Kausi on pulkassa

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Kausi on pulkassa

Post by Panu »

Tervehdys

On tullut aika päättää tämä purjehduskausi. Annelikin nousi tänään iltapäivällä viettämään ansaittua lakisääteistä vuosilomaa Otaniemen telakalle.

Kelien puolesta kausi on vielä kesken, mutta kun ei töiden jälkeen enää kerkiä valoisaan aikaan merelle, niin turha sitä silloion on venettäkään vesissä liottaa. Nouskoot rannalle kuivattelemaan ennen talven tuloa.

Veden lämpökin on vielä kohtuulliset noin 10 C-asteen luokkaa, eli selvästi lämpimämpää kuin tuossa toukokuun lopulla Emäsalonlenkin aikoihin.

Nyt täytyy vaihtaa uuteen alkavaan kauteen, nimittäin Taimenen uistelun syyskausi on jo alkanut viikko pari sitten. Taimenen kalastuksen kulta-aika alkaan kun veden lämpö laskee tuonne 10 asteen hujakoille taikka allekin. Eli kaikki Taimenen usteluun taikka tyrskyjen heittoon mikäli ei purjehtimaan enää pääse.

Kysymys: Onko kukaan selvittänyt minkä auton öljynsuodatin käy Yanmariin? Ei alkuperäinen suodatinkaan kovin kallis (en voi usko, että näin kirjoitan) ollut :o . Tämän päivän kauppahinta oli kokonaista 12 Euroa. Ongelma ei ole hinta vaan saatavuus, varsinkin jos on unohtanut ajoissa ostaa... tiedätte kyllä... :wink:. Autotarvikeliikkeitä löytyy kyllä meilkein joka nurkalta ja ne ovat vielä kivasti lauantaisin aukikin...
Ystävällisin veneily terveisin PR
Harri
kokelas
Posts: 63
Joined: Thu Apr 22, 2004 07:28 am
Location: Sipoo

Post by Harri »

Olen joskus selvitellyt asiaa ja löysin oheisten autojen tiedot
Mazda 323 (1.0 & 1.3) bensa '77-'80
Mitsu L300 1.6 bensa '83-'92

ja vastaavasti eri valmistajien vertailua

M-Filter MH348
FRAM PH2865A
Purolator PER253

Varmista kuitenkin esim. halkaisijamitta, ettei tule hankittua hyllynlämmittäjää.

Harri
J.A

Post by J.A »

Löysin Motonetistä vastaavuustaulukon, jonka perusteella jonkun mazdan suodattimen olisi pitänyt sopia yanmariin. Ei sopinut. Tai en edes kokeillut paikoilleen koska halkaisija oli selkeästi pienempi kuin alkuperäisessä. Muistaakseni suodatin ei ollut minkään edellisessä viestissä mainitun valmistajan tekemä.
Suhtautuka siis varauksella motonetin taulukkoon....

-jere
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Hei oikeesti, onkohan tämä nyt aivan oikea paikka säästää?? Meinaan, että kyllä sylettää, jos koko veneen kallein yksittäinen komponentti, siis kone, vaurioituisi tarvikevaraosan takia... Säästöhän on korkeintaan muutamista euroista kymmeneen euroon.
Eikös sitäpaitsi alkuperäisosalla ole jonkinasteinen takuu?
Saattaahan olla, että ns. tarvikevaraosat ovat ihan yhtä hyviä, mutta kannattaako riskinotto??
Yst. terv. entinen feneilijä, mutta ahkera foorumin lukija...
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

juhpoh wrote:Hei oikeesti, onkohan tämä nyt aivan oikea paikka säästää?? Meinaan, että kyllä sylettää, jos koko veneen kallein yksittäinen komponentti, siis kone, vaurioituisi tarvikevaraosan takia... Säästöhän on korkeintaan muutamista euroista kymmeneen euroon...
Tervehdys

Jäin ihan itse itmettelemään kommenttiasi säästämisestä. Kuka sellaista on esittänyt? Totesin sana tarkkaan seuraavaa:
panu wrote:Ei alkuperäinen suodatinkaan kovin kallis (en voi usko, että näin kirjoitan) ollut . Tämän päivän kauppahinta oli kokonaista 12 Euroa. Ongelma ei ole hinta vaan saatavuus, varsinkin jos on unohtanut ajoissa ostaa... tiedätte kyllä...
Eli kerrataan vielä. Kyseessä on ns. "pappilan hätävara", eli mitä tehdä kun on unohtanut hankkia suodattimen ja on veneen noston ja öljynvaihdon aika. Kaikista pitäjistä ei merkkiosaa saa, ainakaan helpolla viikonloppuna. Jos tiedät hyvän paikan, niin jaa ihmeessä tietosi yleisempään käyttöön...

Tähän loppuun pieni vertailulaskutoimitus autojen maailmasta. Diesel henkilöauton keskimääräinen öljynvaintoväli on arviolta 15 000km. Auton keskinopeus kaupunkiajo ja maantieosuudet mukaan lukien on varmasti luokkaa 60-80km/h. Tämä tekee öljynvaihtojen välille likimain 180 - 250 käyttötuntia. Meillä meni tänä kesänä Annelissa 20 litraa Dieseliä, josta muodostuu 0,8L/h kulutuksella kokonaista 25 tuntia koneella jyskyttelyä. Noin nopeasti päättelemällä on autojen öljynvaihtoväli 7 - 10 kertaa pidempi kuin meillä veneessä...hmm 8).

Ymmärtäväinen konemestari toteaisi dieselin olevan puhtaampaa kuin löpön ja sen takia pitää suodatin vaihtaa useammin. Mutta kun meillä käytetään pääsääntöisesti huoltamolta kannettua dieseliä eikä siis löpöä. On muuten joskus käynyt mielessä ostaa talvilaatua varastoon ja täyttää tankki sillä veneen noston yhteydessä. Ehkäpä keväällä olisi vähemmän kiteytynyttä parafiini sakkaa tankin pohjalla? Mene ja tiedä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Öh, :oops: emmää tarkottanu loukata, ja joo, luin kyllä ja ymmärsin, ettet Panu ollu säästösyistä liikkeellä. Heitin ton ihan vaan siksi, kun näitä asioita moni varmaan just nyt miettii, ja onpa niistä käyty täällä keksustelua ennenkin. Harald tuolla vanhoissa viesteissä ainakin kertoi karmaisevan esimerkin konevauriosta - tosin autossa - joka aiheutui just tarvikesuodattimesta. Mutta löytyi tällainen informaation pätkä, josta toiv. on apua suodattimen etsinnässäsi.

"On selvinnyt että 1GM:ään sopii
ainakin seuraavat öljynsuodattimet:

Yanmar 119660-35150
WIX 51334
Purolator PER253
FRAM PH2865A
M Filter MH348"
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

juhpoh wrote:Öh, :oops: emmää tarkottanu loukata, ja joo, luin kyllä ja ymmärsin, ettet Panu ollu säästösyistä liikkeellä. Heitin ton ihan vaan siksi, kun näitä asioita moni varmaan just nyt miettii, ja onpa niistä käyty täällä keksustelua ennenkin.
Tervehdys Juhana

Et sinä ketään ole loukannut. Kyllä minä vieläkin leikin sinun kaa... :D. Yritän vain pitää keskustelua hengissä. On aivan totta, että erilaiset tarvikesuodattimet eivät kaikki ole laadultaan sitä mitä niiden pitäisi olla. Olen kuullut eräästäkin Volvosta, jossa ilmeteltiin yllättävää öljyvalon palamista huollossa. Kaikki tuntui olevan kunnossa paitsi, että öljynpaine hävisi suodattimen vastukseen. Kansanomaisesti todettuna suodatin oli tukossa. En tiedä mikä sitten selittää, että melkein uusi tarvikesuodatin on tukossa paitsi ostopaikka, joka oli Bi........a.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply