähän nostatti. Vuorostamme nostatimme Pikku Myytä viivan yli. Sitten pitikin mielestäni vaan laskea kurssia ja startata, mutta huomasin että kellossa oli vielä n. 30 sek. Lepatettiin hetken purjeita keula about tuuleen. Onneksi alapuolelle oli jäänyt sen verran tilaa tilaa että pääsimme kiihdyttämään ja lähtemään. Otettiin monen veneen perät, mutta moni näistä veneistä onkin tulosten mukaan varastanut. Jäätiin kyllä lopuksi aika pahasti jalkoihin ja siksi vendattiin paaralle vapaisiin. Takas styyralle ja SB-BB-tilanne Ferian kanssa, jonka seurauksena Feria vendas meidän alapuolelle. About leikkarilla paaralle kohti ylämerkkiä. Siellä olikin sitten jo pientä ruuhkaa ja edestä meni Minnamari, Pikku Myy ja Pamina ainakin. Venda merkille ja spinnu ylös. Valittiin menosuuntaan nähden oikea laita ja jiipattiin heti kulmien salliessa paaralle kohti alamerkkiä. Pikku Myy meni toiseen laitaan / keskelle, joka osoittautui varmaankin shiftaavien tuulien takia huonoksi valinnaksi, niinkuin meillä ekan lähdön ekalla spinnuttelulla. Saatiin vähän kurottua matkaa umpeen Pikku Myyhyn. Spinnua laskiessa keulagastilla meni sormet läpi ja lähes koko alaliikki repesi. Saatiin kuitenkin spinnu alas ihan hyvin ja päästiin jatkaan paaralla. Sekavaa oli kyllä ja gastit paikkailivat toisiaan kun ei mennyt ihan normaalisti. Pikku Myy vendas jossain vaiheessa styyralle (ehkä Minnamarin paskojen takia?) ja me jatkettiin paaralla. Leikkari alkoi lähestyä ja tehtiin venda styyralle. Jo aika lähellä merkkiä Pikku Myyn kanssa tuli SB-BB-tilanne ja Pikku Myy yritti lee bowia. Rullattiin kuitenkin yli. Sen verran oli näitä kevyempiä ja pataan tulevia kohtia että jouduttiin ihan lopuksi piinaan merkille. Pikku Myy joutui taas heittään parin vendan kautta merkille, joten näin kuitattiin Pikku Myy. Päätettiin nostaa revennyt spinnu ja spinnuteltiin alamerkille, jossa se spinnu sitten vielä uitettiin kunnolla. Sieltä kryssille ja maaliin Minnamarin ja Lucky Toon jälkeen.
Oli kyllä jotenkin hätäistä ja tahmeaa tekemistä meidän veneessä tänään. Ei oikein saatu rauhaa veneeseen missään vaiheessa ja koko ajan oli jotain säätöä niin ettei pystynty täysin keskittyä pelkästään purjehtimiseen. Hyvin kuitenkin kulki feneillä yleisesti! Hienoa myös se että radalla oli se yksi fene lisää aikaisempiin iltoihin nähden. Kiitos gasteille ja lautakunnalle!
Nyt sit korjaamaan varustusta luokkiksia varten. Toivottavasti Weballa on kaistaa parsia meidän spinnu kasaan.
Ensimmäiseen lähtöön meinasi tulla vähän kiire. Käytiin poimimassa trimmari kyytiin Haukilahdesta ja odotettiin että rata olisi siinä missä se aina ennenkin on ollut lähellä Mellstenin rantaa. Ihmeteltiin kun ei lautakuntavenettä ja poijuja näy, vaikka lähtöön 30 min Haukilahteenpäin mentäessä. No niitähän ei näkynyt sen takia kun Pete oli virittänyt radan "ensimmäisen vihreän" kaakkoispuolelle. Ihmeteltiin vaan kun kaikki veneet menee letkana sinnepäin ja todettiin että mennään nyt mekin.
Ensimmäiseen lähtöön ei keretty katsoon mitään trimmejä tai harjoitella spinnua. Sen verran kerettiin edes-takas viivaa että nähtiin että se oli hieman vino ja suosi poijun päätä. Sinne siis. Saatiin Minnamari sinne kampaileen meidän kanssa ja nopeasti jäätiin vähän paskoihin. Pikku Myy otti hienon lähdön veneen päästä ja huomattiin että ollaan heti kättelyssä kuitenkin jäljessä. Tällä kryssillä Pikku Myyn valitsema oikea laita myös näytti vetävän hieman paremmin ja vendan jälkeen Pikku Myy meni edestä. Vendattiin kuitenkin sen verran sopivaan paikkaan että mentiin aika hyvin merkille. Pikku Myy meni liian pitkälle ja oltiin muistaaksenin toisena veneenä ylämerkillä Minnamarin jälkeen. Ekalla spinnuosuudella sitten taas näytti siltä että radan toinen laita veti paremmin ja me oltiin tietysti väärässä paikassa. Pikku Myy pääsi tässä kuittaan meidät. Toisella kryssillä sijoitukset eivät muuttuneet ja mitään dramaattisempaa ei taitanut tapahtua. Sitten spinnuttelua alamerkille ja kryssi maaliin Minnamarin ja Pikku Myyn jälkeen.
Toinenkin startti pääsi hieman yllättämään meidät. Odoteltiin oikeastaan isojen maaliintuloa ja katsottiin trimmejä kuntoon. Huomattiin siinä sitten että siellähän heilui jo meidän luokkalippu ja samalla hetkellä nousi jo nelosen lippu. Oltiin reilusti radan puolella, joten laskettelua viivaa kohti ja kerettiin katsoon että veneen pää olisi nyt parempi. Kellot ei ollu synkassa ja oli jokusen 10-15 se ehkä myöhässä. Tiedettiin että minuutin kohdalla pääsis synkkaan vielä oikean ajan. Ajettiin paaralla viivan alapuolelle hakeen lähtöasetelmia ja siinä sitten tuli pieni laskuvirhe kun kellot eivät olleet synkassa. Synkattiin kellot minuutin kohdalla ja jiipattiin viivaa kohti. Styyran liikennettä alkoi myös olla sen verran että muutenkin piti peliliikkeitä tehdä. Mielestämme piti olla hyvä ajoitus viivalle. Alapuoella oli Felicia, joka välillä vähän nostatti. Vuorostamme nostatimme Pikku Myytä viivan yli. Sitten pitikin mielestäni vaan laskea kurssia ja startata, mutta huomasin että kellossa oli vielä n. 30 sek. Lepatettiin hetken purjeita keula about tuuleen. Onneksi alapuolelle oli jäänyt sen verran tilaa tilaa että pääsimme kiihdyttämään ja lähtemään. Otettiin monen veneen perät, mutta moni näistä veneistä onkin tulosten mukaan varastanut. Jäätiin kyllä lopuksi aika pahasti jalkoihin ja siksi vendattiin paaralle vapaisiin. Takas styyralle ja SB-BB-tilanne Ferian kanssa, jonka seurauksena Feria vendas meidän alapuolelle. About leikkarilla paaralle kohti ylämerkkiä. Siellä olikin sitten jo pientä ruuhkaa ja edestä meni Minnamari, Pikku Myy ja Pamina ainakin. Venda merkille ja spinnu ylös. Valittiin menosuuntaan nähden oikea laita ja jiipattiin heti kulmien salliessa paaralle kohti alamerkkiä. Pikku Myy meni toiseen laitaan / keskelle, joka osoittautui varmaankin shiftaavien tuulien takia huonoksi valinnaksi, niinkuin meillä ekan lähdön ekalla spinnuttelulla. Saatiin vähän kurottua matkaa umpeen Pikku Myyhyn. Spinnua laskiessa keulagastilla meni sormet läpi ja lähes koko alaliikki repesi. Saatiin kuitenkin spinnu alas ihan hyvin ja päästiin jatkaan paaralla. Sekavaa oli kyllä ja gastit paikkailivat toisiaan kun ei mennyt ihan normaalisti. Pikku Myy vendas jossain vaiheessa styyralle (ehkä Minnamarin paskojen takia?) ja me jatkettiin paaralla. Leikkari alkoi lähestyä ja tehtiin venda styyralle. Jo aika lähellä merkkiä Pikku Myyn kanssa tuli SB-BB-tilanne ja Pikku Myy yritti lee bowia. Rullattiin kuitenkin yli. Sen verran oli näitä kevyempiä ja pataan tulevia kohtia että jouduttiin ihan lopuksi piinaan merkille. Pikku Myy joutui taas heittään parin vendan kautta merkille, joten näin kuitattiin Pikku Myy. Päätettiin nostaa revennyt spinnu ja spinnuteltiin alamerkille, jossa se spinnu sitten vielä uitettiin kunnolla. Sieltä kryssille ja maaliin Minnamarin ja Lucky Toon jälkeen.
Oli kyllä jotenkin hätäistä ja tahmeaa tekemistä meidän veneessä tänään. Ei oikein saatu rauhaa veneeseen missään vaiheessa ja koko ajan oli jotain säätöä niin ettei pystynty täysin keskittyä pelkästään purjehtimiseen. Hyvin kuitenkin kulki feneillä yleisesti! Hienoa myös se että radalla oli se yksi fene lisää aikaisempiin iltoihin nähden. Kiitos gasteille ja lautakunnalle!
Nyt sit korjaamaan varustusta luokkiksia varten. Toivottavasti Weballa on kaistaa parsia meidän spinnu kasaan.