Page 1 of 1

Batteriplacering

Posted: Wed Oct 27, 2004 23:58 pm
by Matthe
Terve!

Jag tänker flytta batterierna i båten. Nu är de placerade i stuvfacket på babords sida. Det gör att båten får "slagsida" och ligger under vattenlinjen. :?
Se bilder på nuvarande placering och tänkbara alternativ:
http://www.sunwindexpress83.se/batteri.htm
Vilket alternativ verkar bäst? Jag tänker mest på balans och viktfördelning.
Den längre kabeldragningen kompenserar jag med grövre kabelarea.
Kanske en omröstning om saken :?:

/Matthe

Posted: Thu Oct 28, 2004 09:40 am
by harald
Jag skulle nog rata alternativ 1 genast, det är helt förkastligt att ha
tunga saker för om huvudskottet, särskilt i sjögång. Det gör att stäven
åker igenom vågorna istället för över dem och det stoppar båten
effektivt på kryssen.

Vi brukar bl.a. segla med tom vattentank i tävlingar (tanken i fören).

Du kan även se i vårt projektalbum hur vi flyttade våra batterier;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 000613_001

Det ryms nog tre batterier också. Dessa är "standardhöga" alltså 23 cm
höga batterier. Vi gjorde en liten hylla av vattenfast faner som är fast-
skruvad i lister i skottena. Hyllan borde ha laminerats i skrovet men vi
hann aldrig med det på våren så det får bli till nästa vår. Hyllan har
förstyvningslister på undresidan och så fräste vi ur spår på sidorna
av listerna så vi kan dra spännremmar genom hyllan, runt listen, upp
tillbaka genom hyllan och runt batteriet (ackun kallas den här i finland).

Här en bild som visar hur skotten laminerades fast igen och i samma
veva slipas glasfibret fram för laminering av hyllan. Hyllan kommer
alltså ungefär i undre kanten av den slipade strängen;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000121


Batterier borde installeras på tvären i en båt. Detta så att inte plattorna
i batteriet sticker upp ur batterivätskan vid lutning.

Batteriplacering

Posted: Thu Oct 28, 2004 11:48 am
by Jan E
Upplevde samma problem. Kändes som man skulle ramla ur styrbords-kojen när man sov. Det blev en QAD-lösning (Quick and Dirty) inför en semester, men det har fungerat bra. Har placerat mina 2 batterier på var sin sida, alltså för och akter om, om det skott som Harald visar. Batterierna är placerade i längsled på "små durkar" av marinplywood. Tvärgående stöd under dessa mot bordläggningen. Remmar fästa i kojfronten, sen runt durk + batteri, har hållit bra. Lite trixigt att dra fram batterierna för kontroll och laddning. Batterikablarna är av lillfinger-dimension.
Blev jag av med lutningen?? Nej, inte helt, men det blev mycket bättre!
Stuvfacket BB sittbrunn och pentryt med alla grejor för bekväm semester-segling är inte helt kompenserade.
Harald har nog en poäng där med batterierna placerade på tvären! Så långt tänkte inte jag.

Janne på FinnEss

Posted: Thu Oct 28, 2004 14:00 pm
by harald

Batterier

Posted: Thu Oct 28, 2004 20:07 pm
by Matthe
Tack för svaren!

Jag har sett det sista alternativet med batterierna framför motorluckan. Med tanke på hur ofta jag legat i den luckan i sommar så är det uteslutet.
Men då kör jag på alternativ 2. Ett batteri på vardera sidan och ett startbatteri bakom motorutrymmet.
Tyvärr får det vänta till våren då temperaturen tillåter plastning. Jag får nöja mig med kabeldragning så länge. :wink:

På tal om det. :idea:
Vad är att föredra när det gäller batteriseparering?
Det billigare alternativet med skiljerelä, eller den dyrare separatorn?
Förmodligen separatorn, men är den högre kostnaden motiverad?
Någon som har erfarenhet?

/Matthe

Posted: Thu Oct 28, 2004 20:29 pm
by harald
Det kan löna sig att göra allt träarbete och lister och allt annat under
(den mycket korta) vintern. Bäst som det är så skall du börja laminera
och om inte allt är färdigt då så förskjuts sjösättningen. Gissa varför
jag säger på detta sätt :)

Rörande skiljare så kör vi med en mekanisk off/1/1+2/2 brytare och
det fungerar bra. Om du har två stora batterier och ett reserv skulle
jag parallellkoppla de två stora permanent och använda dem (ha brytaren
i det läget) konstant. Det lilla reservbatteriet använder man bara om man
inte annars får igång järngenuan.

Om jag skulle använda en separator (så kallad diod) skulle jag placera
den endast på startbatteriet. En start av motorn drar ungefär 1 Ah och det
laddar man in trots spänningsfallet över dioden. Men bruksbatterierna
skulle jag koppla direkt på generatorn med så grov kabel som
möjligt för att minimera spänningsfall (med brytare förstås).

Jag tycker inte att skiljarens högre kostnad är motiverad, det lönar
sig mer att spara pengarna och skaffa segel eller nåt annat mer
relevant :)

Men som min signatur säger på finska, "åsikter är åsikter".