Page 1 of 1
Onko veneessä sisäkone?
Posted: Wed Oct 13, 2004 14:37 pm
by harald
Tulevia luokkasääntöjä varten olisi hyvä saada jonkinlainen käsitys
siitä monessako (kilpailevassa) veneessä ei ole sisämoottoria.
Tämä on se suurin kompastuskivi nykyään, kuten oli myös silloin 20v
sitten kun yritettiin saada aikaiseksi luokkasääntöjä.
Pitäisikö sisäkoneettomille tehdä jonkinlainen dummy potkuri teräksestä
joka roikotetaan perästä kilpailun aikana ja kuormata konetila 100l vettä?
LYS sääntöjen mukaan taittuva- ja kiinteälapaisesta potkurista saa
hyvitystä vain jos vene moottorilla kulkiessaan pääsee 5kn nopeuteen...
Posted: Wed Oct 13, 2004 16:04 pm
by harald
Ai niin,
jos et voi äänestää se johtunee siitä että et ole kirjautunut. Siispä
kirjaudu ja ellei se onnistu niin pyydä forumia lähettämään salasanan
uudestaan.
Jos sekään ei toimi niin et todnäk ole rekisteröitynyt. Se kannattaa tehdä.
Silloin forumi mm muistaa mitä olet lukenut ja mitä et, riippumatta siitä
tuletko duuni- vaiko kotikoneelta. Suosittelen vahvasti rekisteröitymistä
forumiin (ei, tämä ei ole sama asia kuin jäsenyys).
Ja se forumin tunnus ja salana ei ole sitten sama kuin gallerian,
valitettavasti

Posted: Thu Oct 14, 2004 23:27 pm
by harald
Kiitettävästi on porukka vastaillut tässä päivän aikana ja alkaa näyttämään
siltä että yksityyppisäännöissä aletaan laskea sen varaan että sisäkone
s-vdeolla tai akselilla on veneessä. Valitettavaa mutta joitain oikaisuja on tässä
vaiheessa pakko tehdä.
Käytännössä tuossahan saattaa käydä niin että vaikkei veneessä sisäkonetta
olisi niin purjehtia saa ja ellei joku protestia nosta asiasta niin..

Olisiko
esim sisävesipurjehtijoilla enemmän kokemusta siitä onko FE83:nen todella
sen 1% nopeampi ilman sisäkonetta ja vesilinjan alapuolisilla rumennuksilla?
Näistä sääntöasioista enemmän tuonnempana, taustalla kuhisee.
Posted: Mon Oct 25, 2004 12:30 pm
by harald
Ylös
Posted: Tue Oct 26, 2004 00:11 am
by Panu
harald wrote:Ylös
Tervehdys
Mitä ihmettä tarkoitat toteamalla "Ylös"? Nostettiinko vene ylös vedestä vai?
Posted: Tue Oct 26, 2004 01:04 am
by Petri
Panu, yleinen nolife-internetnörttien (lue allekirjoittanut(kin)) tapa miten tällaisilla foorumeilla vanhoja ketjuja saadaan taas esille. Eli siis kun ketjut näkyvät uusimman viestin mukaan niin pistämällä vanhaan ketjuun uusi viesti ketju nousee taas listan päällimmäiseksi ja se on helposti nähtävissä.
Toinen vaihtoehto toki olisi tehdä siitä Announcement tai Sticky, jolloin se olisi jatkuvasti tuossa esillä.
Posted: Tue Oct 26, 2004 22:11 pm
by Panu
Petri wrote:Panu, yleinen nolife-internetnörttien (lue allekirjoittanut(kin)) tapa miten tällaisilla foorumeilla vanhoja ketjuja saadaan taas esille. Eli siis kun ketjut näkyvät uusimman viestin mukaan niin pistämällä vanhaan ketjuun uusi viesti ketju nousee taas listan päällimmäiseksi ja se on helposti nähtävissä.
Toinen vaihtoehto toki olisi tehdä siitä Announcement tai Sticky, jolloin se olisi jatkuvasti tuossa esillä.
Tervehdys
Ei sitten mennyt tämäkään päivä aivan hukkaan. Aina sitä voi oppia jotain uutta

.
Posted: Fri Nov 05, 2004 17:16 pm
by mko
Tjoo,
Näyttää, että veneeni muodostaa kokonaan tuon 4% vähemmistön äänestäneistä. Matkan varrella olen tosin nähnyt muutamia muitakin perämoottorilla varustettuja yksilöitä.
Kokemuspohjaisesti veikkaan, että kyllä sisäkoneen puuttuminen tekee venettä jonkin verran liukkaammaksi. Mitä luokkasääntöihin tulee, ei ainakaan minua varten tarvitse sen kummempia sääntövirityksiä tehdä, olen sen suhteen joustava

.
Yllättävää kyllä, perämoottori kaukohallintalaitteella on varsin käyttökelpoinen ratkaisu. Huolto on helppoa. Satamamanööverit ovat tehokkaita. Haittapuolella on toki se, että tuuppari on veneessä on perin ruma. Lisäksi moottorin nostaminen ja laskeminen vaatii jonkin verran vaivaa.
Perämoottori/sisäkone
Posted: Sun Mar 13, 2005 21:24 pm
by Vesa T. Lilja
Jyväskylän veneseurassa 4 FE 83:sta: 1 perämoottorilla , 2 sisäkoneella
ja 1 ei viellä nähty. Ala-Keiteleen p-seuran ja myös koko Keiteleen ainoa
FE83 L45 Aiolos (om. Arvo Suomalainen) varustettu perämoottorilla.