Polttoainetankin anturi ja sen asennus

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Ari »

Polttoainetankin täyttöasteella ei sinällään ole merkitystä kuin koneella ajon kannalta eli satamasta irtautuessa ja palatessa. Kuitenkin elämässä nykyisin liki kaikkea mittaroidaan, joten tuntuu jotenkin hölmöltä, jos uupuu polttoainemittarin kaltainen tekninen perusjuttu. Olisi helpottavaa tietää aina kurkkimatta tankin uumeniin ja ynnäilemättä, milloin tankki viimeksi tuli tankattua piripintaan ja kauanko kone on ollut sen jälkeen päällä.

Joten kysymys:
1) Millä konstilla polttoainetankin anturin pystyy asentamaan paikoilleen FEneeseen?

Mitä olen katsellut asennusohjeita yleensä, tankin kanteen pitäisi pystyä tekemään erillinen reikä anturia varten. En vain keksi, miten kannattaisi toimia Finn Expressin kohdalla. Käsittääkseni dieseltankki on asennettu välittömästi istumalaatikon lattian alle. Siinä takaosassa ainakin on tankin korkki. Kätevintä olisi, jos anturin saisi ujutettua siitä täyttöreiästä sisään, mutta se lienee mahdotonta ja milläs sitten saisit täytettyä tankkia anturin ollessa tiellä.

Seuraava kysymys:
2) Pystyykö tankin tyhjennettynä kenties jollakin konstilla saamaan irti paikoiltaan, jolloin anturille voi tehdä reiän? Vai pitääkö summamutikassa porata jonkinlaisella pyörösahalla reikä istumalaatikon lattian läpi?

3) Minkä kokoinen polttoainetankki muuten on?

Antureita myydään korkeusmitan mukaan, mutta en ole mistään löytänyt tietoa Finn Expressin tankin mitoista. Oletan, että tankki on varsin pieni, lieneekö alle 20 litraa.

4) Millainen polttoainetankin anturi sopii FEneeseen? Onko esim. 150 mm anturi liian iso vai pieni?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by harald »

Sen tankin saa kyllä ulos tuolta, ja kannattaakin aina 20 vuoden välein tehdä se ja pestä se sisältä sekä poistaa sinne pohjalle mahdollisesti pesiytyvä vesi. Onhan siinä hommaa, ja sisältää ähellystä paaran puolen säilytystilasta käsin.

Meillä tuo tankki oli ulkona webaston tankkiyhteen asentamisen takia, olisi silloin pitänyt asentaa mittarin anturi samalla. Kannatan muuten että asennat diesellämmittimen tankkiyhteen nyt samalla kun asennat mittarin ;)

Onhan niitä tankin ulkopintaankin asennettavia antureita. En sitten tiedä onko tankki tarpeeksi iso että niitä antureita mahtuisi riittävä montaa. Törkeän kalliit ovat mielestäni kaikki nämä marine tankkimittarit.

Tankin saa tyhjennettyä imemällä öljynvaihtoimurilla.

En suosittele tankin poraamista tankki paikallaan ja puhdistamatta sitä jälkeenpäin.

Tankki lienee 28 litraa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Feikko
alokas
Posts: 12
Joined: Sun May 05, 2019 09:24 am
Location: Sulkava

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Feikko »

Riittäisikö (nollattavan)käyttötuntimittarin asentaminen?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by harald »

Tuo tuntimittari on hyvä, noin koitin itse pitää kirjaa kirjoittamalla lyijärillä sitloodan reunaan milloin (tuntimäärä) tankkasin viimeksi. Harmi vain että käyttämäni tuntimittari on huono ja näytöstä ei saa selvää. Kesäkauden aikana kirjaan vaan noin-lukuja että 15+15 min / pv ja sen perusteella sitten tankkaan joskus, yleensä liian aikaisin.

Mittatikku minulla on, ja se on kovassa käytössä. Pitäisi kalibroida sekin uudestaan, ja parantaa merkintöjä että itsekin ymmärtää mikä väli on 10 l ja koska se on tyhjä. Vaatisi melkein tankin imuttamisen tyhjäksi taas, joka olisi muutenkin hyvä tehdä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply