Video Estellen tämän kisan touhuista:
https://youtu.be/ThATaiS9Msg
Koska näiden videoiden tarkoitus on huvin lisäksi oppiminen (oma sekä mahdollisesti muiden), niin kirjoittelin kommenttiraitaa meidän tekemisistä tähän alle. Muutenkin kivempi seurata kun ehkä paremmin ymmärtää mitä tapahtuu ja miksi. Eka legi lähdön jälkeen oli tapahtumarikkain, joten sen laitoin kokonaan mukaan, muuten lyhentelin tylsiä osuuksia veke. Video on 360 videota, joten kuvaa voi pyörittää joko sormella mobiilissa tai hiirellä koneella niin näkee esim. sivulla tai takana olevat veneet.
Kommenttiraita:
Lähtökohta: Tuulen suunta n. 210 astetta, joten sivumyötäinen lähtö. Tuulen nopeus n. 4-5 m/s.
00:00: 2 min lähtöön ja olemme suuntaamassa viivan taakse Haukilahteen tekemään ajoitettua käännöstä. Teemme käännöksen 15 sek aikaisemmin kuin mitä olemme suunnitelleet, koska etäisyys viivaan alkaa hirvittämään ja ranta tuleen vastaan.
01:05: Ollaan liian ajoissa (koska tehtiin venda 15 sek liian aikaisin) ja jarrutellaan päästämällä löysää purjeisiin.
01:15: Lähdetään nostaan kohti viivan keskikohtaa, koska tavoite on lähdön jälkeen hakea kovempia tuulia radan oikeasta laidasta, mutta samalla välttyä Brändholmin aiheuttamasta tuulipeitosta.
02:32: Nostetaan tuuleen, jottei takana tuleva Sans Rival (Mosquito 88) pääse meidän tuulen puolelle peittämään meidän tuulta.
03:00: Jatketaan nostamista, jottei Subbota pääste peittään.
03:20: Lastketaan hieman merkin suuntaan, koska ollaan vapaissa tuulissa.
04:20: Reagoidaan Sans Rivalin nostoyritykseen.
06:08: Sans Rival lähtee nostamaan voimakkaasti, johon reagoimme. Asettaudumme Sans Rivalin ja merkin väliin, joka on taktisesti hyvä paikka.
08:50: Minnamari peittää meitä ja näin selkeästi isompaa/nopeampaa venettä vastaan ei kannata lähteä nostattamaan etenkään näin kaukaa. Tiputamme kurssia niin että Minnamarin tuulipeitto menee nopeammin ohi. Bonuksena saadaan snadisti kuumempi kulma merkille.
12:15: Lähdemme nostamaan itsemme Sans Rivalin ja merkin väliin. Lisäksi estämme tällä Sans Rivalin sisäpaikan, sillä ajamalla nyt korkeampaa kurssia voimme lähempänä merkkiä ennen zonea laskea kurssia, jolloin Sans Rival ei saa peittoa meihin nähden.
16:15: Merkinkierto.
16:47: Twistiä isoon, koska tuulessa vaikuttaa olevan paljon "wind sheeriä", eli eri tuulia eri korkeudella merenpinnasta.
17:00: Keskustelua polaaritaulukon tavoitenopeudesta. "Speed is king", eli nopeus ensiksi ja sitten vasta nousukulma. Wind sheeristä johtuen tuulimittarin suuntatiedosta ei ole oikeastaan hyötyä, joten ajamme tavoitenopeuden ja keulapurjeen lankojen mukaan.
17:30: Lähestymme Lucky Toon paskatuulia, joten venda tehtävä. Samalla taktinen venda Charlottaan nähden.
18:30->: Kovaa pulinaa ja pohdintaa

20:00: Miessaari alkaa tuottamaan tuulipeittoa, joten tehdään venda. (20:36: "Ei mikään katastrofi, vielä"

)
21:05: Venda, koska saaret alkavat aiheuttamaan kevenevää tuulta.
22:15: Venda, koska alamme lähestymään matalikkoa.
22:35: Venda, koska saarien takia tuuli jälleen kevenee.
22:40: Venda, koska kuitenkin tehtävä ja nyt on vapaat tuulet tehdä.
22:25: Venda, koska Rönnkobben edessä.
25:05: Venda, koska leikkari merkille.
25:42: Merkinkierto
26:35: Tarkistetaan polaaritaulukosta millä kulmalla pitäisi leikata tässä tuulessa.
27:12: Jiippi, koska Rönnkobben väistettävä ja tavoitteena mennä sen läheltä optimi leikkauskulmalla.
28:05: Jiippi, niin että kierretään Miessaaren ja Stora Ådholmenin välissä oleva punainen oikealta puolelta.
29:10: Jiippi radan kääntömerkkien suuntaan ("Katotaan mitä tapahtuu").
30:30: Sans Rival on päässyt paremman tuulen avulla lähestyyn ja alkaa taas tuottamaan uhkaa meidän tuulen puolella. Nostetaan, niin että varmistetaan vapaat tuulet ja mennään jälleen heidän ja merkin väliin.
31:25: Pudotetaan kurssia nostamisen jälkeen, niin että kierretään ratapoiju oikein.
32:10: Koska spinnuosuus on tiukka ja spinnu on varsin sivussa, niin nostetaan tuulen suuntan ennen merkkiä, jotta voidaan juuri ennen merkkiä (32:57) laskea enemmän myötätuulen ja saadan helpompi tuulensuunta spinnun laskuun.
33:35: Merkinkierto, jonka jälkeen vendoja tuulen ja shiftien mukaan.
37:55: Nousukulma viivaan nähden huono ja osa etenemisestä menee viivan suuntaisesti. Lähellä viivaa nostetaan keula tuuleen niin että venevauhdin avulla livutaan nopeammin viivan yli.
Kommentteja ja näkemyksiä otetaan mielellään vastaan.