FE83 saalingit

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Jouko
alokas
Posts: 16
Joined: Fri Jul 22, 2022 14:11 pm
Vene: Siiri

FE83 saalingit

Post by Jouko »

Olisikohan kellään tiedossa mistä saisin ehjät saalingit?
Varsinkin toinen niin pahasti murtunut maston kiinnityskohdasta ettei enää uskalla purjeita nostaa.
Olen irrottanut saalingin joten tietenkin hitsaamalla ehkä voisi korjata mutta
nopein tapa päästä taas purjehtimaan jos löytyisi ehjä.
Attachments
IMG_20230812_183147.jpg
IMG_20230812_113916.jpg
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: FE83 saalingit

Post by Cage »

Moro!

Tuo murtuma on luultavasti tullut maston noston yhteydessä, jolloin nostoliinat ovat päässeet liian pitkälle ulospäin ja vääntäneet itse saalinkia. Itse varmistan joka kerta että nostoliinat pysyvät siinä mastossa olevan helan kohdalla. Näin siis minulle sanottu vähän vastaavan (vähän pienemmän) murtuman kohdalla.

Meillä saalinkien sisään tuli vahvikkeet, eli sellainen kulmikas pala (en tarkkaan tiedä kuinka pitkälle saalinkiin menee, arvioisin n. 10 cm) joka meneee siitä päädystä sisäänpäin ja siihen vahvikkeeseen on porattu reikä pultille. Samalla rikipaja taisi hieman hitsata sitä kohtaa muutenkin. Myöhemmällä kerralla kun kuskasin saalingit malliksi rikipajalle (Rig-Man tällä kertaa), niin silloin niihin vahvikkeisiin laitettiin vielä ruuvit läpi, niin että pysyvät paikallaan. Harmi ettei ole kuvaa näistä jakaa juuri nyt.

Pyysin myös muutama vuosi sitten tarjouksen Rig-Man:iltä Espoossa uusista saalingeista. Kuulemma silloin ainakin tuota profiilia sai vielä Seldéniltä ja se on kuulemma P70. Jos haluat uusia, niin kysele tuota ja tarjousta lähimmältä luotettavalta rikipajalta.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: FE83 saalingit

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
MiiaS
alokas
Posts: 1
Joined: Mon May 11, 2020 08:47 am
Vene: Amanda

Re: FE83 saalingit

Post by MiiaS »

Itselläni oli samannäköinen saalinki. Kyselin ja sain eri yrityksistä ohjeen lyhentää murtuman verran.
Tuttu puuseppä sahasi pätkän pois ja teki uudet reiät.
Toimii!

P. S. Vanha isopurjeesi, Jouko, toimii myös :D
Post Reply