Noniin, vihdoin sain aikaiseksi leikata videot lähdöistä 1, 2, 4 ja 5. Lähtö 3 kamera valitettavasti unohtui, mutta silloin akkua ei varmasti olisi riittänyt vikaan lähtöön, kun se nytkin jo loppui kesken. Samoin loppui lähdössä 2, koska ensimmäinen lähtö oli 1,5h tms. Pitäisi (kuten niin pajlon muutakin) väsätä joku power bank -systeemi, niin että kameralle riittäisi mehua vähän pidemmän aikaa. Laitan linkkejä lähtöihin tulemaan, kunhan saan ne myös kommentoitua.
Lähtö 1 löytyy täältä:
https://youtu.be/yvQtz6exEMw. Voin todeta, että hidastempoisen kisan typistäminen on kyllä tuskaista puuhaa, kun ei ihan liikaa halua hyppiä ja kaikki tilanteet kehittyy niin hitaasti. Toivottavasti tuosta nyt saa kuitenkin jotain irti. Kannattaa tarkistaa videon laatuasetus, mulla se oli jostain syystä aluksi jollain 480p ja ihan kauheaa puuroa.
Kommentit:
00:00: n. 2 min lähtöön ja olemme matkalla poispäin viivasta niin että käännöksen jälkeen pääsemme kryssikulmalla kutakuinkin veneen luokse. Kukaan ei katsonut kelloa kun lähdimme viivasta poispäin, niin hieman arvailulla mennään etäisyyden suhteen.
00:40: Väistämme styyralla olevaa Charlottaa ja käännämme jiipin kautta kohti viivaa.
01:59: Lähtö. Olemme pahasti myöhässä, liian vähän vauhtia ja joidenkin veneiden paskoissa. Ajoitus ei onnistutunut ja taktiikkakin tähän tuuleen ehkä hieman väärä, kun veneen kiihdytys käännöksen jälkeen kestää tolkuttoman kauan.
02:01: Katastroofilähdön pelastus, kun lautakunta ison shiftin takia keskeyttää lähdön ja nostaa AP:n.
02:06: n. 2 min uusintalähtöön. Taktiikka tällä kertaa kutakuinkin sama, mutta haetaan hieman enemmän sivutuulta olemalla ensimmäiseen lähtöön verrattuna hieman korkeammalla viivaan nähden.
02:20: Jiippi kohti viivaa ja kiihdyttämään venettä.
04:02: Lähtö. Jälleen myöhässä, mutta ei yhtä pahasti. Subbota ottaa edessä hyvän lähdön. Strategia on lähteä radan oikeaan reunaan, jossa mielestämme on ollut hieman parempaa tuulta nähtävissä ja lisäksi ennusteen mukaan tuulen pitisi myös shiftata oikealle. Yläpuolella olevat veneet estävät strategian toteutuksen heti viivan ylityksen jälkeen.
05:00: Meitä blokkaava Albin Express lähtee tekemään vendaa, joten seuraamme heti perässä. Charlotta joutuu keskemmällä tasapainottelemaan vasemmalle menevän Subbotan ja meidän vahtimisessa.
07:40: Charlotan vakuuttava vauhti keskellä rataa saa meidät romuttamaan strategiamme ja pyrimme keskemmälle. Ensiksi joudumme kuitenkin väistämään styyralla tulevaa Albinia. 08:25 vendaamme.
09:00: Charlotta menee reilulla kaulalla keulan edestä ja vendaa meidät paskoihinsa. Reagoimme tähän vendaamalla takas paaralle kohdassa, jossa veden mukaan näyttäisi olevan pientä tuulta.
10:40: Venda styyralle kohti merkkiä.
11:15: Kohtaaminen Albinin kanssa.
12:07: Ei päästä merkille, joten pakko tehdä venda.
13:05: Käännetään takas styyralle kohti merkkiä uudelleen. Pari tiuhaa käännöstä ja reikä tuulessa tappaa vauhdin kokonaan.
15:05: Lähestytään merkkiä ja laitetaan spinnupuomi valmiksi paikalleen.
15:55: Merkin kierto. Albinin ja merkin väliin jää tilaa ja lähden kääntämään siihen. Kommunikaatiokatkoksen seurauksena tulee hieman ekstra veivausta. Lopuksi polaarien ja purjeiden paineen mukainen leikkaaminen nostaa meidät Albinin yläpuolelle. Peitämme heidän tuulen ja keskustelemme siinä ettei heidän kannata lähteä eri luokan veneen kanssa nostatteluskabaan, josta molemmat veneet vain häviäisivät muihin oman luokan veneisiin nähden. Styyrahuudot on vastaantuleville veneille.
20:05: Jiippi kohti merkkiä. Toivomme pystyvämme peittää Subbotaa, joka on meidän alapuolella edessä.
21:50: Lähestymme alamerkkiä. Charlotta ja Subbota ovat kiertäneet merkin.
23:15: Merkin kierto. Charlotta ja Subbota jatkaa edessä radan oikeaan laitaan, joka viime ekalla kryssillä osoittautui huonommaksi laidaksi. Emme halua mennä sinne. Lisäksi emme seuraamalla heitä tule saamaan etäisyyttä kiinni, joten on mentävä merkin jälkeen vasempaan laitaan. Kun spinnupuomi saatu pois, niin vendataan styyralle. Tämä osoittautuu jälleen vääräksi valinnaksi ja Charlotan & Subbotan etumatka kasvaa entisestään. Syynä ilmeisesti shifti meille epäedulliseen suuntaan.
24:30: Venda paaralle kohdassa, jossa vedessä taas jotain pientä väreilyä.
25:35: "Pitäiskö alkaa menee?" "Ei me kyl paskoihin mennä", mut 26:04 vendataan paaralle jonon jatkeeksi kohti merkkiä.
26:30: Lähestytään ylämerkkiä.
28:05: Lähestytään toista ylämerkkiä (ratana inner loop yhdellä loopilla) ja ajtus on jiipata paaralle kohti alamerkkiä. Tuuli kuitenkin shiftannut niin että jiipin jälkeen saisimme plattiksen, joten jatkamme leikkaamista styyralla. Paljon spekulointia ja tuulen arpomista Tampereen murteella.
32:05: Jiippi paaralle. Jiipin jälkeen toteamme ettei taktiikka toimi, olisko tuuli taas shiftannut.
33:20: Jiippi styyralle. Alamerkki lähestyy.
34:04: Jiippi paaralle kohti merkkiä. Ajoituksessa huomoitava styyran puolelta lähestyvää Louhi ja sen tuulivarjo.
34:36: Alamerkin kierto ja suuntaamme kohti maalia.
36:15: Maaliviivan ylitys.
36:55: "Se oli semmoinen kärsimys!"