Hei kanssafeneilijät!
Ensimmäinen veneilyvuosi ja ensimmäinen puuhantäyteinen venekevät on meneillään, ja edennyt semmoiseen vaiheeseen, että on ollut aikaa alkaa tutkailemaan pientä vuotoa pistopunkan kohdalla. Vuotokohta on suoraan siinä missä kaidetolppa on ollut, ja tarkempi havainnointi paljastikin, että tolpan jalan ympärillä halkeamia ja jalan muotoinen painuma. Näytti, että jalka olisi joskus kenties päässyt niiaamaan sisälle päin. Vesitesti tuki vuotokohtahypoteesia.
Huoltotiimimme alkoi pohtia parasta mahdollista korjausta, ja keksikin muutaman vaihtoehdon, mutta vielä kokemattomana katsoi parhaaksi kysyä mielipiteitä täältä viisaammilta. Vika ei liene kovinkaan harvinainen, joten joku on jo kenties saman homman tehnytkin. Epäselvää on mm. että minkätyyppistä korjausta tällainen vaurio vaatii. Riittäkö vuotokohdan korjaaminen pelkästään päältä käsin vai kannattaako vauriokohta myös kuiduttaa tukevammaksi sisältä? Vai kenties tehdä jotain aivan muuta?
Kyseessä on siis FE83. Toisessa, vanhemmassa ketjussa oli saman kaltainen ongelma, mutta kyseessä on eri kansirakenne, joten se ei tarjonnut vastausta.
Kuvassa on vauriokohta, jota valaistaan kannen alapuolelta:
Kannen korjaaminen kaidetolpan jalan kohdalta
- harald
- Hallitus
- Posts: 11057
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kannen korjaaminen kaidetolpan jalan kohdalta
Kyllä minä pyrkisin vahventamaan altapäin hiukan, pari kolme mattoa reiän kohdalla. Ongelma on vain että samalla alueella on kannen ja rungon liitos sekä sen välinen tiivistemassa. Todella iso prikka ajanee saman asian. Oliko tuo styyran puolella ts. saatte vanerin tiputtamalla hyvä pääsyn altapäin?
Onko tuo ihan läpirikki?
Onko tuo ihan läpirikki?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Kannen korjaaminen kaidetolpan jalan kohdalta
Juu, styyran puolella on ja paikkaan pääsee hyvin käsiksi. Aiempi nikkari onkin joskus laittanut jalan pulttiin isohkon metallipalan prikaksi. Nuo halkeamat eivät ole ainakaan pääosin täysin läpi, mutta sen verran hyvin kuultaa fikkarin valo alta, ettei kuitua liene siinä kovinkaan paljoa. Kaidetolppaan kohdistunee jonkinmoisia voimia, joten lienee mahdollista, että tuo saattaa ajan saatossa tuosta vielä murtua isommin hajalle mikäli ainoastaan tiivistää jalan ympäryksen yläpuolelta?harald wrote: ↑Wed Apr 24, 2024 16:09 pm Kyllä minä pyrkisin vahventamaan altapäin hiukan, pari kolme mattoa reiän kohdalla. Ongelma on vain että samalla alueella on kannen ja rungon liitos sekä sen välinen tiivistemassa. Todella iso prikka ajanee saman asian. Oliko tuo styyran puolella ts. saatte vanerin tiputtamalla hyvä pääsyn altapäin?
Onko tuo ihan läpirikki?
Täällä olitkin jo kirjoitellut kaidetolpan jalkojen tiivistämisestä, nämä ohjeet lienevät edelleen aivan pätevät?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11057
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kannen korjaaminen kaidetolpan jalan kohdalta
Olen vaihtanut monessa paikassa sikasta butyylikuminauhaan (esim bauhaus) mutta kyllä sika toiminee tuossa kunhan sille antaa mahdollisuuden kovettua riittävän paksuksi kerrokseksi ennen kuin kiristää pulttia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Kannen korjaaminen kaidetolpan jalan kohdalta
Onko hyviä vinkkejä butyylinauhan laittamisesta kaidetolpan jalan pultin tiivisteeksi? Vaikuttaa sikäli hankalalta, kun nauhaa ei voi ylenmäärin kääriä pultin ympärille kun sen pitäisi mahtua jalan pultinreiästä läpi. Homma olisi helppoa jos jalka olisi pelkästään kanteen kiinni tulevaa mallia, mutta kun nämä pahukset menevät varvaslistan alle niin pulttia ei voi valmiiksi laittaa reiästä läpi.
s/y Orion FIN-2597
- harald
- Hallitus
- Posts: 11057
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kannen korjaaminen kaidetolpan jalan kohdalta
Totta tuo, mutta koskee osin myös sikaa eli se sika työntyy reiästä läpi kun työntää pultin paikoilleen. Siitä on kyllä aika pitkä aika kun viimeksi tein tämän mutta muistaakseni reikä oli sen verran horo että pultin voi asettaa jalkaan ja jalka melkein paikalleen ja sen butyylinauhan sai kiepautettua pultin ympärille ennen kuin työnsin sen viimeiset millit paikalleen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Kannen korjaaminen kaidetolpan jalan kohdalta
Suosittelisin Sikan tilalla Soudalin FixAll Flexi:ä. Tukin sillä ankkuriboksin ja kannen väliset raot ja sen jälkeen ei ole keulan hyllyt uineet vedessä kertaakaan. Tuntui vielä vuosienkin jälkeen joustavalta ja ehkä vähän tahmelaltakin. En ehkä itse laittaisi butyyliä, vaara että lähtee leviämään mustana raitana sään armoilla.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11057
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kannen korjaaminen kaidetolpan jalan kohdalta
Ei se varsinaisesti elä, mutta tuo butyylikumi taitaa sulaa kun siihen laittaa hartsia, kai. Ja vaikka ei sulaisi niin ei se oikein hyödytä että laminoi sen umpeen kun silloin väliin mahdollisesti jäävä vesi ei pääse pois. Jättäisin auki.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020