Konehuoneen äänieristeet

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

JukkaS
alokas
Posts: 13
Joined: Thu May 30, 2013 00:24 am

Konehuoneen äänieristeet

Post by JukkaS »

Teillä on ollut aiemmin hyvää keskustelua otsikon aiheesta.
Toivoisin päivitystä tai tarkennettuja neuvoja.

Vetolaitteen paljekumin vaihdon yhteydessä konkretisoitui että mun vanhenevassa veneessä vaahtomuoviset äänieristeet ravistavat mustan PU-kuorensa pieninä paloina ympäriinsä.
Tekee mieli vaihtaa ja jopa lisätä/parannella eristystä. Seuraavanlaisia kysymyksiä:

- Mahtaako olla merkitystä, laittaako 20mm vai 30mm vaahtokumilevyä?
- mm. Piltsun levyssä on valmiina liima semmoisen poisrevittävän kalvon alla. Onkohan se liima riittävä? Ja olisko se vaihtoehto kontaktiliima vai joku spray-liima vai Sikan joku massa.
- pitäisikö ylösalaisin asennettavat palaset kiinnittää liiman lisäksi jotenkin. Miten?
- Etran kautta löytyy vähittäismyynnissä Kennovana l. Eggbox-levyä, jonka äänieristävyysluku on 40dB, kun muille havaitsemilleni tuotteille luku on 30dB. Tää on huomattavasti kalliimpaa, mutta onko sen väärtti? Pinta on PU eli polyuretaani tjsp.
- Olisko edullista valita semmoinen levy, jossa on alumiinikalvo pintana?
- Miten ne vanhojen eristeiden jämät ja liimat saa pois. Lasta, raappa, asetoni. Mitä muuta? Paikat on osittain tosi ahtaat: koneen ja seinän väli on about 8cm pienimmillään.
- Automiehille on tarjolla näiden vaahtokumilevyjen ohella monenlaisia bitumipohjaisia palasia? Olisiko veneen äänimaailmassa niille jotain käyttöä?
- Onkohan tässä merkitystä sillä, kuinka täydellisesti konehuoneen lasikuitupinnat on vuorattu? Nykytilassaaan, jolla on menty ihan kuuroutumatta :P , sieltä löytyy vielä monta neliödesimetriä paljasta.

Todetaan nyt vielä, että tää ei oo FE, vaan yks kilpakumppaninne Miessaarenselällä.

t. Ariel
mason
alokas
Posts: 34
Joined: Sun May 26, 2013 08:45 am

Re: Konehuoneen äänieristeet

Post by mason »

Itse aikoinaan eristin FE74:n puisen konekopan juuri samoilla kamoilla kuin eristetään autoja.
Muistaakseni STP merkkistä eristettä käytin.

Vanhat poistin pakkelilastalla. Ensimmäiseksi kerrokseksi bitumi mattoa ja päälle konehuoneen vaahtomuovia.
Tyhjäkäyntiä ei juuri kannella huomaa. Laitosta noin 10 vuotta ja vielä toimii.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Konehuoneen äänieristeet

Post by Panu »

JukkaS wrote: Sat Oct 29, 2022 19:12 pm - mm. Piltsun levyssä on valmiina liima semmoisen poisrevittävän kalvon alla. Onkohan se liima riittävä? Ja olisko se vaihtoehto kontaktiliima vai joku spray-liima vai Sikan joku massa.
- pitäisikö ylösalaisin asennettavat palaset kiinnittää liiman lisäksi jotenkin. Miten?
- Miten ne vanhojen eristeiden jämät ja liimat saa pois. Lasta, raappa, asetoni. Mitä muuta? Paikat on osittain tosi ahtaat: koneen ja seinän väli on about 8cm pienimmillään.
- Automiehille on tarjolla näiden vaahtokumilevyjen ohella monenlaisia bitumipohjaisia palasia? Olisiko veneen äänimaailmassa niille jotain käyttöä?
- Onkohan tässä merkitystä sillä, kuinka täydellisesti konehuoneen lasikuitupinnat on vuorattu? Nykytilassaaan, jolla on menty ihan kuuroutumatta :P , sieltä löytyy vielä monta neliödesimetriä paljasta.

Todetaan nyt vielä, että tää ei oo FE, vaan yks kilpakumppaninne Miessaarenselällä.

t. Ariel
Tervehdys

Vai haet "Maximaalista" äänieristystä? Itse tein tuota äänieristystä Feneeseen 6-7 vuotta sitten, kun vanhat materiaalit alkoivat hajota käsiin. Korvasin vanhat eristeet uusilla Pilipali teeman alumiinikalvollisilla eristeillä (vastasi varsin tarkasti telakan käyttämää alkuperäistä materiaalia). Seuraavalla kerralla käyttäisi jotain painavampaa materialia. Olen päätynyt siihen ajatukseen, että nuo kehyet matot vaimentavat vain "jälkaikua". Vain raskaammat matot tod. näk. alentavat äänitasoa, niin että sen korvalla huomaat. Toisaalta minulla ensimmäinen tavoite oli korvata käsiin rapistuvat materiaalit ehjillä ja saada tilasta siisti ja pysymään sellaisena.

Pilipali teema myyy myös mattoa, jossa valmiina tarraliima kalvo ja välissä raskaampi yhtenäinen eriste kerros. Uskoisin sen tuovan paremman lopputuloksen. Jos et usko pelkän liiman pitävän mattoa paikallaan, niin hanki silkilä kone ja rosterisia sinkilöitä ja helftaa matto sillä paikalleen. Pitäneen varmasti paremmin kuin liima vanhalla likaisella pohjalla.

Vanhat matot siis tippivat itse pois, mutta niiden tarraliima pysyi kiinni kuin tauti. Pakkelilastalla niin kaavin pois, mutta liuotinta en hommaan käyttänyt, ehkä olisi pitänyt.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Konehuoneen äänieristeet

Post by harald »

Puhdistin ja eristin konehuoneen uudestaan vuonna 2020. Käytin muistakseni bilteman matskua jossa heijastava pinta. Suosittelen tuota heijastavaa pintaa kyllä.

Pitäisi käydä katsomassa minkä paksuista tavaraa minulla on, mutta voi hyvin olla että on tärkeämpää saada mahdollisimman kattava ja tiivis eristys kuin se että minkäpaksuinen se on. Pienestäkin raosta tulee paljon ääntä. Jos oikein haluaisi hifistellä pitäisi tehdä myös ilmanotolle ääniloukun.

Lämpötila nousi eristämisen myötä kun samalla tiivistin konetilan sivuseinät sitloodan pohjan reunoihin. Aikaisemmin ne oli avonaiset ja ääni sekä ilma pääsi vapaasti varastotilaan. Pysyy kuitenkin pelkällä yhdellä noin 50-60 mm ilmalla reiällä alla 45°C joka lienee hyväksyttävän rajoissa. Se diesel imee kuitenkin jonkin verran ilmaa sen tilan läpi. Jos sinulla on iso laturi voi olla että sinun pitää samalla miettiä sille lisäilmaa jotenkin äänivaimennetulla tavalla.

Tarrapinta ei riitä siihen että tuo katossa pysyy, vaan väsäsin alumiinnisesta L-profiilista kannattimen. Kannattaa muutenkin putsata huolellisesti pinnat jos haluaa että matot pysyvät. Siltikin pitää varmistaa pysyvyys muutamalla ruuvilla. Tein prikat vanhasta vesipänikästä.

Tuossa on kuvia; https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 426_153102

Image

Tuo hlljeni kyllä huomattavasti, mutta vielä on kyllä tekemistä. Luukku vuotaa reunoistaan ääntä, ja on muutenkin vähän liian avoin tuo meidän keskenjäänyt kytkinpaneeli joka on melko suorassa yhteydessä konetilaan. Lähtökohta oli eristämätön sitloodan pohja, joten mikä vain olisi parantanut tilanteen. Nyt jos tekisin laittaisin ehkä bitumimattoa ensin, mutta se vain painaa niin julmetusti että en pidä sitä ehkä sen väärtinä.

Tuo Kennovana Eggbox jota myös Motonetistä saa kuullostaa mielenkiintoiselta. Ne kympit hintaerossa hukkuvat helposti siihen työmäärään.

Jos mahdollista vetäisin koneen salongin puolelle. Aika vaikeaa voi olla tehdä priimaa 8 cm raossa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
JukkaS
alokas
Posts: 13
Joined: Thu May 30, 2013 00:24 am

Re: Konehuoneen äänieristeet

Post by JukkaS »

OK, Kiitos kommenteista ja näkökulmista!
Saattaa olla, että menee huhtikuulle 2023, ennen kuin rannalla on sen verran lämmintä, että rohkenen aloittaa tämän ruumassa ryömimisjakson. :?
Janne Nieminen
alokas
Posts: 20
Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
Vene: Ventus

Re: Konehuoneen äänieristeet

Post by Janne Nieminen »

Venemestari-lehdessä oli aikanaan melko kattava juttu moottoritilan äänieristämisestä. Niillä ohjeilla vaihdoin yhteen moottoritilaan eristykset ja homma onnistui hyvin. Jos vanhat eristeet on kiinnitetty kontaktiliimalla niin se lähtee parhaiten ksyleenillä ja jollain maaliraapalla tai lastalla. Ja uusien eristeiden pitäisi olla huvivenedirektiivin mukaisesti itsesammuvia. Sellaiset hankin Etrasta, mutta kyllä niitä muualtakin löytyi. Vaimennus oli 30 dB, mikä riitti pienelle dieselille ihan hyvin. Moottoritilan tuulettumisesta on syytä pitää huolta. Minulle kävi niin, että uusista eristyksistä tuli liian tiiviit ja moottori alkoi lämmetä. Vedin tilaan toisen tuuletuskanavan, joka tuli ihan moottorin ilmanoton alapuolelle.

-Janne
Post Reply