PKS eli Racing Rules of Sailing 2005-2008 ovat täällä

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

PKS eli Racing Rules of Sailing 2005-2008 ovat täällä

Post by harald »

1 tammikuuta astuvat uudet kilpasäännöt voimaan. Tutustukaa 2005-2008
sääntöihin osoitteessa:

http://www.sailing.org/menu.asp?MenuID= ... Ik?snNv~xK

Tuossa ei hirveästi kuulemma muutoksia ole, Sailing World lehden
seuraavassa numerossa käydään ne kuulemma läpi, vai oliko se jo
tämä numero? On se tämä numero mikä minulla on;

http://www.sailingworld.com/toc.jsp?ID= ... 21&catID=0

eli akateemiseen mars ostamaan uusinta Sailing Worldia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Harald, onko sääntö 49.2 vielä sama?

"Leffa kun Fenja ajaa takaa"
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album137

Protestin paikka ensi vuonna? :evil:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hei, jos protestiaika on mennyt umpeen niin pitäisi laittaa jotain muutakin
umpeen :)

Oikeesti, olin onnellisen tietämätön tuosta aikaisemmin. Hyvä että tuli
esille. Mutta mukava asento tuo on...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Hei, jos protestiaika on mennyt umpeen niin pitäisi laittaa jotain muutakin
umpeen
Totta tavallaan, mutta toisaalta jälkiviisasteluhan on parasta?
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Toi linkki noihin sääntöihin ei jostain syystä toimi (ainakaan mun duunikoneelta), joten kertokaa ny mikä on toi sääntö 49.2? Mistä on siis kyse, vaikka ei kai Pasi ihan tosissaan olekaan protestoimassa...
Mutta kiitokset, jos joku vaivautuisi valaisemaan asiaa!
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

No ei tässä nyt mitää protesteja, kunhan keljuillaan. Sitäpaitsi protestitkin pitää sääntöjen mukaan jättää ajallaan.

49.2 "Kun suojakaiteet vaaditaan luokkasäännöissä tai purjehdusohjeissa, niiden täytyy olla kireät eivätkä kilpailijat saa pitää mitään osaa vartalostaan niiden ulkopuolella paitsi lyhyen ajan tarpeellisen tehtävän suorittamiseksi. Kun veneessä on ylemmät ja alemmat vaijerista tehdyt suojakaiteet, saa kannella istuva, ulospäin katsova kilpailija, jonka vyötärö on alemman suojakaiteen sisäpuolella, pitää kehonsa yläosaa ylemmän suojakaiteen ulkopuolella."
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ongelmana tuossa veneessä on että se on kuitenkin partaan kohdalla
aika kapea ja keulakolmio on aika pieni, näin pinnamiehen on vaikea
nähdä keulapurjetta. Sen takia olen työntänyt ylävartaloni tuolla tavalla
ulos. Näin tulen kyllä jatkossa kyllä tekemään mutten enää kilpailuissa,
valitan näin saavutettua ylivomaista hyötyä regatassa ;)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vieras

muutokset

Post by vieras »

Moikka,
tuliko niihin sääntöihin suuria muutoksia?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sitaatteja uusimmasta Sailing World lehdestä.

Sääntö 13 - While Tacking

Suurinpiirtein näin .. "If two boats are subject to this rule at the same
time, the one on the other's port side or the one astern shall keep
clear."

Eli lisättiin tuohon että jos toinen on takana niin pitää väistää, jotain
sellaista. Sitten artikkelissa kerrotaan enemmän miten tuo käytännössä
toimii.

Sääntö 16.2 - Changing Course

Sääntö rajoittaa "Huntingia", eli sitä että styyran vene muuttaa kurssia
kun paaran vene yrittää väistää. Uudessa versiossa 16.2 sääntö on vain
voimassa jos paaran vene on ohittamassa styyran venettä takaa. Eli
jos paaran vene yrittää keulan puolelta ohi niin tulevassa 16.2 sääntö
ei ole voimassa. Sitten keskusteltiin että avaako tämä portin juuri
tuolle "metsästykselle" että styyran vene nostaa juuri kun paaran
vene on ohittamassa läheltä ja sitten protestoidaan. Muista kuitenkin
että 16.1 sääntö on edelleen voimassa eli "requiring starboard
to give you room to "keep clear"." Eli päälle ei saa ajaa
edelleenkään.

Sääntö 18 - Rounding and Passing Marks and Obstructions

18.1b "sulkee pois" säännön 18 kahdessa styyra-paara tilanteessa.

1 ennen oli "Between boats on opposite tacks" ja nyt
muotoilu on "While the boats are on opposite tacks". Eli jos kaksi
venettä ovat kiertämässä merkkiä tai estettä, sääntö 18.1b mitätöi koko
säännön 18 (jos vendaa merkillä ei ole mitään sisäpaikan oikeuksia).

2 18.1b mitätöi säännön 18 jos toisen oikea suunta on tehdä
venda kiertääkseen. Lehdessä kuvia jotka selittävät muutoksen.
Tämä muutos ei ihan mulle vielä auennut mutta koitan ymmärtää :)

3 18.2(c) Uusissa säännöissä sanotaan "If a boat was clear
ahead
at the time she reached the two-length zone". Eli
gramatiikka on hiukan muuttunut ja käytännön esimerkissä sanotaan
suurinpiirtein että "about to round" vaatimus on poistunut joten ei voida
enää vedota siihen että jos joku vitkastelee kierrossa. Riittää siis
nykyään että savuttaa sen kahden veneenmitan alueen jolloin kierron
järjestys on selvä. Aikaisemmin (kai) jos joku laskee spinnun ajoissa
(kevyessä tuulessa, vastavirrassa) ja vene jämähtää siihen kahden
veneenmitan viivalle ja toinen tulee spinnulla sisäkautta hiipuen ohi
niin aikaisemmin spinnuvene sai oikeudet koska sen mielestä
spinnun laskenut ei ollutkaan "kiertämässä merkkiä"...


Tuossa nyt sailing worldissa mainitut muutokset sääntöjen osa kahdess (2, rules that apply when boats meet). Lisääkin muutoksia varmaan on
mutta niistä tullee nettiin johonkin kyllä kooste hyvissä ajoin ennen
kauden alkua (ellei aloita kautta tammikuussa siis).

Purjehtijaliitollakin on yleensä ollut mietintöjä netissä missä kerrotaan
noista. Ja venealan lehtiin tullee myös koosteita näistä muutoksista
(ja paremmat selitykset miten ne vaikuttavat).

Kannattanee seurata sivuja http://www.saunalahti.fi/nuhnuh/ joka on
suomen purjehtijatuomareitten sivut.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Vieras

Kiitokset!

Post by Vieras »

Kiitokset selityksestä!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Muutoksia osa 4

Sailing World february 2005 on siis tullut ja tässä nyt sitten päätösosa
sarjasta muutoksia PKSään.

Osasto ei niin mielenkiintoisia on että jos käytetään trapetsia niin siinä
pitää nyt PKS mukaan olla pikairrotus. Tämä tulee voimaan vasta 1.1 2006.

Osa 41, Outside Help on tarkentunut. Vanhassa määritelmä oli niin epä-
tarkka että moni viis välittää näistä säännöistä. Avomeripurjehtijat
suomessa sanoivat viime vuonna että puhelimeen edes ei saa vastailla
skaban aikana. En tiedä jos tämä on enää uuden PKS aikakaudella voimassa enkä nyt äkkiseltään löydä sitä niitten sivuilta.

Uudessa säännössä sanotaan näin

Code: Select all

Outside Help

A boat shall not receive help from any outside source, except
(a) help as provided for in Rule 1
(b) help for an ill injured crew member
(c) after a collision, help from the crew of the other boat to get clear
(d) help in the form of information freely available to all boats
(e) unsolicited information from a disinterested source, which may be
another boat in the same race.
Sitten seurasi muutama esimerkki Q&A muodossa (lyhensin melkoisesti koska tämä on vain referaatti):

Q: kalastajavene varoittaa karikosta
A: Ei rikettä, kalastusvene on "disinterested"

Mutta jos huutaja olisi ollut valmentaja, isä tjms niin rike olisi tapahtunut.
Tämä mielestäni kyllä jättää aika paljon tulkintavaraa.

Q: VHFltä kuuluu komitealta että varastit
A: Tämä kuuluu osastoon "freely available", ei rikettä

Q: varastava vene ei kuulu komitean huutoa/merkkiä ja kanssakilpailija
sanoo että "hei Pena, sun numero huudettiin".
A: Ei rikettä, tämä oli "not solicited" ja huutaja/auttaja "acted in a
disinterested way"

Q: Vastaantulija, johdossa olija neuvoo häntäpitäjiä että "kiristä kunnari
ja hengaa paremmin"
A: ei rikettä, johtaja/huutaja "acted in an disinterested way".

Sitten tulee se mielenkiintoinen esimerkki

Q: luokkasäännöt eikä muu sääntö kiellä VHFää. Kuuntelet säätiedotuksen
A: Ei rikettä, tieto oli vapaasti saatavilla

Q: kilpailun säännöissä sallitaan sateliittilinkin internetiin. Jaska hakee
säätietoja sajteista A joka on avoin ja B joka on kaverin ylläpitämä
yksituyinen sajtti
A: Yksityinen sivu tekee tästä rikkeen

Q: Sama kuin edellinen mutta sajtti B on kaupallinen ja siis maksullinen
A: "There is a disagreement on the answer to this question" :)

Tässä, kuten tietokonemaailmassakin, tulee tämä vapauden määritelmä.
Onko vapaasti saatava tieto vapaa, vaikkakin maksullinen? Vai pitääkö
sana "freely" tulkita että tieto vapaasti kopioitavissa ja saa tehdä mitä
haluaa datalle? Siis onko "freely available" sama kuin "readily available"?

No, tämä teoriasta. Kai sen venelehden sääsivun saa käydä surffailemassa
skaban aikana. Vai hetkinen, sehän on kaupallinen. Mutta se on vain
suojattu yhdellä numerolla.

Tai toinen hypoteettiinen; Laitetaan kaverin kaveri soittamaan vastustajalle
nauhurin käydessä. Kysytään, "tuuli on kääntymässä, oletko kuullut",
vastustaja tietenkin sitten sanoo että "no?". Kerrotaan jotain ja marssitaan
nauha kädessä protestikomitean eteen. Voi huuhheijaa mitä meininkiä..

Sallitaan kaikki elektroniikka mun mielestä. Millä ilveellä sitä valvoo
8 kännykkää 24h skaban aikana ettei kukaan käy WAPilla, GPRS SMS
GSM tai muuta keskustelua skaban aikana. Voi voi...

Sääntö 3c:hen on mös tullut muutos, muutos on tullut painetun version
(eng-kielisen) painon jälkeen. Muutoksessa vaaditaan että koko ISAFin
valitushommeli pitää käydä läpi ennen kun mennään raastupaan, jotain
tuollaista on mun tulkinta. Tämä siis niitä kiistaasioista joita eivät säännöt
koske. Kuten mittausten tulkinta tjms..

Ne on sitten siinä. Nyt me osaamme kaikki säännöt kausiksi 2005-2008
joten siitä vain skabaamaan! :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply