Page 1 of 1

Skuuttikiskon rakenne

Posted: Tue May 30, 2023 15:01 pm
by olpalon
Onko mestareilla tietoa, miten on keulapurjeen kisko on kannessa kiinni? Jotain mömmöä ja ruuvi kuidun läpi vettyneeseen vaneriin vai joku pakkeli-vastamutterisysteemi?

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Tue May 30, 2023 19:54 pm
by harald
Tarkoittanet genoakiskoa? Alta katsottuna en nähnyt kuin pakkelia kun remontoin Charlottaa. Arvaan että kiskon alla ei ole väliaineena tuo höttö, vaan siellä on pakkelia ja pakkelin seassa muttereita. En kiristäisi hampaat irveessä ettei mutterit lähde pyörimään.

Niin paljon pakkelia siellä on että koskaan tuo ei ole vuotanut <kop kop>.

Alta katsottuna on ainakin kuvista vaikea erottaa missä kisko edes on.

Image

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Tue May 30, 2023 23:28 pm
by olpalon
G3.2:n skuuttipistettä olisi suotavaa saada vielä hieman eteenpäin ja ajattelin, että siirtäisi koko kiskoa muutaman pykälän eteenpäin. Siksi tämä kyselyvaihe.

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Wed May 31, 2023 10:40 am
by harald
Minulla on sama ongelma. Ajattelin itse laittaa sisäskuuttiin alasvetäjän jolla saisi kevyemmässä tuulessa takaliikin sulkemaan vähän enemmän.

Tuo siirto ei itse asiassa ole mikään huono idea. Takaosa on liian pitkä, ja pari naksua eteenpäin tekisi gutaa G3:ellekin. Pitäisi silloin vaan porata uudet reiät etupäässä ja liimata siihen muttereita alakautta sekä täyttää epoksilla. Paha kun sattuu juuri päälaipion päälle ja ruffin puolella remppa on tehty enkä haluaisi avata sisäkattoa taas.

Siirtämällä eteenpäin tulee kiskon etureuna jo päälaipion yli ja keulahytin puolelle.

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Fri Jun 09, 2023 22:08 pm
by alex
AFAIU, there are nuts glued into the laminate. If the track bend is constant (likely it is), it should be possible to move it a couple of holes forward. Then you'll need to make new thru-hole with bolts and nuts - should be doable. Every FE83 has the same problem.
harald wrote: Wed May 31, 2023 10:40 amTakaosa on liian pitkä
It's useful in super-light winds, though. I was using the tail a couple of times when we were racing in near-zero winds.

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Mon Jun 12, 2023 09:57 am
by harald
The risk being that You get a nut that is spinning inside the laminate, and then You can't get the track off or tightened again. Without drilling it out.

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Wed Jun 14, 2023 23:00 pm
by alex
harald wrote: Mon Jun 12, 2023 09:57 amThe risk being that You get a nut that is spinning inside the laminate.
Yes, the sailor's life is full of wonders. Luckily the hole and the gluing will be covered by the track itself unless it's really bad luck.

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Wed Jun 14, 2023 23:24 pm
by harald
Hopefully it can be done from the top. I'm not that keen on redoing the internal side. It was quite the chore.

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Mon Jun 19, 2023 22:04 pm
by olpalon
Kestäisiköhän ilman läpipulttausta, jos siirtäisi skuuttipistettä laittamalla heittoplokin

https://www.marnela.com/product/250DBS4 ... A%2520LOOP

kansikiinnikkeellä

https://www.marnela.com/product/29305-5 ... 25B8%25206

sopivalle etäisyydelle kiskon etupuolelle?

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Mon Jun 19, 2023 23:05 pm
by Panu
olpalon wrote: Mon Jun 19, 2023 22:04 pm Kestäisiköhän ilman läpipulttausta, jos siirtäisi skuuttipistettä laittamalla heittoplokin
Tervehdys

jos oikein muistan, että Niemen Olli porasi skuuttikistoon yhden ylimääräisen reiän ja käänsi sen kiskolla kulkevan plokin ympäri toisin päin ??? #-o [-o< ja sai näin Lisbethin kiskoihin yhden naksun lisää eteenpäin säätöaluetta Genoa 3:lle. Voisi toimia sinullakin...? #-o Olli voisi luettuaan itse kommentoida miten tuo toimi..?

Taisin löytää Lissun albumista kuvankin...?
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 092009_002

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Tue Jun 20, 2023 09:27 am
by harald
Ei se läpipulttaus niin paha ole ettenkö sitä tekisi. En usko että tuollainen päd pysyy kannessa kiinni.

Ylhäältä porat pultin mukaan. Alhaalta isommalla puuporalla ylälaminaattiin asti. Prikat ja mutterit alta. Jotkut täyttäisivät tuon kolon, mutta pintalaminaatti kannessa on riittävän vahva että se kyllä kestää.

Tuleekohan tuo nyt juuri laipion kohdalle? Se on varmaan se syy miksi kiskokin loppuu vähän ennen, ettei laipion kohdalla olisi pultteja.

Toinen tapa on että laittaa ruffikaton sivuun helan johon saa plokin kiinni. Tästä sitten skuuttikulman alasvetäjä samaan plokiin inf*ckerin kanssa. Näin sisäskuutissa olisi säätö sekä sisään- että alaspäin.

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Tue Jun 20, 2023 12:14 pm
by olpalon
Panu wrote: Mon Jun 19, 2023 23:05 pm
olpalon wrote: Mon Jun 19, 2023 22:04 pm Kestäisiköhän ilman läpipulttausta, jos siirtäisi skuuttipistettä laittamalla heittoplokin
Tervehdys

jos oikein muistan, että Niemen Olli porasi skuuttikistoon yhden ylimääräisen reiän ja käänsi sen kiskolla kulkevan plokin ympäri toisin päin ??? #-o [-o< ja sai näin Lisbethin kiskoihin yhden naksun lisää eteenpäin säätöaluetta Genoa 3:lle. Voisi toimia sinullakin...? #-o Olli voisi luettuaan itse kommentoida miten tuo toimi..?

Taisin löytää Lissun albumista kuvankin...?
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 092009_002
On tehty jo vuosia sitten.

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Tue Jun 20, 2023 12:28 pm
by olpalon
harald wrote: Tue Jun 20, 2023 09:27 am Ei se läpipulttaus niin paha ole ettenkö sitä tekisi. En usko että tuollainen päd pysyy kannessa kiinni.

Ylhäältä porat pultin mukaan. Alhaalta isommalla puuporalla ylälaminaattiin asti. Prikat ja mutterit alta. Jotkut täyttäisivät tuon kolon, mutta pintalaminaatti kannessa on riittävän vahva että se kyllä kestää.

Tuleekohan tuo nyt juuri laipion kohdalle? Se on varmaan se syy miksi kiskokin loppuu vähän ennen, ettei laipion kohdalla olisi pultteja.

Toinen tapa on että laittaa ruffikaton sivuun helan johon saa plokin kiinni. Tästä sitten skuuttikulman alasvetäjä samaan plokiin inf*ckerin kanssa. Näin sisäskuutissa olisi säätö sekä sisään- että alaspäin.
Itseskuuttaavan kiskon "pukinsarvien" etummainen läpireikä olisi helpoiten saavutettavissa myös sisäpuolelta. Sen tilalle jotain johon saa jotain kiinni. Vetokulma täytynee vielä arvioida.

Re: Skuuttikiskon rakenne

Posted: Tue Jun 20, 2023 22:01 pm
by olpalon
Kohtuullista muodonmuutosta parempaan suuntaan sai tänään hennossa kesäillassa Meritien tiistiksissä laittamalla ulkoskuuttivehkeet kaiteiden sisäpuolelle jalkalistasta heti etummaisen kaidetolpan takapuolelta skuuttiin inf****erin ja purjeen halssikulman väliin ja vetämällä sillä skuuttipistettä eteenpäin. Midf****er? :D