Läpiviennin umpeen laminointi

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: harald, Petri

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 798
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Läpiviennin umpeen laminointi

Post by asalovuo » Fri Apr 02, 2021 17:41 pm

Tulevien viikkojen aikana pitäisi saada vanhojen antureiden paikat laminoitua umpeen ennen uusiuen asennusta (vanhat anturit oli 52mm ja uudet 43mm).

Image

Kuten kuvasta näkyy vanhat reiät on melko lähellä toisiaan ja mietin miten laminointi pitäisi tehdä tai lähinnä sen valmistelu.
Kannattaisiko reiät "yhdistää" eli leikata välissä oleva alue pois ja laminoida hieman suurempi reikä umpeen vai yrittää saada muotoiltua reikien ympäristö molemmin puolin 12:1 ohjeella molemmat erikseen?

Itse olen kallistumassa vaihtoehtoon, jossa leikkaan reikien välisen alueen pois ja paikkaan sen yhtenä osana. Onko jollakin kokemusta noiden reikien paikkailusta? Pitääkö jotakin erityistä huomioida?
Eikös tuo 12:1 tarkoita sitä, että jos ohennan 15mm paksun laminaatin molemminpuolin pitää ohennuksen alkaa 7,5mm*12=90mm päästä reiästä ja jos vain toiseltapuolelta niin 180mm?
Tuon paikon voi varmaan tehdä polyesterillä kun vanhakin tavara on sitä eikä epoksia?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

User avatar
olpalon
kokelas
Posts: 145
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by olpalon » Fri Apr 02, 2021 20:56 pm

Eikö tuossa reikien välissä pääsisi aika/riittävän lähelle 90 mm viistettä, jos hoitaisi yhden reijän kerrallaan?

Koko välin avaaminen tuntuu ainakin henkisesti raskaalta vaihtoehdolta.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772

Cage
Hallitus
Posts: 726
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by Cage » Sat Apr 03, 2021 00:33 am

:idea: Teetätä sovitinkappaleet jollain pajalla, pääset helpoimmalla. :wink:

Aikas mielenkiintoinen pulma. Ehkä Leevene tai Lindgren osaisi neuvoa?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 798
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by asalovuo » Sat Apr 03, 2021 09:23 am

olpalon wrote:
Fri Apr 02, 2021 20:56 pm
Eikö tuossa reikien välissä pääsisi aika/riittävän lähelle 90 mm viistettä, jos hoitaisi yhden reijän kerrallaan?
Viiste menee päällekkäin tuossa reikien välillä eli alue joka siihen jää on melkoisen ohut mutta haitanneeko tuo? Sehän jää joka tapauksessa molemmin puolin uuden laminaatin sisään.
Image

Jos tuo keskelle jäävä alue jostain syystä "katkeaa" tai menee puhki hiomisen yhteydessä niin sekään ei haittaa. Aina voi siirtyä tuohon toiseen vaihtoehtoon eli suuremman reiän paikkaukseen :D

Cage wrote:
Sat Apr 03, 2021 00:33 am
:idea: Teetätä sovitinkappaleet jollain pajalla, pääset helpoimmalla. :wink:
Laminointi ja uusien reikien poraus on mielestäni ainoa tie eteenpäin. Muita vaihtoehtoja en harkitse... :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

HansO
alokas
Posts: 12
Joined: Wed Jan 29, 2020 22:27 pm

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by HansO » Sat Apr 03, 2021 14:09 pm

Moi,
Omakokemus näistä on, että kannattaa vaan laminoida kummaltakin puolelta reiät umpeen. Tällöin muodostuu paikka joka on yhtä vahva kuin runkomateriaali, eikä vuodonriskiä ole. Ehken lähtisi isontamaan reikää, koska sitten pinnan saaminen samaan tasoon rungon kanssa vaikeutuu. Reiät kun viistoittaa kummaltakin puolelta kulmahiomakoneen lamellilaikalla, ja sitten reiät hioo myös sisältä saadaan hartsi tarttumaan hyvin (hartsi tartuu lujasti vain puhtaaseen lasikuituun). Asetonilla kun putsaa ennen laminointia niin saa hyvän tartunnan. Itselle on opetettu (appiukko teki uran Marinolla veneenrakentajan), että kannattaa laittaa teippi ensin ulkopuolelle ja laminoida sisäpuolelta kerroksittain kasvattaen lasikuitupalasen kokoa kerros-kerrokselta. Tällä saadaan pinnan taso jo lähelle oikeaa. Sitten hiukan hiontaa ulkoa, ja laminoidaan ulkoa samalla tavalla viistoittaen reunaa isommaksi kerroksittain. Lopuksi vaan hiontaa ja paklausta, niin paikkaa ei huomaa ulkoapäin ja se muodostaa jo edellä näytetyn tiimalasin mukaisen paikan. Sisälle laittaisin vielä muutaman kerroksen lasikuitumattoa siten, että ne peittäisi kummatkin reiät jotta tuo pohjankulmakin tulee vahvistettua. Päälle top-coattia pintakerrokseksi kummallekin puolelle muutama kerros niin on hyvä.

User avatar
olpalon
kokelas
Posts: 145
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by olpalon » Sat Apr 03, 2021 15:09 pm

olpalon wrote:
Fri Apr 02, 2021 20:56 pm
Eikö tuossa reikien välissä pääsisi aika/riittävän lähelle 90 mm viistettä, jos hoitaisi yhden reijän kerrallaan?

Koko välin avaaminen tuntuu ainakin henkisesti raskaalta vaihtoehdolta.
Oma ratkaisuni jalostui Antin Reikö-Ö-Grammin kautta seuraavaksi:

Reikien välissä viisteet tasan puoleen väliin, kuitenkin 1:12 kulmalla, muualle speksin mukaan
Reikien kohdilla laminaattia pyöreillä matoilla välikohdan viisteen "ylä"pintaan saakka.
Soikeilla matoilla muutama kerros koko reikäparin päälle sitomaan rakenne.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10384
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by harald » Sat Apr 03, 2021 17:03 pm

Kyllä tekisin viisteet niin, että keskelle jäisi silta. Ellei muuta niin auttamaan muotoilussa. Joudut ulkoa hiomaan myös.

Epoksilla tekisin, tarttuu paremmin. Tain itse tein epoksilla. Bilteman laminointiepoksi.

Ja ulkomatot laminoit kun epoksi on vielä nahkea niin saat paikan joka on läpikotaisin tarttunut.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 798
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by asalovuo » Sat Apr 03, 2021 17:59 pm

Yritetään tuota ja sama tietysti toiselta puolelta.

Image

Polyesteri vs. epoksi asiaa joutuu vielä miettimään. Epoksi vaatii lämpöä enemmän, joka taas vaatii jokin tyyppisen teltan ja lämmityksen, jos veneen haluaa saada veteen ajoissa. Täytyy konsultoida vielä Kevran porukkaa kun menen hakemaan hieman isomman satsin kuitua, hartseja, gelcoatia, topparia ja muuta asiaan liittyvää tarpeistoa.
Näyttäisi ainakin siltä, että korjauksia ei tuolle alueelle ole vuosien saatossa tehty eli polyesterikin saattaisi toimia.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

User avatar
olpalon
kokelas
Posts: 145
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by olpalon » Sat Apr 03, 2021 19:24 pm

Jos epoksilla vetää, niin Torimummolla saa lämmön materiaaliin ihan eri tavalla kuin epätoivoisella ilmalämmityksellä.

https://kauppa.wilhtom.fi/infrapunas%C3 ... ummo.prod?

Kevralaiset varmaan kertovat tarvittaessa, kauanko lämpöä tarvitaan. Ilman valvontaa ei tuota voi käyttää.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 798
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by asalovuo » Sun Apr 04, 2021 14:26 pm

Homma eteni hieman eli ohennukset tehty ulkopuolelta.
Image

Sisäpuolen ohennus vaatii suuremman luokan suojailua koska homma on melkoisen pölyista enkä halua levittää lasikuitupölyä aivan koko veneen sisäosiin. Ulkopuoli oli helppo suojata laittamalla sisäpuolelle muovi suojaksi.
Imuri toki käytössä sitten kun siirryn sisäpuolelle mutta aivan kaikkea se ei ehdi imaista talteen :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10384
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by harald » Sun Apr 04, 2021 21:54 pm

Biltemasta saa tuollaista todella ohutta suojamuovi, millä voi telttailla veneen sisätiloissa. Keulaluukku kun on käytössä niin sulkisin vessan ja vaatekaapin siivoilutarpeen ulkopuolelle ko. teltta-muovilla. Kannattaa, siivoaminen on paljon helpompaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10384
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by harald » Sun Apr 04, 2021 21:55 pm

olpalon wrote:
Sat Apr 03, 2021 19:24 pm
Jos epoksilla vetää, niin Torimummolla saa lämmön materiaaliin ihan eri tavalla kuin epätoivoisella ilmalämmityksellä.

https://kauppa.wilhtom.fi/infrapunas%C3 ... ummo.prod?

Kevralaiset varmaan kertovat tarvittaessa, kauanko lämpöä tarvitaan. Ilman valvontaa ei tuota voi käyttää.
Yes, tolla saa kyllä epoksin kovettumaan. Ei tarvitse mitään telttaakaan rakentaa. Kipinäväijyn tarvitsee, mutta saman verran siihen menee aikaa kuin teltankin rakenteluun.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

mihor
kokelas
Posts: 174
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by mihor » Mon Apr 05, 2021 17:16 pm

asalovuo wrote:
Sun Apr 04, 2021 14:26 pm
Imuri toki käytössä sitten kun siirryn sisäpuolelle mutta aivan kaikkea se ei ehdi imaista talteen :)
Mitä jos tilapäisesti teippaa ulkopuolelle (reikien ympärille) jonkun kenkälaatikon tms ja liittää imurin letkun siihen. Eli imee hiontapölyn pohjassa olevien reikien kautta suoraan ulos.
s/y Mariko, FIN-2380

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 798
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by asalovuo » Mon Apr 05, 2021 21:39 pm

mihor wrote:
Mon Apr 05, 2021 17:16 pm
Mitä jos tilapäisesti teippaa ulkopuolelle (reikien ympärille) jonkun kenkälaatikon tms ja liittää imurin letkun siihen. Eli imee hiontapölyn pohjassa olevien reikien kautta suoraan ulos.
Mulla oli ajatus laittaa kanavapuhallin imemään ilmaa pois keulaluukun kautta mutta tuohan voisi itseasiassa toimia paremmin :-k
Täytyy kokeilla.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

mason
alokas
Posts: 19
Joined: Sun May 26, 2013 08:45 am

Re: Läpiviennin umpeen laminointi

Post by mason » Mon Apr 12, 2021 14:57 pm

Kävin viikko sitten Kevralla ja olin menossa ostamaan polyesteri kamoja, mutta poistuin liikkeestä mukanani expoksi kamat.
Olen siirtämässä vesipussin läpivientiä ja vanha reikä siis pitäisi saada umpeen.

Polyesterillä laminointi on siitä hyvä, että sen päälle voi laittaa topcoatin ja oikeastaan mitä vain, mutta paikka ei ole yhtä kestävä kuin epoksilla.

Epoksilla tehdessä puolestaan paikasta tulee kestävämpi, mutta sitä ei voi maalata topcoat:lla tai polyesteri pohjaisilla maaleilla koska ne ei pysy. Eli jos joskus tulee mieleen ylimaalata vene niin, että siellä täällä voi olla käytetty epoksia ja maali pitää valita sen mukaan.

Post Reply