Page 1 of 1

Sähköjärjestelmä

Posted: Wed May 26, 2021 09:44 am
by juha
Nyt sähköt on kytketty siten, että kaksi akkua on kiinni pääkytkimessä, josta löytyy asennot off, 1, 2 ja all.
Pääkytkimen asento määrittää miltä akulta sähköä otetaan. Lisäksi koneen käydessä se määrittää mitä akkua moottorin laturi lataa.
Lisäksi löytyy 36W aurinkopaneeli, joka on lataus säätimen kautta kytketty akkuun 1 ja CTEK M300 maasähkölaturi, joka on kytketty akkuun 2.

Ajattelisin, että optimaalisesti järjestelmä toimisi siten, että moottorin laturi, aurinkopaneeli ja maasähkölaturi kaikki lataisivat molempia akkuja ja kytkimellä vain valittaisiin mistä akusta otetaan virtaa.

Pari kysymystä:
1. Kuulostaako järjestely järkevältä?
2. Mitä järjestelyn toteuttamiseksi tarvitaan?

Re: Sähköjärjestelmä

Posted: Wed May 26, 2021 11:06 am
by Joakim
Mikä on tavoite?

Yleensä (mm. katsastussäännöt) halutaan pitää erillään hupi- ja starttiakku. Tuo normaali 1-2-Both -kytkin jättää vastuun käyttäjälle eli melko helposti voi myös mokata starttiakun tyhjäksi.

Tempossani oli mielestäni fiksu kytkentä 1-2-Both -kytkimellä. Siinä tuo 1-2-Both oli pelkkä pääkatkisija ja oli kytketty miinuskaapeleihin. Siis 1:llä toimi hupiakku ja 2:lla starttiakku ja Bothilla molemmat, MUTTA pluskaapelit oli erilliset eli starttiakulta ei koskaan otettu hupikulutusta. Sitten oli maasähkölaturi kahdella ulostulolla ja rele, joka kytki akut yhteen koneen käydessä.

Jos on erillinen starttiakku, ei sitä ole tarvetta yleensä ladata muuten kuin koneella. Ainakaan aurinkopaneelia en siihen kytkisi.

Saahan tuon nykyisen muutettua myös niin, että lataa aina molempia akkuja, vaikka käyttö valitaisiin tuolla kytkimellä. Etu on vain siinä, ettei tarvitse muistaa vääntää Bothille koneajoon. Haitta taas siinä, että vaatii erotusdiodin tai -releen, jolla latauksen saa molemmille, mutta akut eivät käytössä ole yhdessä.