HLKK 2023-08-30 R10
Posted: Wed Aug 30, 2023 22:38 pm
Tänään oli kyllä vähän erillainen päivä kuin normaalisti. Ennen starttia testattiin trimmejä ja päästiin polaareiden osoittamaan speediin ja nousukulmaan varsin helposti. Juuri ennen lähtöä nopeusmittari kuitenkin simahti ja ekan kryssin aikana koitettiin saada se heräämään sekä käynnistämällä mittarit uudelleen useaan kertaan että vetämällä narua keulan alla niin että saatais mahdollinen jumi siipipyörässä irtoamaan. Ekalla kryssillä mittareiden väärä data aiheutti lähinnä hämmennystä kun tuulikulma näytti apparenttidataa, niin päätettiin laittaa mittarit kokonaan pois päältä ja vain keskittyä lankoihin. Piti siis ajaa aika sokkona ja perstuntumalla. On kyllä vaikea ajaa kun ei näe vauhtia kryssillä ja tuulikulmia lenssillä. Ei oikein tiedä pitäiskö kryssillä kiihdyttää tai nostaa ja lenssillä jiippejä on vaikea ajoittaa oikein. Saatiin kuitenkin hyvä skaba Subbotan kanssa ja kiva nähdä että venevauhti on hyvin lähekkäin molemmissa veneissä.
Tuuli oli idästä n. 4-5 m/s (tai oli ainakin silloin kun meillä mittarit toimi). Odotus oli että tuuli kääntyy etelään ja jopa SSW:in suuntaan sekä tyyntyy. Kääntymistä oli illan aikana huomattavissa, vaikkei nyt ihan niin vahvaa kuin odotettu ja onneksi tuuli pysyi ehkä siinä 3-4 m/s välillä. Radaksi lautakunta valitsi 5:sen, joka oli oiva valinta etenkin kun odotus oli että tuuli tyyntyisi iltaa kohden.
Kryssilähtö vaihteeksi, joka oli kiva. Lähtöstrategia oli kuitenkin vaikea muodostaa, koska ei meinannut olla Brändholmin takia tilaa paaralla mennä niin pitkälle että vendaamalla styyralla pääsisi viivan yli. Näin ainakin kun testattiin ennen lähtöä. Päätettiin siis tehdä styyralla banaani sivutuulesta kryssille. Lippupäähän (eli tässä tapauksessa oikealla puolella) jäikin hyvin tilaa, vaikka meillä vähän spasmat meni sekaisin kun Touch Down tuli ison luokan veneenä pörräämään siihen meidän tielle. Tähän päälle mittarihämmennys ja vaikka fokus itse lähdöstä vähän herpaantui, niin saatiin kuitenkin ihan hyvä lähtö ylimpänä veneenä Subbotan edessä. Alapuolella Sans Rival kuitenkin veti jotain ihan ihme höjdiä, johon ei päästy millään mukaan, joten oli pakko mennä perän kautta alapuolelle ja siitä vendata paaralle ja ottaa Subbotan perästä. Nopeasti kuitenkin käännös takaisin styyralle ja yrittämään saada lokia toimimaan. Jäätiin kyllä aika paljon tässä säädössä ja oltiin selkeästi Subbotan takana siinä vaiheessa kun päätettiin keskittyä vain purjehtimiseen. Saatiin kryssi kulkemaan kohtalaisesti ja rundattiin vihreä Subbotan perässä.
Yläbanaanilla poijulle, joka rundattiin Sans Rivalin ja Subbotan välissä. Sans Rivalissa kesti spinnun nosto ja arvottiin mennäänkö tuulen tai leen puolelta. Päätettiin viime viikosta viisastuneena ottaa etäisyyttä laskemalla alas, koska uskottiin että nostattelua tulee jälleen jos yritetään tuulen puolelta. Sans Rival sai kuitenkin spinnun vetoon ennenkuin ehdittiin ohi. Subbota nosti meidän yläpuolelle ja sai hieman kovemman tuulen huomattavasti ennen meitä ja pääsi sen avulla rinnalle. Jiipattiin ensimmäisenä veneenä kohti lähtöviivan merkkiä ja ilmeisesti varsin hyvin ajoitetulla jiipillä päästiin Subbotasta ohi. Jonossa Sans Rival, me ja Subbota rundattiin lähtöviivan poiju. Käännettiin styyralle ettei Subbota pääsis tuikkaamaan paaralla meidän yläpuolelle. Tämän seuraksena saavutettiin varsin nopeasti Sans Rival (jonka luulisi kiihdyttävän nopeampana veneenä siitä meidän edestä) ja koska nousukulma ei olisi riittänyt nostamaan tuulen puolelta ohi, niin oli pakko vetää alapuolelle ja jäätiin paskoihin. Oli pakko siis tehdä venda ja käännettiin paaralle ja otettin juuri ja juuri Subbotan keula. Käännettiin takaisin styyralle ja hetken vendan jälkeen katsoin että hyvin kulkee, näytti kulkevan paremmin kuin Subbotalla alempana. Keskityin sen jälkeen ajamiseen ja en huomannut kuinka paljon valuimme alaspäin Subbotaan ja Sans Rivaliin nähden koska olivat purjeiden takana. Tässä mittaridata olisi varmasti auttanut. Eipä auttanut kuin kääntyä jälleen paaralle. Sitten mokasin kyllä kun tehtiin venda niin että jouduttiin vielä alakautta koukkaamaan karikon ohi. Katsoin että mentäis kryssikulmalla hyvin sen ohi, mutta tultiinkin suoraan päin. Tässä otettiin taas takkiin monta veneenmittaa.
Loppukisasta ei sitten kovinkaan paljon jäänyt kerrottavaa. Sans Rivalin ja Subbotan perässä mentiin. Päästiin aika lähelle Subbotaa ja varsin hyvään paikkaan niin että oltaisiin jiipin jälkeen tuulen puolella. Saatiin vuorotellen puffeja ja välillä Subbotalla kulki paremmin ja välillä meillä. Lopuksi kuitenkin Subbota sai jonkun puffin jonka avulla he pääsivät sen verran meidän edelle että meille ei oikein jäänyt vaihtoehtoa kuin jiipata kohti maalia ja toivoa että päästäis tuulen puolen veneenä hyötymään puffeista paremmin. Ei päästy ja Subbota nosti meidän eteen varmistaen paikkaansa.
Kiva skaba tuulen puolesta tänään. Kiitos järjestäjille ja miehistölle (Ari keula, Sarlotta piano ja Perttu trimmi)! Tuloksia ei vielä ole saatavana, mutta Minnamari, Lucky Too ja Subbota ainakin edellä. Toivottavasti loki toimii ensi viikolla.
Tracki tässä ja video tulee kunhan raksuttaa tuossa kasaan ja ehdin editoida sen. Kokeilin napsun verran parempaa kuvalaatua tänään ja näytti akku kuitenkin riittävän ihan hyvin näin lyhyeeseen skabaan.
Tuuli oli idästä n. 4-5 m/s (tai oli ainakin silloin kun meillä mittarit toimi). Odotus oli että tuuli kääntyy etelään ja jopa SSW:in suuntaan sekä tyyntyy. Kääntymistä oli illan aikana huomattavissa, vaikkei nyt ihan niin vahvaa kuin odotettu ja onneksi tuuli pysyi ehkä siinä 3-4 m/s välillä. Radaksi lautakunta valitsi 5:sen, joka oli oiva valinta etenkin kun odotus oli että tuuli tyyntyisi iltaa kohden.
Kryssilähtö vaihteeksi, joka oli kiva. Lähtöstrategia oli kuitenkin vaikea muodostaa, koska ei meinannut olla Brändholmin takia tilaa paaralla mennä niin pitkälle että vendaamalla styyralla pääsisi viivan yli. Näin ainakin kun testattiin ennen lähtöä. Päätettiin siis tehdä styyralla banaani sivutuulesta kryssille. Lippupäähän (eli tässä tapauksessa oikealla puolella) jäikin hyvin tilaa, vaikka meillä vähän spasmat meni sekaisin kun Touch Down tuli ison luokan veneenä pörräämään siihen meidän tielle. Tähän päälle mittarihämmennys ja vaikka fokus itse lähdöstä vähän herpaantui, niin saatiin kuitenkin ihan hyvä lähtö ylimpänä veneenä Subbotan edessä. Alapuolella Sans Rival kuitenkin veti jotain ihan ihme höjdiä, johon ei päästy millään mukaan, joten oli pakko mennä perän kautta alapuolelle ja siitä vendata paaralle ja ottaa Subbotan perästä. Nopeasti kuitenkin käännös takaisin styyralle ja yrittämään saada lokia toimimaan. Jäätiin kyllä aika paljon tässä säädössä ja oltiin selkeästi Subbotan takana siinä vaiheessa kun päätettiin keskittyä vain purjehtimiseen. Saatiin kryssi kulkemaan kohtalaisesti ja rundattiin vihreä Subbotan perässä.
Yläbanaanilla poijulle, joka rundattiin Sans Rivalin ja Subbotan välissä. Sans Rivalissa kesti spinnun nosto ja arvottiin mennäänkö tuulen tai leen puolelta. Päätettiin viime viikosta viisastuneena ottaa etäisyyttä laskemalla alas, koska uskottiin että nostattelua tulee jälleen jos yritetään tuulen puolelta. Sans Rival sai kuitenkin spinnun vetoon ennenkuin ehdittiin ohi. Subbota nosti meidän yläpuolelle ja sai hieman kovemman tuulen huomattavasti ennen meitä ja pääsi sen avulla rinnalle. Jiipattiin ensimmäisenä veneenä kohti lähtöviivan merkkiä ja ilmeisesti varsin hyvin ajoitetulla jiipillä päästiin Subbotasta ohi. Jonossa Sans Rival, me ja Subbota rundattiin lähtöviivan poiju. Käännettiin styyralle ettei Subbota pääsis tuikkaamaan paaralla meidän yläpuolelle. Tämän seuraksena saavutettiin varsin nopeasti Sans Rival (jonka luulisi kiihdyttävän nopeampana veneenä siitä meidän edestä) ja koska nousukulma ei olisi riittänyt nostamaan tuulen puolelta ohi, niin oli pakko vetää alapuolelle ja jäätiin paskoihin. Oli pakko siis tehdä venda ja käännettiin paaralle ja otettin juuri ja juuri Subbotan keula. Käännettiin takaisin styyralle ja hetken vendan jälkeen katsoin että hyvin kulkee, näytti kulkevan paremmin kuin Subbotalla alempana. Keskityin sen jälkeen ajamiseen ja en huomannut kuinka paljon valuimme alaspäin Subbotaan ja Sans Rivaliin nähden koska olivat purjeiden takana. Tässä mittaridata olisi varmasti auttanut. Eipä auttanut kuin kääntyä jälleen paaralle. Sitten mokasin kyllä kun tehtiin venda niin että jouduttiin vielä alakautta koukkaamaan karikon ohi. Katsoin että mentäis kryssikulmalla hyvin sen ohi, mutta tultiinkin suoraan päin. Tässä otettiin taas takkiin monta veneenmittaa.
Loppukisasta ei sitten kovinkaan paljon jäänyt kerrottavaa. Sans Rivalin ja Subbotan perässä mentiin. Päästiin aika lähelle Subbotaa ja varsin hyvään paikkaan niin että oltaisiin jiipin jälkeen tuulen puolella. Saatiin vuorotellen puffeja ja välillä Subbotalla kulki paremmin ja välillä meillä. Lopuksi kuitenkin Subbota sai jonkun puffin jonka avulla he pääsivät sen verran meidän edelle että meille ei oikein jäänyt vaihtoehtoa kuin jiipata kohti maalia ja toivoa että päästäis tuulen puolen veneenä hyötymään puffeista paremmin. Ei päästy ja Subbota nosti meidän eteen varmistaen paikkaansa.
Kiva skaba tuulen puolesta tänään. Kiitos järjestäjille ja miehistölle (Ari keula, Sarlotta piano ja Perttu trimmi)! Tuloksia ei vielä ole saatavana, mutta Minnamari, Lucky Too ja Subbota ainakin edellä. Toivottavasti loki toimii ensi viikolla.
Tracki tässä ja video tulee kunhan raksuttaa tuossa kasaan ja ehdin editoida sen. Kokeilin napsun verran parempaa kuvalaatua tänään ja näytti akku kuitenkin riittävän ihan hyvin näin lyhyeeseen skabaan.