FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
Tällainen ketju ei ole vissiin ollutkaan tässä, eli Charlottan projektit. Nyt kun RSS:än seuraaminen on vielä vaikeampaa niin on kai paras tehdä sellainen.
Viime vuonnna tuli uusittua melko paljon sisällä. Matot + patjat nyt ainakin. Maalasin kannen, ja ikkunat uusittiin. Sprayhood uusittiin.
Kuvia on tuossa Charlotta :: 2019 albumissa:
Viime syksynä nostin moottorin pois, kun on kerran lämmin talli käytössä nykyisessä asuinpaikassa. Kannen vein dieselkorjaamoon, jossa tuomio oli että uusittava. Tarjosivat heti uutta kantta, mutta minun olisi pitänyt varmaan viedä se kansi sellaiseen paikkaan missä ei myydä Yanmar-osia.
Yksi syy siihen että kannet ruostuvat puhki on että pakokäyrä vuotaa jäähdytysvettä pakoventtiilin päälle. Tämä tapahtuu ennemmin tai myöhemmin, niin kuin meilläkin. Vanha kansi on edelleen ihan ajokuntoinen, mutta kun se on nyt kerran auki niin vaihdetaan se nyt sitten samalla.
Tuossa kuvia Charlotta :: 2020 albumista:
Konehuone on tyhjennetty, ja vanhat matonriepaleet on kaavittu seiniltä alas. Seuraavaksi maalaan pohjan vaaleammaksi, ja liimaan 30 mm paksua eristelevyä kattoon ja seiniin. Katossa ei ole ennen ollutkaan. Samalla tiivistyy konehuoneen paaran puolen seinä kattoon. Pitää seurailla lämpötilaa, pitääkö lisätä tuuletusta tuuletusaukkojen muodossa sitten.
Viime vuonnna tuli uusittua melko paljon sisällä. Matot + patjat nyt ainakin. Maalasin kannen, ja ikkunat uusittiin. Sprayhood uusittiin.
Kuvia on tuossa Charlotta :: 2019 albumissa:
Viime syksynä nostin moottorin pois, kun on kerran lämmin talli käytössä nykyisessä asuinpaikassa. Kannen vein dieselkorjaamoon, jossa tuomio oli että uusittava. Tarjosivat heti uutta kantta, mutta minun olisi pitänyt varmaan viedä se kansi sellaiseen paikkaan missä ei myydä Yanmar-osia.
Yksi syy siihen että kannet ruostuvat puhki on että pakokäyrä vuotaa jäähdytysvettä pakoventtiilin päälle. Tämä tapahtuu ennemmin tai myöhemmin, niin kuin meilläkin. Vanha kansi on edelleen ihan ajokuntoinen, mutta kun se on nyt kerran auki niin vaihdetaan se nyt sitten samalla.
Tuossa kuvia Charlotta :: 2020 albumista:
Konehuone on tyhjennetty, ja vanhat matonriepaleet on kaavittu seiniltä alas. Seuraavaksi maalaan pohjan vaaleammaksi, ja liimaan 30 mm paksua eristelevyä kattoon ja seiniin. Katossa ei ole ennen ollutkaan. Samalla tiivistyy konehuoneen paaran puolen seinä kattoon. Pitää seurailla lämpötilaa, pitääkö lisätä tuuletusta tuuletusaukkojen muodossa sitten.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
Suuret kiitokset ainakin Ernolle ja Cagelle avusta. Ja kaikille muillekin, jotka ovat tässä foorumissa jakaneet tietonsa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
Konetilaa tuli nyt maalattua, ja motonetissä oli enää 20 mm paksua äänieristelevyä joten sitä sitten seuraavaksi.
Pyörrekammio oli jotenkin murjottu, mitäköhän sille tuossa dieselpajassa on tehty?
Pyörrekammio oli jotenkin murjottu, mitäköhän sille tuossa dieselpajassa on tehty?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
No siinä tämän päivän tulos;
Huomenna jatketaan. Ehkä kölin kanssa, siitä pitää sipaista vähän vanhaa pakkelia pois ja uutta tilalle. Mutta täällä meillä sataa lunta tällä hetkellä...
Huomenna jatketaan. Ehkä kölin kanssa, siitä pitää sipaista vähän vanhaa pakkelia pois ja uutta tilalle. Mutta täällä meillä sataa lunta tällä hetkellä...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
Eipä mitään! Sain oman koneremppani osat lahjoituksena Turusta. Hienoa, että ylijäämäpalat pääsivät vielä uudelleen kiertoon.
s/y Mariko, FIN-2380
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
Mistä tilasit pakomutkan? Tuo on kaiketi rst versio?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
Tervehdys
Miten Karjalaisen Jussin vanha kommentti / motto kuuluikaan? "Jos se ei kulje, niin kromaa se". Näinkö Harald on aikonut parantaa veneen vauhtia tulevia kisoja ajatellen... ?
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
exhaustelbow.com, https://www.fe83.org/forum/viewtopic.ph ... bow#p31876
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
Kyllä kyllä, se on jo huomattavan paljon nopeampi!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
No nyt on makeavesipussi vessan huuhteluvesiä varten. Tuohan sopi tuonne paremmin kuin hyvin.
Nyt mahtuu Charlottan koko merivesijärjestelmä yhteen kuvaan. Tuossa on komposiitti-läpivienti joka on laminoitu pohjaan, siinä 19 mm letku supistajan kautta merivesisuotimeen, ja siitä 12 mm letku koneeseen. Poistin siis merivesi-pumpun käytöstä, pentryyn ei tule merivettä enää.
Ajattelin ottaa tuon vapautuneen jalkapumpun ja hanan kuitenkin käyttöön. Haluaisin jonkun 5-10 litraisen makeavesipöntön ihan viikonloppureissuja varten. Tai sitten kytken pumpun vain punaviinisäkkiin, ja käytän täältä ostamani sähköpumpun keulasäiliön tyhjentämiseen tarvittaessa.
Tuli myös koeajettua konetta sunnuntaina kolme tuntia putkeen. Lämpötila nousi melkein koko matkan, mutta viimeisen tunnin aikana lämpötila oli aika tarkasti 35°C koko sen tunnin. Uskon että se yksi ø 60 mm ilmareikä riittää, moottori imee sitä ilmaa sentään jonkun verran ja vaihtaa näin ilmaa ilman että tarvitsisi mitään tuuletinta.
2600 rpm noin 5,5 kn tuntuu siltä mitä minä olen aina käyttänyt. Vaikea sanoa, kun vaimentamisen jälkeen tuntuma on eri.
Nyt mahtuu Charlottan koko merivesijärjestelmä yhteen kuvaan. Tuossa on komposiitti-läpivienti joka on laminoitu pohjaan, siinä 19 mm letku supistajan kautta merivesisuotimeen, ja siitä 12 mm letku koneeseen. Poistin siis merivesi-pumpun käytöstä, pentryyn ei tule merivettä enää.
Ajattelin ottaa tuon vapautuneen jalkapumpun ja hanan kuitenkin käyttöön. Haluaisin jonkun 5-10 litraisen makeavesipöntön ihan viikonloppureissuja varten. Tai sitten kytken pumpun vain punaviinisäkkiin, ja käytän täältä ostamani sähköpumpun keulasäiliön tyhjentämiseen tarvittaessa.
Tuli myös koeajettua konetta sunnuntaina kolme tuntia putkeen. Lämpötila nousi melkein koko matkan, mutta viimeisen tunnin aikana lämpötila oli aika tarkasti 35°C koko sen tunnin. Uskon että se yksi ø 60 mm ilmareikä riittää, moottori imee sitä ilmaa sentään jonkun verran ja vaihtaa näin ilmaa ilman että tarvitsisi mitään tuuletinta.
2600 rpm noin 5,5 kn tuntuu siltä mitä minä olen aina käyttänyt. Vaikea sanoa, kun vaimentamisen jälkeen tuntuma on eri.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
No nyt oli lähtölukemat +25 °C veneessä, ja merivesikin lähentelee kolmattakymmenettä astetta. Tunnin ajolla meni +45 °C rikki, nousi vielä siitä. Tarkoittaa kyllä sitä että ilmanvaihtoa pitää hiukan parantaa. Joko avaamalla luukkua tai sitten lisäreikien teolla.
Tuuletin olisi sekin vaihtoehto, mutta taas lisälaite.
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-l ... 2000040826
Tuuletin olisi sekin vaihtoehto, mutta taas lisälaite.
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-l ... 2000040826
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: FE83 Charlotta - Epätäydellinen peruskunnostus
Charlotta sai kaudeksi uudet pronssiset 3/8" vanttiruuvat. Olipa rikin kiristys helppoa!
Akselintiiviste vaihdettu
Pumpun kannen hionta paransi imua. Now it sucks!
Pienoischarlotta, tällä kaudella tutkitaan linnakesaaria hangon ympärillä
Akselintiiviste vaihdettu
Pumpun kannen hionta paransi imua. Now it sucks!
Pienoischarlotta, tällä kaudella tutkitaan linnakesaaria hangon ympärillä
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020