Page 1 of 1

Björkholmen - Blekholmen DH 2025

Posted: Sun Sep 14, 2025 14:07 pm
by Cage
Eilen kisattiin Antin kassa NJK:n järjestämä Björkholmen - Blekholmen DH -kisa. Mukana feneistä meidän lisäksi Feria. Tuuliennuste oli 8 m/s etelästä ja iltapäivällä n. 15-paikkeilla odotettu kääntyminen lounaaseen. Todellisuudessa oli ehkä siinä 6-7 m/s pääsäänötisesti, vaikka välillä tyyntyi jopa 3-4 m/s:iin. Rata oli Melkin itäpuolelta hieman eri merrkejä ja luotoja ensiksi kiertäen pitkä kryssi Ulkomatalalle ja siitä Harmaja kiertäen Valkosaareen maaliin. Kaksi luokkaa, isossa lähti 10 venettä ilmoittautunut ja pienessä 6.

Isot lähetettiin matkaan ensiksi, joka oli hyvä ratkaisu järjestäjiltä. Näin me pienetkin päästiin purjehtiin omaa kisaa ilman isojen sekaantumista. Ensimmäinen kääntömerkki oli poiju vatatuuleen ja ennen isojen lähtöä huomasimme että linja on sen verran vino että poijunpään lähtö olisi edullisempi. Ajateliin myös että veneellä varmasti tulee olemaan ruuhkaa, joten valittiin strategiaksi styyran lähtö poijun päästä. Päästiin alimmaksi veneeksi ja ihan oikealla ajoituksella ajelimme hieman viivan alapuolella kohti poijua. Lucky Too nosti vauhdilla meidän yläpuolelle ja nostimme heidät viivan yli. Olimme varmasti itsekin viivan yli 15 sek ennen lähtöä ja laskettelimme takaisin viivan taakse. Lähdön jälkeen nousuli X-lippu ja olin itse hieman epävarma siitä oltiinko vielä viivan väärällä puolella. Päätettiin ottaa vähän takkiin ja kiepauttaa takaisin viivan alapuolelle ettei kävisi niin että joku 5h purjehduksen jälkeen osoittautuisikin että olimme varastaneet ja jäisimme ilman tulosta. Eka merkki kierrettiin neljäntenä, takana myös lähdön uusinut Lucky Too ja Feria. Lucky Too veti sitten aika vikkeläästi meistä ohi Melkin eteläpuolella.

Strategia kisaan oli ajaa kryssilä aina ensiksi länteenpäin, mikäli se tuulen kääntyminen tulisi hieman etuajassa. Oli vaikea ajaa ristiaallokossa etenkin styyralla. Paaralla aallot tuli paremmasta suunnasta. Feria pysyi hyvin meidän kannoilla jonkin matkaa Ulkomatalan kryssillä, vaikka hieman saatiin etumatkaa kasvatettua. Ennen Gråskärsbådania Feria kuitenkin teki vendan styyralle. Olisi kiva kuulla miksi. Itse jatkoimme paaralla ja vendattiin styyralle niin että mentiin ihan Gråskärsbådanin pohjoispuolta nuollen. Tässä vaiheessa tuuli tyyntyi niin paljon että päätettiin vaihtaa G3:sesta G1:seen. Huomasimme että takaisin paaralle kääntynyt Feria teki aika nopeasti saman peliliikkeen. Gråskärsbådanin jälkeen käännyttiin aika nopeasti takaisin paaralle mukavampaan aallokkoon ja päätettiin ajaa sen verran pitkäksi mukavammassa allokossa, ettei tarvitsisi styyralla ajaa kryssiä pahaa aaltoa vastaan Ulkomatalalle, vaan hieman matalampaa kurssia ja parempaan kulmaan aaltoihin nähden. Tämä taisi olla hyvä veto, sillä Ulkomatalalla oltiin jo aika lähellä Lucky Too:ta.

Ulkomatalalta sitten spinnuttelua yhdellä jiipillä Harmajan ohi. Lännessä meni ukkosrintama, joka antoi meillekin tuulta ja tuuli nousi n. 7 m/s:iin. Pientä dramatiikkaa ihan loppumetreillä kun levanki jumittui ja lisäksi spinnuskuutti änkesi itsensä plokin pylpyrän ja reunan väliin. Päästiin kuitenkin maaliin ja yllätykseksi loppusijoitus oli 1. Yhdistetyissä tuloksissa oltais voitettu myös ison luokan voittaja Goodio ~7 min. Eli, kyllä, FE on hyvä avomerikisavene. 8)

Tämä NJK DH on kyllä mukava kisa ja kannustan muitakin feneitä osallistumaan ensi vuonna. Maaliintulon jälkeen palkintojen jako ja yhteisdinneri, joten tulee myös vähän sosiaalista puolta tähän. Kyllä me kaikki feneilijät olemme sen verran mukavia ihmisiä, että saadaan se yksi kaveri mukaan tähän skabaan. :-D

Re: Björkholmen - Blekholmen DH 2025

Posted: Sun Sep 14, 2025 16:17 pm
by olpalon
Joo, omia tuntemuksia kisan jälkeen.

Startti taas follow the best taktiikalla ja saatiin Fuugan kanssa katsella viivan paremmalta puolelta edessä olevaa nostattelua. Onnistuneen startin jälkeen ajettiin kohti Melkkiä ja huolimattomasti vastatuulipoijun leikari kunnolla pitkäksi. Poijulla vendattiin Estellen ja Lucky Toon väliin.

Ennen Katajaluotoa tuli ruoppausproomu FE/X-99 yms fleetin läpi ja siinä tuli vähän ylimääräistä kääntelyä.

Cagen mainitsema kohtalokas venda kohti Tallinnaa tehtiin, jotta ei oltaisi etelästä tulevan Tallinkin lähellä Halliluodon kohdalla. Eli oltiin aallokon suhteen todella paljon huonommalla styyran halssilla tuulen samalla tyyntyessä ja aivan liian pitkään ja väärällä purjeella.

G1 vaihdettiin keulalle kun oltiin takaisin paaralla n. 2,5 mailin päässä Ulkomatalasta. Hikistä hommaa kuravaatteissa.

Ulkomatalalla spinnun nostoa kivassa aallokossa +50 v ketteryydellä. Falli ja toinen skuutti olivat purjeenvaihdon takia sekaisin, joten pari minuuttia voimasanoja, niin lakana oli vedossa. Aluksi oli puomin hakkaamista ja lepattelua, mutta onneksi tuli painetta, niin v-käyrä ei jatkanut nousuaan. Ukkonen paukkui jossain Porkkalan suunnalla. Yksi tuskainen jiippi ennen Harmajaa pilotin ajaessa laidasta laitaan ja ajelua atk:n opastamana ytimeen ja sieltä suoraan kotisatamaan tasaisessa 10 kn tuulessa.

Mitä sitten olisi pitänyt tehdä toisin (jälkiviisaus), jotta ero "benchmarkina" olleeseen Estelleen olisi ollut pienempi ja myös noin yleisesti ?

G1:n olisi voinut laittaa tuulen puolesta keulalle jopa ennen starttia tai pitänyt laittaa ennen pitkää kryssiä Ulkomatalalle.
Keulapurjeen lopullinen vaihtamispäätös (laiskuus?) venyi liian pitkään, osittain sen takia, että oltiin kaukana Estellestä, eikä nähty heidän purjeenvaihtoaan heti.
Kun styyran halssi tuli todettua todella huonoksi heti pitkän strekin alussa, olisi pitänyt ajaa paaralla niin kauan kunnes olisi pakko vendata.
Veneen ATK piirtää tarvittaessa tuulennopeuskäyrää, jota olisi voinut käyttää herättämään nopeammin muuttuneeseen tilanteeseen. Tyyntyminen oli tiedossa, mutta tuli ehkä vähän aikaisemmin.
Estellen seuraaminen (copy paste) olisi ollut vähemmän riskialtis vaihtoehto. Ratkaisujen ulkoistaminen.

Fe on kyllä miehistölle aika voimia kuluttava kulkuväline avomerellä, mutta ehkä tästä toivutaan.

Re: Björkholmen - Blekholmen DH 2025

Posted: Sun Sep 14, 2025 21:19 pm
by olpalon
Järjestäjät ovat kuitanneet ottaneensa vastaan ehdotuksen ajattaa jatkossa pikkuluokan veneet hieman (5 nm?) lyhyempää rataa, niin koko fliitti olisi enemmän samaan aikaan maalissa ja kohottamassa maljaa.