HLKK 2023-08-09 R7

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

HLKK 2023-08-09 R7

Post by Cage »

Olipas kivaa olla tänään takas veneessä 7 viikon jälkeen. Huomasi kyllä omassa tekemisessä että taas joutui totuttautumaan veneeseen ja tekemiseen uudelleen. Tuuli oli idän puoleista ja voimakkuudelta aika vakaata 6-7 m/s, mutta shiftaili paljon ja nopeasti. Tämä teki ajamisesta vaikeaa ainakin meillä. Lautakunta teki kyllä nappivalinnan ratavalinnassa, kun valitsivat radan 4 (Melkin kierto) punaisella lipulla. Saatiin hyvä pitkä kryssi ja aika plattis spinnutteluja, joka mahdollisti leikkaamisen ja jiippailun. Laitettiin keulaan G1, koska ei ollut puuskaisen oloista ja ennusteet odottivat laskevaa tuulta loppuiltaa kohden.

Lähtötaktiikka oli vaikea muodostaa, koska styyralla ei jäänyt paljon tilaa lipun/poijun ja rannan väliin ja nousukulmakin oli varsin maltillinen viivaan nähden. Tarkoitus oli kiepahtaa poukamassa ja sieltä paaralla tulla hakemaan oma paikka ja kääntyä styyralle. Isossa kuvassa halusimme vapauden päästä kääntymään paaralle mahdollisimman nopeasti lähdön jälkeen, koska oikealla/ulompana selkää vaikutti olevan enemmän ja tasaisempaa tuulta. Lennossa sitten vaihtui ideat, koska lipulle näytti jäävän tilaa eikä siellä oikeastaan ollut ketään muita kuin Feria ja me. Ajatus siis muuttui siihen että lasketellaan viivaa styyralla ja nostetaan paukun jälkeen kryssille. Feria pääsi vähän yllättämään takaa ja alhaalta ja sai meidät nostettua viiva yli loppupeleissä. Vauhtia vaikutti olevan Ferialla sen verran että ensimmäinen ajatus oli pudottaa Ferian perän takaa. Miehistö kyllä ehdotti vendaa ja jäin arpomaan hieman liian kauan tilannetta ja lopuksi oli vaan pakko tehdä käännös paaralle, väistellä styyralla tulevat veneet, kiertää poiju ja ottaa selkeä kakkosrivin startti.

Ja sit vaan ei saatu kulkeen. Varmasti fliitti vaikutti tilanteeseen, mutta saatto olla jotain trimmeissäkin. Pakko oli jotain tehdä ja käännettiin vapaisiin tuuliin paaralle. Heti alko kulkeen, vaikka polaarien nousukulmiin ei kyllä päästy tänään, jäätiin niistä jatkuvasti ~4 astetta. Onneksi miehistö muistutti nopeuden pitämisestä, kun helposti lähtee G3:sella purjehtivia veneiden nousukulmia seuraan ja alkaa automaattinen piinaaminen. Loppujen lopuksi päädyttiinkin strategian vastaisesti vasempaan laitaan, jossa tiedettiin Varsasaaren häiritsevän tuulta. Odotettiin että tulisi shifti vastaan ja heitettäis siihen paaralle. Pahemmin ei tullut shiftia, mutta pakkohan se käännös oli tehtävä. Vihreällä kärkifliittiä jäljessä ja monta veneen mittaa Subbotan takana.

Sivutuulessa vihreältä vihreälle, josta nosto takas kryssille, portistä läpi ja kohti Melkin eteläkärkeä. Pyrittiin minimoimaan vendat, koska meidän G1:llä käännökset kesti sen verran kauan että tiedettiin G3-veneiden saavan hyötyä jokaiesta vendastamme. Subbotan kanssa oli hyvää kamppailua ja päästiin jopa kerran puikkelehtiin keulasta. Seuraavalla kohtaamisella vedin vendan huonosti ja tuli SB-BB-tilanne Subbotan kanssa. Liian kauan arvottiin mentäiskö kuitenkin keulasta ja tämä söi meidän vaihtoehdon mennä perän kautta, joten tapettiin vauhti kokoanaan vendaamalla Subbotan alle. Pian tiemme kuitenkin taas erkanivat, kun Subbota lähti paaralla ulsopäin ja me jatkettiin styyralla kohti Melkkiä. Piti vähän liian kauan valutella kohti Melkkiä tyynemmässä kohdassa ettei jäätäisi Sans Rivalin paskoihin. Tämä maksoi taas aikaa. Muilta osin kryssi ei tarjonnut sen enempää kuin että vene ei nyt ihan optimaalisesti kulkenut.

Melkin punaisten poijujen jälkeen nostettiin Spinnu hieman ennen Subbotaa. Perässä olitiin ja tiedettiin että jotain pitää tehdä, jos halutaan Subbotasta ohi. Ajettiin polaareja kovempia leikkauksia, koska jo niiden pitäminen oli vaikeaa shiftaavassa tuulessa. Ei vaan kuitenkaan päästy Subbotasta ohi. Stora Ådholmenin vihreältä oli sivutuulipätkä Varsasaaren vihreälle. Oletettiin että saatais G1:sen ansiosta kurottua matkaa Subbotaan kiinni, mutta näin ei käynyt. Uusi tilaisuus kuitenkin aukesi Varsasaaren vihreällä, kun saatiin spinnu nostetttua ennen Subbotaa, joka kärsi jostain spinnu-hämmingistä. Subbota sai kuitenkin spinnun nostettua ja vetoon. Jäätiin hämillemme kun Subbota aivan heti spinnun voimin ampaisi meitä kovempaan vauhtiin. Tuntui taas että nyt ei vaan ihan meillä kulje. Pakko oli jälleen yrittää hyökätä leikkaamalla ja jiippailemalla. Lopuksi tuli SB-BB tilanne Subbotan kanssa ja Subbota jiippasi SB:lle meidän yläpuolella ja meitä edellä. Lopuksi kuitenkin saatiin pieni kaistale parempaa tuulta kuin Subbota ja saatiin tönättyä keula puoli veneen mittaa Subbotaa edellä maaliin. Lasketussa ajassa kuitenkin selkeä tappio Subbotalle, jolla on mittakirja vs. meidän taulukkoluku. Neljäs sija meille.

Mahtava purjehduskeli, joka oli kuitenkin liian haastava ruosteessa olleille tekijöille. Jäi vielä itseltä monta lisää huomoitavaa muistettavaksi ensi kerralla. Kiitos Pertulle, Arille ja Heikille mukanaolosta ja Subbotan jengille hauskasta kamppailusta!
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
olpalon
luti
Posts: 373
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: HLKK 2023-08-09 R7

Post by olpalon »

Samoilla linjoilla Cagen kanssa. Vähän jännää lähteä kesäkunnossa pyörimään viivan tuntumaan ja miettimään, mihin suuntaan lähtisi. Voittotilastopohjaista seuraa-lähtötaktiikkaa lähdettiin toteuttamaan sattumalta, kun pari saman näköistä venettä oli edessä siinä vaiheessa kun oli vahva tunne, että kohta pyöritään vähän lisää ja lähdetään. Estelle kääntyi meidän edestä ilmeisesti vähän epähuomiossa epäedulliseen suuntaan viivalle. Käännyimme perässä ja alapuolelle, mistä oli mahdollista "operoida". Startin jälkeen tuli toinen paukku ja arvottiin, että oltiinkohan viivan yli? Otettiin pienet piruetit varmuuden vuoksi. Sinne-tänne kryssimistä v-mäisesti shiftailevassa tuulessa. Todella tahmeaa. Mittari ja langat näyttivät usein ihan eri lukemia. Kaikki mahdolliset matalikot ja karit saatiin eteemme. Pääpahiksemme oli tässä lähdössä Olga, koska oli vahva epäilys, että Cagen ja Alexin partavesivalintaa ei päästäisi toteamaan kisan aikana. Melkin ja Pihlajasaaren välissä saatiin vielä Tallinkin pyörteet. Melkin rännissä jiippaus ja spinnu ylös. Konservatiivisesti (sähläyksen miniminti, spinnu ehjänä) tavoiteltiin yhdellä halssilla pitkää vetoa ja se toteutuikin. Parit vihreät kiertäen ja spinnulla maaliin. Subbotaan ja Estelleen jäi taas tarpeettoman paljon eroa, mutta jäsenmaksun maksaminen edesauttoi Ferian kuitenkin Estellen perään sijalle 5. Kivaa oli vaikkakin jotenkin tahmeaa etenemistä ja tahmeaa myös kalvovaatteiden sisäpuolella.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: HLKK 2023-08-09 R7

Post by Petri »

Ei ehkä kilpailullisesti ole paljoa kerrottavaa (mitä nyt FR tuhosi leppoisat "yksityyppi-iltakisat" kun tulokset selviävätkin laskentamyllyssä eikä vesillä) kun hyppäsin mukaan kouluttamaan nuorempia. Lähdössä piti otta vähän varovasti ja jäimme vielä ihan seiskin paukun tullessa mutta vanha muisti keskustan ja oikean laidan vedosta itäisillä tuulilla piti meidät aika hyvin mukana geimeissä. Track on suunnassa ja kai sen sieltä poiskin saisi, yllättävän hyvin vene siis kryssi ja ainoa kauneusvirhe tuli harmaapaaden luona kun fleetin hajautuminen takia aloin epäilemään radan kiertosuunta. Menimme ensin paaralla hyvin kaakkoa kohti ja otin pikaisesti orderit esiin, ensilukemalla luin vain melkin itäiset...voi prre..ja äkkiä venda jonka aikana tarkempi läpiluku ja toteamus että alkuperäinen reitti oli ihan oikea. Mutta tuossakin casessa käytiin läpi juuri sitä kilpailunaikaista riskienhallintaa, jos olisimme (fleetin jakautuessa 30/70) olleet menossa rataa väärinpäin, jokainen metri paaralla alkoi viedä meitä pois leikkarista kun taas styyralle piti vendata lopulta kuitenkin. Eli mitä ämpyilyssä hävisi oli ehkä yhden vendan (jos sitäkään koska ei tuolta melkin lounaispuolen luotusokkelosta yhdellä vendalla olisi selvinnyt) kun taas jos ordereita olisi tavannut paaralla, joka sekunti olisi vienyt väärään suuntaan.
No, todellisuudessa varmaan kannattaisi lukea muistin virkistykseksi ne orderit kauden aikanakin.

Lenssillä ei ihmeempiä, pari jiippiä vaikeita (itse keulassa ja käsi-silmä-skuutti-puomi-koordinaatiossa oli hakemista) ja otettiin laskut varman päälle. Lännessä oleva myräkkä masensi mielen mutta kuivanahan sitä selvittiin koko kisa vaikka läheltä se rintama meni, hieman huolestutti jos olisi tullut päälle ja spinnu ylhäällä olisi iskenyt kovempaa virtausta kehiin.
Post Reply