HLKK 2023-08-09 R7
Posted: Thu Aug 10, 2023 00:16 am
Olipas kivaa olla tänään takas veneessä 7 viikon jälkeen. Huomasi kyllä omassa tekemisessä että taas joutui totuttautumaan veneeseen ja tekemiseen uudelleen. Tuuli oli idän puoleista ja voimakkuudelta aika vakaata 6-7 m/s, mutta shiftaili paljon ja nopeasti. Tämä teki ajamisesta vaikeaa ainakin meillä. Lautakunta teki kyllä nappivalinnan ratavalinnassa, kun valitsivat radan 4 (Melkin kierto) punaisella lipulla. Saatiin hyvä pitkä kryssi ja aika plattis spinnutteluja, joka mahdollisti leikkaamisen ja jiippailun. Laitettiin keulaan G1, koska ei ollut puuskaisen oloista ja ennusteet odottivat laskevaa tuulta loppuiltaa kohden.
Lähtötaktiikka oli vaikea muodostaa, koska styyralla ei jäänyt paljon tilaa lipun/poijun ja rannan väliin ja nousukulmakin oli varsin maltillinen viivaan nähden. Tarkoitus oli kiepahtaa poukamassa ja sieltä paaralla tulla hakemaan oma paikka ja kääntyä styyralle. Isossa kuvassa halusimme vapauden päästä kääntymään paaralle mahdollisimman nopeasti lähdön jälkeen, koska oikealla/ulompana selkää vaikutti olevan enemmän ja tasaisempaa tuulta. Lennossa sitten vaihtui ideat, koska lipulle näytti jäävän tilaa eikä siellä oikeastaan ollut ketään muita kuin Feria ja me. Ajatus siis muuttui siihen että lasketellaan viivaa styyralla ja nostetaan paukun jälkeen kryssille. Feria pääsi vähän yllättämään takaa ja alhaalta ja sai meidät nostettua viiva yli loppupeleissä. Vauhtia vaikutti olevan Ferialla sen verran että ensimmäinen ajatus oli pudottaa Ferian perän takaa. Miehistö kyllä ehdotti vendaa ja jäin arpomaan hieman liian kauan tilannetta ja lopuksi oli vaan pakko tehdä käännös paaralle, väistellä styyralla tulevat veneet, kiertää poiju ja ottaa selkeä kakkosrivin startti.
Ja sit vaan ei saatu kulkeen. Varmasti fliitti vaikutti tilanteeseen, mutta saatto olla jotain trimmeissäkin. Pakko oli jotain tehdä ja käännettiin vapaisiin tuuliin paaralle. Heti alko kulkeen, vaikka polaarien nousukulmiin ei kyllä päästy tänään, jäätiin niistä jatkuvasti ~4 astetta. Onneksi miehistö muistutti nopeuden pitämisestä, kun helposti lähtee G3:sella purjehtivia veneiden nousukulmia seuraan ja alkaa automaattinen piinaaminen. Loppujen lopuksi päädyttiinkin strategian vastaisesti vasempaan laitaan, jossa tiedettiin Varsasaaren häiritsevän tuulta. Odotettiin että tulisi shifti vastaan ja heitettäis siihen paaralle. Pahemmin ei tullut shiftia, mutta pakkohan se käännös oli tehtävä. Vihreällä kärkifliittiä jäljessä ja monta veneen mittaa Subbotan takana.
Sivutuulessa vihreältä vihreälle, josta nosto takas kryssille, portistä läpi ja kohti Melkin eteläkärkeä. Pyrittiin minimoimaan vendat, koska meidän G1:llä käännökset kesti sen verran kauan että tiedettiin G3-veneiden saavan hyötyä jokaiesta vendastamme. Subbotan kanssa oli hyvää kamppailua ja päästiin jopa kerran puikkelehtiin keulasta. Seuraavalla kohtaamisella vedin vendan huonosti ja tuli SB-BB-tilanne Subbotan kanssa. Liian kauan arvottiin mentäiskö kuitenkin keulasta ja tämä söi meidän vaihtoehdon mennä perän kautta, joten tapettiin vauhti kokoanaan vendaamalla Subbotan alle. Pian tiemme kuitenkin taas erkanivat, kun Subbota lähti paaralla ulsopäin ja me jatkettiin styyralla kohti Melkkiä. Piti vähän liian kauan valutella kohti Melkkiä tyynemmässä kohdassa ettei jäätäisi Sans Rivalin paskoihin. Tämä maksoi taas aikaa. Muilta osin kryssi ei tarjonnut sen enempää kuin että vene ei nyt ihan optimaalisesti kulkenut.
Melkin punaisten poijujen jälkeen nostettiin Spinnu hieman ennen Subbotaa. Perässä olitiin ja tiedettiin että jotain pitää tehdä, jos halutaan Subbotasta ohi. Ajettiin polaareja kovempia leikkauksia, koska jo niiden pitäminen oli vaikeaa shiftaavassa tuulessa. Ei vaan kuitenkaan päästy Subbotasta ohi. Stora Ådholmenin vihreältä oli sivutuulipätkä Varsasaaren vihreälle. Oletettiin että saatais G1:sen ansiosta kurottua matkaa Subbotaan kiinni, mutta näin ei käynyt. Uusi tilaisuus kuitenkin aukesi Varsasaaren vihreällä, kun saatiin spinnu nostetttua ennen Subbotaa, joka kärsi jostain spinnu-hämmingistä. Subbota sai kuitenkin spinnun nostettua ja vetoon. Jäätiin hämillemme kun Subbota aivan heti spinnun voimin ampaisi meitä kovempaan vauhtiin. Tuntui taas että nyt ei vaan ihan meillä kulje. Pakko oli jälleen yrittää hyökätä leikkaamalla ja jiippailemalla. Lopuksi tuli SB-BB tilanne Subbotan kanssa ja Subbota jiippasi SB:lle meidän yläpuolella ja meitä edellä. Lopuksi kuitenkin saatiin pieni kaistale parempaa tuulta kuin Subbota ja saatiin tönättyä keula puoli veneen mittaa Subbotaa edellä maaliin. Lasketussa ajassa kuitenkin selkeä tappio Subbotalle, jolla on mittakirja vs. meidän taulukkoluku. Neljäs sija meille.
Mahtava purjehduskeli, joka oli kuitenkin liian haastava ruosteessa olleille tekijöille. Jäi vielä itseltä monta lisää huomoitavaa muistettavaksi ensi kerralla. Kiitos Pertulle, Arille ja Heikille mukanaolosta ja Subbotan jengille hauskasta kamppailusta!
Lähtötaktiikka oli vaikea muodostaa, koska styyralla ei jäänyt paljon tilaa lipun/poijun ja rannan väliin ja nousukulmakin oli varsin maltillinen viivaan nähden. Tarkoitus oli kiepahtaa poukamassa ja sieltä paaralla tulla hakemaan oma paikka ja kääntyä styyralle. Isossa kuvassa halusimme vapauden päästä kääntymään paaralle mahdollisimman nopeasti lähdön jälkeen, koska oikealla/ulompana selkää vaikutti olevan enemmän ja tasaisempaa tuulta. Lennossa sitten vaihtui ideat, koska lipulle näytti jäävän tilaa eikä siellä oikeastaan ollut ketään muita kuin Feria ja me. Ajatus siis muuttui siihen että lasketellaan viivaa styyralla ja nostetaan paukun jälkeen kryssille. Feria pääsi vähän yllättämään takaa ja alhaalta ja sai meidät nostettua viiva yli loppupeleissä. Vauhtia vaikutti olevan Ferialla sen verran että ensimmäinen ajatus oli pudottaa Ferian perän takaa. Miehistö kyllä ehdotti vendaa ja jäin arpomaan hieman liian kauan tilannetta ja lopuksi oli vaan pakko tehdä käännös paaralle, väistellä styyralla tulevat veneet, kiertää poiju ja ottaa selkeä kakkosrivin startti.
Ja sit vaan ei saatu kulkeen. Varmasti fliitti vaikutti tilanteeseen, mutta saatto olla jotain trimmeissäkin. Pakko oli jotain tehdä ja käännettiin vapaisiin tuuliin paaralle. Heti alko kulkeen, vaikka polaarien nousukulmiin ei kyllä päästy tänään, jäätiin niistä jatkuvasti ~4 astetta. Onneksi miehistö muistutti nopeuden pitämisestä, kun helposti lähtee G3:sella purjehtivia veneiden nousukulmia seuraan ja alkaa automaattinen piinaaminen. Loppujen lopuksi päädyttiinkin strategian vastaisesti vasempaan laitaan, jossa tiedettiin Varsasaaren häiritsevän tuulta. Odotettiin että tulisi shifti vastaan ja heitettäis siihen paaralle. Pahemmin ei tullut shiftia, mutta pakkohan se käännös oli tehtävä. Vihreällä kärkifliittiä jäljessä ja monta veneen mittaa Subbotan takana.
Sivutuulessa vihreältä vihreälle, josta nosto takas kryssille, portistä läpi ja kohti Melkin eteläkärkeä. Pyrittiin minimoimaan vendat, koska meidän G1:llä käännökset kesti sen verran kauan että tiedettiin G3-veneiden saavan hyötyä jokaiesta vendastamme. Subbotan kanssa oli hyvää kamppailua ja päästiin jopa kerran puikkelehtiin keulasta. Seuraavalla kohtaamisella vedin vendan huonosti ja tuli SB-BB-tilanne Subbotan kanssa. Liian kauan arvottiin mentäiskö kuitenkin keulasta ja tämä söi meidän vaihtoehdon mennä perän kautta, joten tapettiin vauhti kokoanaan vendaamalla Subbotan alle. Pian tiemme kuitenkin taas erkanivat, kun Subbota lähti paaralla ulsopäin ja me jatkettiin styyralla kohti Melkkiä. Piti vähän liian kauan valutella kohti Melkkiä tyynemmässä kohdassa ettei jäätäisi Sans Rivalin paskoihin. Tämä maksoi taas aikaa. Muilta osin kryssi ei tarjonnut sen enempää kuin että vene ei nyt ihan optimaalisesti kulkenut.
Melkin punaisten poijujen jälkeen nostettiin Spinnu hieman ennen Subbotaa. Perässä olitiin ja tiedettiin että jotain pitää tehdä, jos halutaan Subbotasta ohi. Ajettiin polaareja kovempia leikkauksia, koska jo niiden pitäminen oli vaikeaa shiftaavassa tuulessa. Ei vaan kuitenkaan päästy Subbotasta ohi. Stora Ådholmenin vihreältä oli sivutuulipätkä Varsasaaren vihreälle. Oletettiin että saatais G1:sen ansiosta kurottua matkaa Subbotaan kiinni, mutta näin ei käynyt. Uusi tilaisuus kuitenkin aukesi Varsasaaren vihreällä, kun saatiin spinnu nostetttua ennen Subbotaa, joka kärsi jostain spinnu-hämmingistä. Subbota sai kuitenkin spinnun nostettua ja vetoon. Jäätiin hämillemme kun Subbota aivan heti spinnun voimin ampaisi meitä kovempaan vauhtiin. Tuntui taas että nyt ei vaan ihan meillä kulje. Pakko oli jälleen yrittää hyökätä leikkaamalla ja jiippailemalla. Lopuksi tuli SB-BB tilanne Subbotan kanssa ja Subbota jiippasi SB:lle meidän yläpuolella ja meitä edellä. Lopuksi kuitenkin saatiin pieni kaistale parempaa tuulta kuin Subbota ja saatiin tönättyä keula puoli veneen mittaa Subbotaa edellä maaliin. Lasketussa ajassa kuitenkin selkeä tappio Subbotalle, jolla on mittakirja vs. meidän taulukkoluku. Neljäs sija meille.
Mahtava purjehduskeli, joka oli kuitenkin liian haastava ruosteessa olleille tekijöille. Jäi vielä itseltä monta lisää huomoitavaa muistettavaksi ensi kerralla. Kiitos Pertulle, Arille ja Heikille mukanaolosta ja Subbotan jengille hauskasta kamppailusta!