Sääntötesti 10 min / Regeltest 10 min

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Sääntötesti 10 min / Regeltest 10 min

Post by harald »

Last edited by harald on Fri Oct 29, 2004 19:35 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuon testin numero 15 en saa menemään oikein vaikka kuinka
yrittäisin.

Styyrpuuriin jätettävää leen merkkiä lähestyy kaksi venettä joilla on
peitto toisiinsa. Sisäpuolen vene tulee paaralla ja ulkopuolen vene
styyralla. Styyra paara on merkityksetöntä koska molemmat veneet
ovat kahden veneenmitan alueen sisällä ja kumpaankaan veneen
oikeaa suuntaa ei sisällä kryssiä. Eli unohdetaan kokonaan tässä että
veneet ovat eri halsseilla.

Sääntöjen osa C sanoo että mikäli jonkun C-osan säännöistä ovat risti-
riidassa osien A tai B kanssa on C-osassa oleva sääntö se mitä pitää
seurata.

18.2a sanoo että ulkopuolen veneen pitää antaa sisäpuolen veneelle
tilaa. Sen pitää myös "keep clear". Näin mielestäni paaran vene
pitäisi olla kulkuoikeutettu tuossa tilanteessa.

Tämä sen takia että sääntö 18 on voimassa koska kumpikaan
veneistä ei kryssi. Täten sääntö 18 jyrää sääntö 10 (styyra-paara).

Mutta miksi tuon testin vastauksissa sitten annetaankin styyran veneelle
oikeus?

Tämänkin sivun mukaan sisäpuolen veneellä olisi oikeus:

http://www.racingrules.org/guide/guide05a.htm

Mikä jää nyt ymmärtämättä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
h-veneilijä

Post by h-veneilijä »

Enpä ymmärrä minäkään, mutta en ymmärrä myöskään kohtaa 9. Eikö tuulenpuolen veneen pitäisi väistää? En siis vielä ole kilpaa purjehtinut, mutta ehkä joskus, joten sääntöjä olisi kiva oppia...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kohdassa 9 taitaa kysymyksen asettelku olla hiukan vajavainen. Tuossa kai
kysytään lukijan mielipidettä tuomarin näkökulmasta "Väistikö B A:ta?". Näin
minä sen ymmärsin kuitenkin.

Tuossakin forumissa on ollut puhetta noista:

http://www.freebok.net/books/nuhnuh/view.html

Mutta siinä ei oikein selviä mitään myöskään, kysymys oli siellä postattu maalis-
kuussa 2003...

Tuo on mielestäni ihan selvä säännön 11 mukainen tilanne, luuvartin veneen
"shall keep clear". En myöskään ymmärrä 10 kysymystä. Muuthan ovat
ihan selviä :)

Muistutan myös UK sailmakersien RulesQuizista (josta linkki meidän linkki-
osiossa myös);

http://uksailmakers.com/RulesQuiz/index.html
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kysymys 7 on myös auki minulla. Jos katsoo overlapin (peiton) määritelmää
niin niissä sanotaan että jos kaksi venettä jotka molemmat ovat selvästi
toistensa edessä/takana mutta molempia veneitä peittää kolmas vene niin
kaikki veneet ovat peitossa. Miksi näin ei ole tapauksessa 7?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
h-veneilijä

Post by h-veneilijä »

Eikös kysymyksen 7 tapauksessa c:n pitäisi olla a:n ja b:n välissä, jotta a:n ja b:n välillä olisi peitto?
Guest

Post by Guest »

Niinpä,

A:lla ja C:llä on peitto.

B:llä ei.

Jester
Guest

Post by Guest »

Kohta 15

olisiko tässä kysymyksessä kompa, sisäpuolen veneellä on oikeus tilaan mutta se ei ole kulkuoikeutettu vene. Tällöin ulkopuolen veneen tarvitsee vain antaa tilaa merkin kiertoon, ei tarvitse väistää....

Jester
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous Jester wrote: A:lla ja C:llä on peitto.

B:llä ei.
Peiton määritelmä
RSS wrote: Clear Astern and Clear Ahead; Overlap

One boat is clear astern of another when her hull and equipment in normal
position are behind a line abeam from the aftermost point of the other boat's
hull and equipment in normal position. The other boat is clear ahead. They
overlap when neither is clear astern or when a boat between them overlaps
both. These terms do not apply to boats on opposite tacks unless rule 18
applies.
Määritelmän mukaan A:n ja C:n välillä on peitto. Myös B:n ja C:n välillä on
peitto. Mutta juuri kuten h-veneilijä tuossa sanoi niin vaatimuksena on
että C-veneen pitää olla A:n ja B:n välillä jotta A:n ja B: välillä olisi peitto, kiitos
tästä.

Kuvahan on hiukan kompa sinänsä, tuolla merkillä ja kahden veneenmitan
alueella ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko peittoa vaiko ei :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous Jester wrote:Kohta 15

olisiko tässä kysymyksessä kompa, sisäpuolen veneellä on oikeus tilaan mutta se
ei ole kulkuoikeutettu vene. Tällöin ulkopuolen veneen tarvitsee vain antaa tilaa
merkin kiertoon, ei tarvitse väistää....
Näinhän juuri on, kysmyksessä kysytään vain kulkuoikeutettua venettä eikä
ollenkaan sitä kuka kiertää sisällä ja kuka ulkona ;)

Onko sitten käytännössä mitään eroa tuossa kulkuoikeutulla ja tilaa saavalle?
Millä tavalla tilaa antaminen ja väistäminen eroaa toisistaan? Onko se sitten niin
että jos merkki kierrettäisiinkin vastapäivään niin styyran vene voisi jatkaa
styyralla vaikka timbuktuun mutta tuossa tilanteessa paaran veneen on tosiaan
tehtävä tiukka "seamanlike" kierto eikä saa ottaa mitään ylimääräistä tilaa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Onko se sitten niin
että jos merkki kierrettäisiinkin vastapäivään niin styyran vene voisi jatkaa
styyralla vaikka timbuktuun
Ei. Sääntö 18.4.

Ville
Guest

Post by Guest »

Itse itseäni täydentäen. Kryssimerkillä styyran vene saa ajaa vaikka timbuktuun.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Näinhän tuo meni. Helpointa tuossa on muistaa vain että pelin pitää olla
reilu ja itse asiassa (fleet) purjehduksessa ei voita mitään ajamalla
toista venettä timbuktuun. Silloin ei tulisi mieleenkään lähteä sinne,
timubktuun kun on niin pitkä matkakin vielä :)

Löysin yhden case-book esimerkin tuosta:

http://www.sailing.org/meetings/1999nov ... 22799p.asp

Tosin 1997-2000 säännöille mutta sama juttu kai siinä on.

Kiitti Ville tuosta!

Tuossa Sailing Worldin lisää "Brain teaser"eita.

http://www.sailingworld.com/article.jsp ... &catID=595
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply