Kosteus kölin takaosassa
Kosteus kölin takaosassa
Moikka!
Kävin katsomassa venettä ja huomasin että kölin takaosassa oli kosteutta. Pilssiin on päässyt talven/syksyn aikana ehkä 1-2 litraa vettä. Onko kosteus voinut valua pohjan läpi? Ja kuinka huolissaan pitäisi olla?
En ole viime kesänä huomannut että meillä olisi ollut ongelmia vuotojen kanssa.
Kävin katsomassa venettä ja huomasin että kölin takaosassa oli kosteutta. Pilssiin on päässyt talven/syksyn aikana ehkä 1-2 litraa vettä. Onko kosteus voinut valua pohjan läpi? Ja kuinka huolissaan pitäisi olla?
En ole viime kesänä huomannut että meillä olisi ollut ongelmia vuotojen kanssa.
Niklas
- harald
- Hallitus
- Posts: 11053
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kosteus kölin takaosassa
Tuo ei näytä normaalilta. Tuo pinta on niin epätasainen että kuvista on vaikea katsoa. Tuota kohtaa kannattaisi koputella ja katsoa onko laminaatti oikeasti kovaa enää.
Millainen historia veneellä on, onko ikinä ajettu kiville? Miten ja missä korjattu?
Jos sisällä on iso jääpaakku on tosin mahdollista että ilman kosteus tiivistyisi tuolla tavalla, mutta epäilen että tuossa on jotain muuta. Huolestuttavaa.
Kaiken voi onneksi korjata.
Millainen historia veneellä on, onko ikinä ajettu kiville? Miten ja missä korjattu?
Jos sisällä on iso jääpaakku on tosin mahdollista että ilman kosteus tiivistyisi tuolla tavalla, mutta epäilen että tuossa on jotain muuta. Huolestuttavaa.
Kaiken voi onneksi korjata.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Kosteus kölin takaosassa
Onko vettä tai mahdollisesti dieseliä tms? Kokeile esim. talouspaperilla minkäväristä litkua paperiin jää, jos pyyhkäset tai painat sen kosteaa kohtaa vasten.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Kosteus kölin takaosassa
The plot thickens...
Kävin eilen katsomassa taas (vene on toisella paikkakunnalla) mutta on kyllä vaikea sanoa jos kosteus on vettä tai esim dieseliä. Kovalta kuitenkin tuntuu.
Näyttää mielestäni siltä että kyseessä on pohjakosketusvaurio joka on paikattu pakkelilla? Pitää varmaan kaivaa vähän enemmän keväällä ja katsoa mitä asialle voi tehdä.
Kuoppa styyran puolella viittaa myös karilleajoon? Jotenkin jäänyt viime keväällä huomaamaatta ...
Kävin eilen katsomassa taas (vene on toisella paikkakunnalla) mutta on kyllä vaikea sanoa jos kosteus on vettä tai esim dieseliä. Kovalta kuitenkin tuntuu.
Näyttää mielestäni siltä että kyseessä on pohjakosketusvaurio joka on paikattu pakkelilla? Pitää varmaan kaivaa vähän enemmän keväällä ja katsoa mitä asialle voi tehdä.
Kuoppa styyran puolella viittaa myös karilleajoon? Jotenkin jäänyt viime keväällä huomaamaatta ...
Niklas
Re: Kosteus kölin takaosassa
Vaikea kuvista on sanoa.
Itse sanoisin niin että parhaassa tapauksessa vesi tullut ulkopuolela, hakeutunut päällimmäisistä kerroksista läpi (näyttää tuossa olevan aika paksulti kaikenlaista maalia ja irronneita kerroksia) ja talven aikana vesi hakeutunut takaisin ulos.
Pahimmassa tapauksessa tuossa on huonosti tehty paikkaus karilleajon jälkeen. Pakkelikerros ei sinäänsä ole ihmeellinen, että jos korjataan, niin yleensä pinta kuitenkin tasoitetaan lopuksi pakkelilla. Mutta ei voi tietää mitä pakkelin alla piilee. Kuvista näyttäisi styyran puolella siltä, että sinne mahdollisesti on vedetty joku kerros mattoa tms, kun on mielestäni sellaisen näköinen kohta siinä kölin takareunan kohdalla missä sit kuoppa (irronnutta pakkelia?) on vieressä.
Totuus voi myös olla jotain näiden kahden väliltä. Onko mahdollista soittaa aikaisemmille omistajille kyseleen mitä tuolle kohdalle on tehty? Toivottavasti ovat rehellisiä ja kertovat, jos ovat jotain kikkailuja tehneet. Itse soittelin sille aikaisemmalle veneen omistajalle, jonka tiedän tehneen isoimmat huollot ja korjaukset veneeseen. On ollut avuksi.
Ensityö korjauksessa on kuitenkin kaivaa ja hioa kaikki irtonainen, märkä ja muuten vaan haljennut materiaali pois niin että näkee kuidulle saakka. Sen jälkeen helpompi nähdä mitä pitäisi tehdä tai onko vietävä ammattilaisen hoidettavaksi.
Itse sanoisin niin että parhaassa tapauksessa vesi tullut ulkopuolela, hakeutunut päällimmäisistä kerroksista läpi (näyttää tuossa olevan aika paksulti kaikenlaista maalia ja irronneita kerroksia) ja talven aikana vesi hakeutunut takaisin ulos.
Pahimmassa tapauksessa tuossa on huonosti tehty paikkaus karilleajon jälkeen. Pakkelikerros ei sinäänsä ole ihmeellinen, että jos korjataan, niin yleensä pinta kuitenkin tasoitetaan lopuksi pakkelilla. Mutta ei voi tietää mitä pakkelin alla piilee. Kuvista näyttäisi styyran puolella siltä, että sinne mahdollisesti on vedetty joku kerros mattoa tms, kun on mielestäni sellaisen näköinen kohta siinä kölin takareunan kohdalla missä sit kuoppa (irronnutta pakkelia?) on vieressä.
Totuus voi myös olla jotain näiden kahden väliltä. Onko mahdollista soittaa aikaisemmille omistajille kyseleen mitä tuolle kohdalle on tehty? Toivottavasti ovat rehellisiä ja kertovat, jos ovat jotain kikkailuja tehneet. Itse soittelin sille aikaisemmalle veneen omistajalle, jonka tiedän tehneen isoimmat huollot ja korjaukset veneeseen. On ollut avuksi.
Ensityö korjauksessa on kuitenkin kaivaa ja hioa kaikki irtonainen, märkä ja muuten vaan haljennut materiaali pois niin että näkee kuidulle saakka. Sen jälkeen helpompi nähdä mitä pitäisi tehdä tai onko vietävä ammattilaisen hoidettavaksi.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11053
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kosteus kölin takaosassa
Samaa mieltä, rälläkkään karkea paperi ja hioo kaikki vähänkään epäilyttävät pois. Jos epäilyttää itse, kutsu ammattilainen. Ja soitto edelliselle omistajalle on erinomainen idea.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Kosteus kölin takaosassa
Update:
Nyt kun olen vähän päässyt hiomaan niin vaikuttaa vahvasti siltä että kyseessä on karilleajon korjaustyö. Kuvissa näkyvä musta/harmaa materiaali on ilmeisesti käytetty vaurion paikkaamiseen.
Hiotessani huomasin että materiaalissa ja tasoitteessa oli pieniä reikiä mihin epäilen että kosteus on päässyt tunkeutumaan. Minusta paikkaus näyttää kutienkin siistiltä ja ehjältä. Ajattelin tasoittaa epoksipakkelilla ja katsoa miltä syksyllä näyttää ...
Nyt kun olen vähän päässyt hiomaan niin vaikuttaa vahvasti siltä että kyseessä on karilleajon korjaustyö. Kuvissa näkyvä musta/harmaa materiaali on ilmeisesti käytetty vaurion paikkaamiseen.
Hiotessani huomasin että materiaalissa ja tasoitteessa oli pieniä reikiä mihin epäilen että kosteus on päässyt tunkeutumaan. Minusta paikkaus näyttää kutienkin siistiltä ja ehjältä. Ajattelin tasoittaa epoksipakkelilla ja katsoa miltä syksyllä näyttää ...
Niklas
Re: Kosteus kölin takaosassa
Jos on vihertävää materiaalia, niin voi olla Plastic Paddingin lasikuitupakkeli. Se siitä ainakin itselle tuli mieleen.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Kosteus kölin takaosassa
Nyt on taas paketoitu
Epoxy light filler, epoksipohjamaali, underwater primer ja lopuksi pohjamaali. Syksyllä nähdään jos on pitänyt ja jos siihen vielä imeytyy vettä ...
Epoxy light filler, epoksipohjamaali, underwater primer ja lopuksi pohjamaali. Syksyllä nähdään jos on pitänyt ja jos siihen vielä imeytyy vettä ...
Niklas
Re: Kosteus kölin takaosassa
Soititko edelliselle omistajalle? Katselin nyt vasta noita auki hiottuja kuvia kunnolla ja tulee kyllä pahasti epäilys fuskukorjauksesta sillä vihertävällä pakkelilla. Sekä siinä kölin takana että kölin suuntaan, jossa pahasti näyttää siltä että halkeamaan vaan tungettu pakkelia. Tuo pitäisi kyllä tutkia tarkemmin.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11053
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kosteus kölin takaosassa
Samaa mieltä Cagen kanssa. Jos (kun) köli osuu kovempaan ensi kerralla voi olla että kestävyys ei ole sitä mitä sen pitäisi olla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Kosteus kölin takaosassa
Ei kuulosta hyvältä
Edellinen omistaja ei ole ajanut karille eikä ollut huomannut paikkauksen. Hänelle ei myöskään kerrottu asiasta kun hän osti veneen. Tämä saattaa siis olla vaurio joka on korjattu ennen 2014, tai sit sen jälkeen vaikea sanoa. Veneen paperien perusteella olisin viides omistaja mutta vanhimmat todistukset ovat 90-luvun loppupuolelta eli aika monta omistajaa tässä saattaa olla mukana.
Suunnitelmissa nyt kuitenkin saada vene vesille ja päästä purjehtimaan mahdollisimman nopeasti. Katsotaan sitten seuraavalla huoltokaudella jos mahdollisesti pitäisi laminoida.
Edellinen omistaja ei ole ajanut karille eikä ollut huomannut paikkauksen. Hänelle ei myöskään kerrottu asiasta kun hän osti veneen. Tämä saattaa siis olla vaurio joka on korjattu ennen 2014, tai sit sen jälkeen vaikea sanoa. Veneen paperien perusteella olisin viides omistaja mutta vanhimmat todistukset ovat 90-luvun loppupuolelta eli aika monta omistajaa tässä saattaa olla mukana.
Suunnitelmissa nyt kuitenkin saada vene vesille ja päästä purjehtimaan mahdollisimman nopeasti. Katsotaan sitten seuraavalla huoltokaudella jos mahdollisesti pitäisi laminoida.
Niklas
Re: Kosteus kölin takaosassa
Sorry for the late reply, I saw it only now. It looks like delamination of the hull. Likely as a result of running aground (*). The delaminated material was removed and filled with some filler - it restores the hull shape, but not the construction strength. As other people wrote, there is a risk that if you run aground next time, the filled area cracks and you get a massive leak you will not be able to deal with.
The proper way of fixing it is removing the filler, evaluating the damage, and re-laminating it using good technology and materials.
* Often, running aground at speed creates visible damage in front of the keel. Here it seems, that the damage is only behind the keel. However, the options are:
- the damage is there, you just haven't noticed it yet
- my understanding of the FE83 hull is that the rear wider part is weaker (less strength and less stiffness) than the front part - maybe, there is damage only where you saw it
- the FE83 keel has the "traditional" gap between the hull and the iron keel in the front part, all the energy of the collision was absorbed by that part - maybe, you have a lot of Sikalfex there.
It is worth re-checking the keel bolts. May the floating force be with you.
The proper way of fixing it is removing the filler, evaluating the damage, and re-laminating it using good technology and materials.
* Often, running aground at speed creates visible damage in front of the keel. Here it seems, that the damage is only behind the keel. However, the options are:
- the damage is there, you just haven't noticed it yet
- my understanding of the FE83 hull is that the rear wider part is weaker (less strength and less stiffness) than the front part - maybe, there is damage only where you saw it
- the FE83 keel has the "traditional" gap between the hull and the iron keel in the front part, all the energy of the collision was absorbed by that part - maybe, you have a lot of Sikalfex there.
It is worth re-checking the keel bolts. May the floating force be with you.
Re: Kosteus kölin takaosassa
Solid laminate has an intense yellow color. The white-ish border around the black filler on the right side of the patch is a delaminated area. It hasn't been removed before the "repair", probably because they realized that it would make a hole in the hull and filling would become more difficult.