Viime päivien säätila on tarjonnut hyviä mahdollisuuksia sadevesivuotojen paikantamiseen.
Ensimmäinen vuoto löytyi pistopunkan katosta, jossa vinyylin poiston jälkeen näkyy, että levangin kiinnitys on repinyt laminaattiin halkeamia:
Olen levangin kiinnitystä jo aiemmin vahvistanut läpipulttaamalla, mutta kun ei ole tullut tuota mattoa revittyä pois, niin olin autuaan tietämätön halkeamista
Toinen ongelmakohta, jota olen kyllä aavistellut ennenkin on vanhojen laiteaukkojen paikkaukset sisäänkäynnin vieressä:
Laiteaukot on siis paikattu pakkelilla ja saumaus ei ole (enää?) tiivis.
Nyt kiinnostaisi kokeneempien vinkit, että miten näitä lähtisi korjaamaan. Laminointihommia lienee kumpikin? Voiko nuo halkeamat paikata alapuolelta vai pitääkö avata myös kannen puolelta? Olen kokematon kuituhommissa eli kaikki ohjeet tervetulleita.
Sadevesivuotojen korjailua
Sadevesivuotojen korjailua
s/y Pikku Myy : FIN-2039
- harald
- Hallitus
- Posts: 11069
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Sadevesivuotojen korjailua
Löysin myös vuotoja. Takapulpitin jalkaan on eräässä lähdössä törmännyt toinen vene, ja siitä on jäänyt halkeama josta takapilssiin tippuu vettä sivukannelta. Kiva että se löytyi. Seuraavaksi olin asettamassa vessapaperia eri paikkoihin.
Sanoisin että tuon levangin korjaat niin että kisko irti, pikku rälläkkään hiomalamellilaikka P36 tjms ja sipaiset pintakerrosta pois niin että materiaali oikeasti ohenee. Siihen päälle pieneneviä lasikuitumaton palasia ja hartsia. Päälle topcoatia. En lähtisi laminoimaan alta päin. Ruuvinreikiin vähäsen senkkausporalla viistettä ja butyylikumilla tiivistää pultit paikalleen. Isot prikat alle.
Jos mittareiden paikkaukset on tosiaan pelkkää pakkelia on melkein parempi irrottaa ne ja aloittaa alusta. Minulla on sama ongelma, ja olenkin purjehtinut +10 v teippauksilla noissa kohdissa. Pitäisi varmaan lasilevyn päälle laminoida korjauslevy; laittaa gelcoatia ja pari kolme mattoa, samassa koossa kuin reikä vahatun lasin päälle. Sitten rälläkällä leikkaa siitä reikään sopivan palan. Sitten ulkoa teippaa em. valmistuneen levyn aukkoon ja laminoi sisältä käsin paikalleen. Kuivuttuaan jonkun verran sipaisee em. rälläkällä sauman yli niin että siihen saa syvyyttä ja laminoi siihenkin pari matonpalaa + topcoat. Hiontaa, kiillotusta.
Laminointi ei ole kovin vaikeaa, ja kun on kerran oppinut tekemään sitä kaikkoaa samalla reikien tekopelko.
Sanoisin että tuon levangin korjaat niin että kisko irti, pikku rälläkkään hiomalamellilaikka P36 tjms ja sipaiset pintakerrosta pois niin että materiaali oikeasti ohenee. Siihen päälle pieneneviä lasikuitumaton palasia ja hartsia. Päälle topcoatia. En lähtisi laminoimaan alta päin. Ruuvinreikiin vähäsen senkkausporalla viistettä ja butyylikumilla tiivistää pultit paikalleen. Isot prikat alle.
Jos mittareiden paikkaukset on tosiaan pelkkää pakkelia on melkein parempi irrottaa ne ja aloittaa alusta. Minulla on sama ongelma, ja olenkin purjehtinut +10 v teippauksilla noissa kohdissa. Pitäisi varmaan lasilevyn päälle laminoida korjauslevy; laittaa gelcoatia ja pari kolme mattoa, samassa koossa kuin reikä vahatun lasin päälle. Sitten rälläkällä leikkaa siitä reikään sopivan palan. Sitten ulkoa teippaa em. valmistuneen levyn aukkoon ja laminoi sisältä käsin paikalleen. Kuivuttuaan jonkun verran sipaisee em. rälläkällä sauman yli niin että siihen saa syvyyttä ja laminoi siihenkin pari matonpalaa + topcoat. Hiontaa, kiillotusta.
Laminointi ei ole kovin vaikeaa, ja kun on kerran oppinut tekemään sitä kaikkoaa samalla reikien tekopelko.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020