Page 1 of 3
Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Mon Feb 05, 2024 00:02 am
by Ari
Polttoainetankin täyttöasteella ei sinällään ole merkitystä kuin koneella ajon kannalta eli satamasta irtautuessa ja palatessa. Kuitenkin elämässä nykyisin liki kaikkea mittaroidaan, joten tuntuu jotenkin hölmöltä, jos uupuu polttoainemittarin kaltainen tekninen perusjuttu. Olisi helpottavaa tietää aina kurkkimatta tankin uumeniin ja ynnäilemättä, milloin tankki viimeksi tuli tankattua piripintaan ja kauanko kone on ollut sen jälkeen päällä.
Joten kysymys:
1) Millä konstilla polttoainetankin anturin pystyy asentamaan paikoilleen FEneeseen?
Mitä olen katsellut asennusohjeita yleensä, tankin kanteen pitäisi pystyä tekemään erillinen reikä anturia varten. En vain keksi, miten kannattaisi toimia Finn Expressin kohdalla. Käsittääkseni dieseltankki on asennettu välittömästi istumalaatikon lattian alle. Siinä takaosassa ainakin on tankin korkki. Kätevintä olisi, jos anturin saisi ujutettua siitä täyttöreiästä sisään, mutta se lienee mahdotonta ja milläs sitten saisit täytettyä tankkia anturin ollessa tiellä.
Seuraava kysymys:
2) Pystyykö tankin tyhjennettynä kenties jollakin konstilla saamaan irti paikoiltaan, jolloin anturille voi tehdä reiän? Vai pitääkö summamutikassa porata jonkinlaisella pyörösahalla reikä istumalaatikon lattian läpi?
3) Minkä kokoinen polttoainetankki muuten on?
Antureita myydään korkeusmitan mukaan, mutta en ole mistään löytänyt tietoa Finn Expressin tankin mitoista. Oletan, että tankki on varsin pieni, lieneekö alle 20 litraa.
4) Millainen polttoainetankin anturi sopii FEneeseen? Onko esim. 150 mm anturi liian iso vai pieni?
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Mon Feb 05, 2024 10:08 am
by harald
Sen tankin saa kyllä ulos tuolta, ja kannattaakin aina 20 vuoden välein tehdä se ja pestä se sisältä sekä poistaa sinne pohjalle mahdollisesti pesiytyvä vesi. Onhan siinä hommaa, ja sisältää ähellystä paaran puolen säilytystilasta käsin.
Meillä tuo tankki oli ulkona webaston tankkiyhteen asentamisen takia, olisi silloin pitänyt asentaa mittarin anturi samalla. Kannatan muuten että asennat diesellämmittimen tankkiyhteen nyt samalla kun asennat mittarin
Onhan niitä tankin ulkopintaankin asennettavia antureita. En sitten tiedä onko tankki tarpeeksi iso että niitä antureita mahtuisi riittävä montaa. Törkeän kalliit ovat mielestäni kaikki nämä marine tankkimittarit.
Tankin saa tyhjennettyä imemällä öljynvaihtoimurilla.
En suosittele tankin poraamista tankki paikallaan ja puhdistamatta sitä jälkeenpäin.
Tankki lienee 28 litraa?
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Mon Feb 05, 2024 10:25 am
by Feikko
Riittäisikö (nollattavan)käyttötuntimittarin asentaminen?
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Mon Feb 05, 2024 12:42 pm
by harald
Tuo tuntimittari on hyvä, noin koitin itse pitää kirjaa kirjoittamalla lyijärillä sitloodan reunaan milloin (tuntimäärä) tankkasin viimeksi. Harmi vain että käyttämäni tuntimittari on huono ja näytöstä ei saa selvää. Kesäkauden aikana kirjaan vaan noin-lukuja että 15+15 min / pv ja sen perusteella sitten tankkaan joskus, yleensä liian aikaisin.
Mittatikku minulla on, ja se on kovassa käytössä. Pitäisi kalibroida sekin uudestaan, ja parantaa merkintöjä että itsekin ymmärtää mikä väli on 10 l ja koska se on tyhjä. Vaatisi melkein tankin imuttamisen tyhjäksi taas, joka olisi muutenkin hyvä tehdä.
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Thu May 01, 2025 22:39 pm
by Ari
Kun nyt on tullut otettua pois alkuperäinen polttoainetankki, taitaa olla järkevä saman tien hommata uusi. Samalla saa vaivattomasti asennettua tankin anturin ja mittarin.
Samalla voisin vaihtaa polttoaineletkut ja viimein vaihtaa polttoainesuodattimen ja putsata vedenerottimen. On tosin totaalinen mysteeri, miten koneen takana olevan suodattimen saa esiin ja millä välineillä. Vedenerottimen säiliön avaaminen samoin aivan käsittämätön juttu, puhumattakaan siitä, millaiseen sotkuun dieseliä sen avaamisessa saa varautua. Vempeleessä erottuu iso umpiruosteinen pultti, mutta ei mitään muuta vihiä, josta voisi intuitiivisesti päätellä jotakin.
Tällainen tankki-anturi-mittari -kombo vaikuttaisi passelilta, joskin tankki on turhankin iso, mutta pienempää ei ole oikein löytynyt, jossa olisi valmis anturin paikka.
Miltäs vaikuttaisi? Hieman kiire jo päättää sekä hankkia, jotta saa asennettua rivakasti heti akselikannakkeen korjaustyön tultua valmiiksi, ilmattua koneen ja koneen pakkasnesteen ajettua ulos. Seuran viimeinen vesillelasku 24.5. Sitä ennen monta muutakin hommaa, jotka ennen vesillelaskua on oltava kunnossa.
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Mon May 05, 2025 15:56 pm
by Ari
Mielelläni kuulisin kommentin tankin vaihdosta. Samoin olisin utelias tietämään, miten tämä oletettavasti vedenerotin oikein putsataan ja tyhjennetään:
Sisällä on luullakseni ylempänä dieseliä, pohjalla vettä ja sen pinnalla jotakin ryönää. Pohjassa näkyy olevan musta muoviselta vaikuttava "ruuvi", josta säiliön kai saa tyhjäksi. Oletuksena kuitenkin karmaiseva dieselsotku konetilassa. Lieneekö harmaan metalliosan sisällä myöskin erillinen suodatin?
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Mon May 05, 2025 16:27 pm
by harald
Liikutaan vähän mun kokemuksen ulkopuolella, mutta eikös tuosta vain valuteta vedet pois johonkin pieneen astiaan alakorkista?
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Mon May 05, 2025 20:35 pm
by Ari
Ari wrote: ↑Thu May 01, 2025 22:39 pm
Kun nyt on tullut otettua pois alkuperäinen polttoainetankki, taitaa olla järkevä saman tien hommata uusi. Samalla saa vaivattomasti asennettua tankin anturin ja mittarin.
Mitäs mieltä ollaan, kannattaako vaihtaa dieseltankkia, kun vanha on nyt istumalaatikossa lojumassa? Oletko itse vaihtanut? Vanhaan teräksiseen ei saa tankkianturia kuin hitsaamalla, eikä siinä ole putsausta varten manusluukkua. Lisäksi kolmiomainen muotoilu vaatii anturin antaman lukeman tulkintaa tietyllä "käyrällä". Uudessa muovisessa olisi aika monta etua.
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Tue May 06, 2025 09:26 am
by harald
Kyllä niitä antureita on joille riittää pelkkä reikä ja vastakappale on pujotettava C-rengas. Esim Star Tank BLE sensori, ei johdotusta ja perustuu tutkaan (ei ultraääneen). Maksavat vain jonkin verran vielä.
https://www.offgridshop.eu/produkt/safi ... -tank-ble/
https://safiery.com/product/tank-level- ... r-battery/
Itse miettinyt noita KUS-antureita. Halpoja, integroituvat Victroniin, mutta vaativast tosiaan vastakappaleen joten tankki pitää melkein irrottaa hitsausta varten.
https://www.svb.de/de/kus-wasser-treibstoffgeber.html
Jos hitsauttaa anturille paikan niin samallahan sen manusluukun siihen saa.
Alkuperäinen tankki tässä vielä. Ulkona se on käynyt webaston nostoputken asennusta varten.
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Tue May 06, 2025 15:03 pm
by olpalon
Ari wrote: ↑Mon May 05, 2025 15:56 pm
Mielelläni kuulisin kommentin tankin vaihdosta. Samoin olisin utelias tietämään, miten tämä oletettavasti vedenerotin oikein putsataan ja tyhjennetään:
IMG_5134.png
Sisällä on luullakseni ylempänä dieseliä, pohjalla vettä ja sen pinnalla jotakin ryönää. Pohjassa näkyy olevan musta muoviselta vaikuttava "ruuvi", josta säiliön kai saa tyhjäksi. Oletuksena kuitenkin karmaiseva dieselsotku konetilassa. Lieneekö harmaan metalliosan sisällä myöskin erillinen suodatin?
Tuo on pelkkä vedenerotin. Pois ja uusi korvaava tilalle. Jos lähdet aukomaan, niin joku napsahtaa ja et saa sitä tiiviiksi uudelleen.
Esim tämän tyyppinen tilalle:
https://www.tekno-marine.fi/product-pag ... uel-filter
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Tue May 06, 2025 15:41 pm
by Ari
Kiitos kommenteista ja vinkeistä! Johtopäätös vaikuttaa varsin selvältä: Vanha tankki ja vedenerotin mäkeen

uutta rompetta tilalle, ja homma on vikkelästi hoidettu.
Nyt ei ole yksinkertaisesti aikaa eikä intoa ruveta setvimään sen enempää hitsauttamista kuin reiän poraamista anturia varten. Välineitä ei ole, ja teettäminen maksanee vähintään saman kuin uusi tankki antureineen ja mittareineen. Tekijän löytäminen, tankin ja anturin kuskaaminen tekijälle ja nouto noin kymmenen päivän sisään ei tunnu realistiselta. Eri asia, jos olisin jo eläkkeellä ja määrättömästi aikaa päivät pitkät.
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Tue May 06, 2025 16:52 pm
by Ari
Mahtaisiko tämä myös sopia, mainitaan Yamaha, joka japanilaisena kalskahtaa Mercuryä hitusen varmemmalta valinnalta? Olisi parikymppiä halvempi ja heti hyllyssä läheisessä liikkeessä:
https://www.motonet.fi/tuote/easterner- ... ct=19-0304
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Thu May 08, 2025 20:24 pm
by harald
Ei se dieseli tiedä minkä merkkinen moottori on seuraavana letkussa. Osta vaan se motonetin Yamaha.
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Fri May 09, 2025 16:45 pm
by mihor
harald wrote: ↑Thu May 08, 2025 20:24 pm
Ei se dieseli tiedä minkä merkkinen moottori on seuraavana letkussa. Osta vaan se motonetin Yamaha.
Hyvä huomio, mitä tulikin uusi kysymys. Asiaa tuntematta, onko Bensa ja Diesel filttereillä jotain periaatteellista eroa? Tuo Motonetin filtteri on varmaankin lähtöarvoisesti tarkoitettu bensalle, mutta ilmeisesti toimii ihan yhtä lailla dieselin kanssa? Ei tuo varmaan niin monimutkaista ole -- poistetaan vain isommat epäpuhtaudet polttoaineesta.
Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus
Posted: Fri May 09, 2025 20:24 pm
by harald
Just luin toisella palstalla kiroilua noista alumiinisista suodattimista että tuppaavat olemaan huonoa materiaalia ja tiivistepinta menee huonoksi muutamassa vuodessa. Ei ehkä juuri tuossa mallissa.
En itse asiassa tiedä minäkään mikä on diesel- bensasuodattimen erot. Onko ehkä dieselissä kovemmat vaatimukset, joskin suoraruiskutus bensakoneet ovat saaneet jo samat ongelmat kuin dieselissä.