HLKK 2023-06-14 R4 & R5

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

HLKK 2023-06-14 R4 & R5

Post by harald »

Tänään olisi vuorossa ratapurjehdusta kahden lähdön verran. Charlottasta puuttuu keulagasti ja trimmaaja joten näyttää huonolta meidän osalta tuo osallistuminen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 2023-06-14 R4 & R5

Post by harald »

Enjoy, rannalle jäätiin :/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 2023-06-14 R4 & R5

Post by Cage »

Olipas kivaa olla vihdoin taas mukana! Ja kyllä ratapurjehdus vaan on hupia, vaikka tietysti saaristopurjehduksessa myös oma fiilis. Tuuli oli n. 8-10kn ~210 astetta ekassa lähdössä ja toisessa lähdössä n. 4-6kn, välillä taisi olla vähemmänkin. Yllättävän tasainen tuuli oli ekassa lähdössä, ei huomattu oikeastaan mitään puuskia tai sen isompia shiftejä. Tuulimittariin ei ollut kulmien puolesta ihan uskomista, sen verran wind sheeriä oli. Ilta toimi hyvin hyvänä treeninä ennen luokkamestaruuskisoja ja veneessä Perttu & Antti yhdistettynä aisaparina trimmeissä ja pianistihommissa ja keulassa Ari.

Pelipaikalle tultaessa toivottiin että rata-alueena olis ordereissa mainittu ensisijainen rata-alue nyt huomasin että siitä näköjään eilen tullut ilmo että vara-alue käytössä, noh, meni ohi eilen). Tämä siksi että vihreällä näytti tuulevan ihan kivasti ja pelkäsimme että Mellsteninselällä ei tuuli riitä. Onneksi kuitenkin riitti, vaikka starttien välissä näytti jo vähän toivottomalta. Mutta, ISO KIITOS Petelle ja apumiehelle, jotka jaksoivat ahertaa rataa ja vielä viimeisellä kryssilläkin paahtaa levittäjälle siirtämään sitä paremmalle paikalle!

Molemmissa starteissa veneen pää oli suotuisampi. Tiedossa oli että sinne syntyy varmasti ruuhkaa, joka olisi puoltanut sitä että olisi lähtenyt ihan vähän keskemmältä hyvällä spiidillä. Mutta koska mukana isompia veneitä, niin ei uskallettu lähteä siihen ja pakko siis yrittää tehdä se "helppo" temppu olla ylin vene vauhdissa viivalla paukun kohdalla. No ei onnistunut, ekassa lähdössä oltiin aivan liian ajoissa, nostatettiin yläpuolella olevia (jotka ei kylläkään väistäneet) ja siinä synty hässäkkää kun H-vene oli vähän parkkeerannut paaralla lähelle viivaa ja loput tulee styyralla kovaa vauhtia. Jouduttiin lasketteleen viivaa pitkin, mutta onneksi oli tilaa ja lopuksi lähtö ei ollut katastrofi. Venevauhti oli ok ja päästiin suht vapaissa tuulissa meneen. Pikkuhiljaa yläpuolella ollut Minnamari kuitenkin meni sen verran kovempaa että jouduttiin paskoihin ja tehtiin venda paaralle. Ylämerkillä taidettiin olla toinen vene Minnamarin jälkeen. Loppukisa meni oikeastaan etenkin isojen veneiden klungan tuulipeittoa väistellessä. En muista että olis ollut sen isompia strategisia ja taktisia vetoja. Ekalla spinnulegillä radan keskiosa näytti vetävän paremmin kuin ulkolaita.

Toka startti meni sitten vähän enemmän suunnitelman mukaan. Hieman oltiin myöhässä jokumen sekunti ja yksi H-vene pääsi kiepahtamaan keulan edestä ja toiselle jäikin loppujenlopuksi hieman tilaa meidän ja veneen väliin, vaikka tiukkaa teki ja ne olisi voinut venevauhtia vähentämällä nostattaa viivan yli. Siellä huudettiin tilaa merkille. :rollsmile: Kuten Twitterin videostakin kuuluu, niin oikaistiin heitä siitä että lähtöviivan päät eivät ole merkkejä. Lähdön jälkeen jouduttiin keulan edestä kiepsahtaneen H:n pakkituuleen ja vauhti oli sen verran sama, että ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin vendata paaralle. Hämmästyttävää kyllä niin rannan peitossa kuitenkin riitti tuulta aluksi ihan hyvin, mutta käännyttiin takas styyralle kun alkoi kevenemään. Loppukisassa jälleen ei sen isompia liikkeitä kuin että joku spinnulegi mentiin ulospäin väistellen taas kryssivien veneiden peittoa ja siinä toivossa että karikon kohdalla näkyvä vire olis lähtenyt leviämään. No ei lähtenyt, niin lähdettiin lähemmäksi keskialuetta jälleen pysytelläksemme alamerkin ja Subbotan välissä.

Ekassa startissa aika ei ihan riittänyt ja tokassa näköjään riitti. Jotain protestia vissiin ekan kisan voittajaa vastaan oli nostettu ekassa startissa, niin sen tulosta odotellessa, jospa se nostaisi meidät vielä kärkeen. =P~
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: HLKK 2023-06-14 R4 & R5

Post by Petri »

Sen verran sekavaa se videon audio on että en ehkä liikaa kelaisi sitä läpi :)
Lautakunta-alushan on kyllä merkki mutta merkkitila ei päde siihen kunnes veneet ovat lähteneet.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: HLKK 2023-06-14 R4 & R5

Post by alex »

The wind for the round-the-buoys races was SSW between 4 and 10 knots, traditionally very patchy for the conditions. Before the race, it felt that the right side of the race course was better, but since the wind was dying, every corner quickly became a dead end. During each race, we had low-wind patches and relatively good patches. For both starts, the RC vessel side of the line was slightly better.

Of the regular crew, there were Patrik and me, and we had dear and rare guests, Janne and Irina, to who we offered the roles they wanted. The role change made us unsynchronized in spinnaker hoists and gybes, but we reckoned it would not be a big problem.

On the first start, we were too early in the starting area - we had to luff at the RC vessel and wait a little bit. But also many other boats were too early, too - as they were busy killing their excess time, we were able to duck under the RC vessel, but still, we were too early and fast and got overlapped with Minnamari, who didn't miss the chance to push is over the line. With the X-Ray, it was obvious that it was us, so we slowed down, returned, and restarted. It was a clear advantage to be behind the entire fleet and observe how the boats ahead performed. The observations helped us to find a clear lane upwind, and we had no one to cover us on the downwind course. Eventually, we made a pretty OK recovery and got 3rd place in the race. I was astonished that the light H-boats didn't win the race. Apparently, taller masts had an advantage over weight.

For the second race, we decided not to engage with Minnamari at the start - she has so much extra speed and sail area, so it's up to them to decide whether they want to kick you out or cover up. We started closer to the middle of the line, clean. Minnamari soon reached us, and as soon as we saw their stern, we ducked, tacked to port, and crossed before Vendatta. Sailing to the right, we quickly realized that we were losing pressure, and since then, we have stayed in the middle. The wind picked up at some point, giving us solid 3+ knots speed upwind, but then started to die again. Downwind the middle looked as bad as the corners. We had a nice port-starboard under-spinnaker call with Ariel, who hoped they would cross us until it was nearly too late. Otherwise, no big adventures, and we were 3rd on the finish line and 2nd overall.

Estelle demoed a very good pace in both races.

Many thanks to the crew, the RC, and the competitors.
Post Reply