Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Posted: Mon Aug 21, 2023 18:53 pm
Kauden lähestyessä loppua, alkaa mielessä pyöriä ennen ensi kesää tehtävät hommat. Koska olisi mahdollisuus saada vene tulevaksi talveksi muutaman kilometrin päähän kotoa, on ajatuksiin noussut vähän isommatkin remontit. Eli suunnitelmissa olisi tehdä pohjan kunnostus (lasikuulapuhallus, primerointi ja biosiditön antifouling), kölisauman uusiminen, kaikkien vanhojen teippauksien poisto rungosta ja ruffista sekä myllytys.
Kohtuullisen kattavasti olen jo löytänyt tietoa, mutta muutama kysymys pyörii mielessä.
Mikä olikaan se aine, mitä köliin sivellään heti puhalluksen jälkeen ruosteenestoksi? Jossain vanhassa ketjussa tuo oli mainittu, mutta en nyt löytänyt. Jossain toisaalla oli ohje sivellä pintaan heti yksi kerros reilusti ohennettua primeria.
Myös kölisauman uusiminen mietiyttää. Samassa yhteydessä pitäisi varmaankin tehdä kölipulttien kiristys, koska ei ole mitään käsitystä, milloin se on viimeksi tehty. Voiko kiristyksen tehdä uusimatta muttereiden ja aluslevyjen alla olevaa tiivistysmassaa, vai pitäisikö mutterit ottaa ensin niin löysälle, että pääsee poistamaan vanhat massat ja kiristää momenttiin vasta uuden tiivistysmassan kanssa? Ja mitä tuo massa mahtaa olla? Se on selvästi kumimaisempaa kuin tavallinen sikamassa.
Kölisauman uusimiseen löysin hyvät ohjeet Venemestari-lehdessä, mutta kaikki vinkit senkin suhteen ovat tervetulleita. Ehkä eniten mietityttää, missä vaiheessa se kannattaisi tehdä, jos pohjan puhalluksen ja vanhan saumamassa poistamisen tekee samaan aikaan. Eli voiko uuden saumamassan laittaa vasta sitten, kun kaikki primer-kerrokset on vedetty, vai onko joku syy tehdä se jo aikaisemmin?
Teippien poisto varsinkin ruffista tullee olemaan hermoja vaativa homma, mutta siihen taitaa turvallisin vaihtoehto olla fööni ja tarranpoistoaine. Rungon teippaukset on uusittu jossain vaiheessa ja se näyttää olevan varsin helposti irtoavaa teippirullatavaraa.
-Janne
s/y Ventus
Kohtuullisen kattavasti olen jo löytänyt tietoa, mutta muutama kysymys pyörii mielessä.
Mikä olikaan se aine, mitä köliin sivellään heti puhalluksen jälkeen ruosteenestoksi? Jossain vanhassa ketjussa tuo oli mainittu, mutta en nyt löytänyt. Jossain toisaalla oli ohje sivellä pintaan heti yksi kerros reilusti ohennettua primeria.
Myös kölisauman uusiminen mietiyttää. Samassa yhteydessä pitäisi varmaankin tehdä kölipulttien kiristys, koska ei ole mitään käsitystä, milloin se on viimeksi tehty. Voiko kiristyksen tehdä uusimatta muttereiden ja aluslevyjen alla olevaa tiivistysmassaa, vai pitäisikö mutterit ottaa ensin niin löysälle, että pääsee poistamaan vanhat massat ja kiristää momenttiin vasta uuden tiivistysmassan kanssa? Ja mitä tuo massa mahtaa olla? Se on selvästi kumimaisempaa kuin tavallinen sikamassa.
Kölisauman uusimiseen löysin hyvät ohjeet Venemestari-lehdessä, mutta kaikki vinkit senkin suhteen ovat tervetulleita. Ehkä eniten mietityttää, missä vaiheessa se kannattaisi tehdä, jos pohjan puhalluksen ja vanhan saumamassa poistamisen tekee samaan aikaan. Eli voiko uuden saumamassan laittaa vasta sitten, kun kaikki primer-kerrokset on vedetty, vai onko joku syy tehdä se jo aikaisemmin?
Teippien poisto varsinkin ruffista tullee olemaan hermoja vaativa homma, mutta siihen taitaa turvallisin vaihtoehto olla fööni ja tarranpoistoaine. Rungon teippaukset on uusittu jossain vaiheessa ja se näyttää olevan varsin helposti irtoavaa teippirullatavaraa.
-Janne
s/y Ventus