Ilmeisesti alkuperäinen, kaksinapainen liitin on kovin väljä ja kontakti syntyy lähinnä vahingossa. Maston puolen liittimen vaihto kaapeliin on triviaalia, mutta runkoliitinpä ei irtoa rungosta muutamaa milliä kauemmas.
Onko noissa jotain kikkaa saada johtoa ulos vai onko bruteforce/porakone ainoa keino päästä liittimen taakse johtoihin käsiksi?
Samalla voisi laittaa vähän kasvuvaraa uuteen liittimeen ja johdotukseen, jos joskus innostun tuulimittaria laittamaan.
Missä johdot menevät? En ole niitä löytänyt, häviävät jonnekin sulaketaululta putkahtaakseen esiin liittimen kontakteissa .
Onko suosituksia liittimeksi, NMEA2k ja virrat voisi mennä läpi eli luokkaa 6-8 kontaktia varmaan.
Liitin oli todellakin pöljästi asennettu. Johdoissa ei ollut juuri yhtään varoja vetää liitintä ulos. Lisbethissä johto sukelsi katosta läpi vessaan. Kattoverhoilun läpi tuntui pullistuma siinä missä johto meni taaksepäin päälaipioon. Siellä se kulki verhoilun ja laipion välissä styyran puolelle. Muistaakseni se meni pöntön takana olevan hyllyn läpi alas, ja jossain punkan alla taakse kohti sähkötaulua.
Varmaankin liitin ja johto on asennettu ennen verhoilua, ja tehty ns. huoltovapaa rakenne. Liitin itsessään taisi olla sellainen missä liitinosa oli pienellä pidätinruuvilla kiinni metallirungossa. Jos sen ruuvin saa ehjänä auki, ja johdossa vähänkin varoja, niin liitinosa voi nousta ilman, että runkoa irroittaa. Teoriassa siihen voi vaihtaa uuden liitinosan, mutta luultavasti tinaamattomat johtimet ovat myös ihan vihreiksi hapettuneet.
NMEA2000:n pitäisin kyllä eri liittimessä kuin mastovalot.
Eli tässäkin on vaara nopealle eskalaatiolle, jos haluaa fiksata kunnolla. Hmm, ehkä suikale tai pari kupariteippiä sopivaan paikkaan toimisi ihan hyvin...
Charlottassa on mastossa mittaristo (Nexus + N2k), tuulimittarin johto sekä periaatteessa mastovalonkin liitin. Tuo originaali on astuttu rikkinäiseksi jo parin ekan vuoden aikana kun vene oli meillä. Kannattaa tehdä kuten Olli sanoo ja pitää N2k omissa littimissään. Nexus-väylä ei toiminut ollenkaan tuollaisen huonon messinkisen 4-napaisen liittimen läpi.
Koska kannella kaiken pitäisi kestää astumista olen siirtänyt liittimet veneen sisäpuolelle. Reikä katossa vain isommaksi. Kovin siistiä se ei tosin ole sisäpuolelta katsottuna, mutta erilaisilla listoilla saa tuotua kaapelit reikäänsä jotenkuten.
Löysin seuran kirppislaatikosta läpivientikotelon, tämä on hyvä.
Sitten jos aletaan itse tekemään irroitettavia liittimiä, niin itse tekisin nyt koottavilla pikaliittimillä joita saa esim. Motonetistä. Vaatii oikeanlaisen pihdin millä pinnit saa puristettua johtoon.
Toi läpivienti ja liitokset sisäpuolella on kyllä kaikin puolin fiksunnäköinen ratkaisu. Eipä olisi tullut mieleen, mutta tuollainen se voisi olla mullakin. Ja kasvunvaraa on vaikka mitä härpäkettä keksisi joskus tulevaisuudessa mastolle laittaa.
Juu, olisin voinut nyt jälkeenpäin vasta tänään hoksanneeni vetää aurinkopaneelin kaapelin samasta reiästä. Ja jos mastoon tulee VHF-antenni joskus niin senkin liitin mahtuu tuon läpiviennin läpi helposti.
Tuollaista kokeilisin, jos vielä olisi kannella seisova masto.
Hankin tämän varsin vakuuttavan mutta hintavan läpiviennin, Ruotsista Erlandsons Bryggan jäsenetuhinnalla lähetyskuluneen 81 euroa. Nyt alkuun antennikaapelille, mutta taidan saman tien viedä tähän myös mastovalon, jonka olemassa oleva läpivienti on rikkinäinen. Jos ensi vuonna hankin langallisen tuulimittarin, sen kaapelin saa sitten tähän helposti. Mutta ensin masto pystyyn ja puomi kiinni ennen kuin päätän asennuspaikan ja poraan kaapeleille noin 50 mm reiän.
Mullakin oli FE:ssä CablePort, mainio kapine. Mutta mistä lähtien Erlandssons Brygga on toimittanut Suomeen?!
[/quote]
Hankin tämän varsin vakuuttavan mutta hintavan läpiviennin, Ruotsista Erlandsons Bryggan jäsenetuhinnalla lähetyskuluneen 81 euroa. Nyt alkuun antennikaapelille, mutta taidan saman tien viedä tähän myös mastovalon, jonka olemassa oleva läpivienti on rikkinäinen. Jos ensi vuonna hankin langallisen tuulimittarin, sen kaapelin saa sitten tähän helposti. Mutta ensin masto pystyyn ja puomi kiinni ennen kuin päätän asennuspaikan ja poraan kaapeleille noin 50 mm reiän.
harald wrote: ↑Thu May 16, 2024 14:24 pm
Minulla on tuo, se on aivan mainio! Mahtuu liittimetkin läpi.
Ei tuolle oikeastaan ole vaihtoehtoisia paikkoja.
Kirosin tänä kevään viimeistä kertaa reiskan tuulihärpäkkeen mikrotyökaluja ja keskinkertaista parempaa lähinäköä vaativan kytkentäboksin ja sen sisältämän "marine grade" sokeripalan kanssa. Isompaa reikää seuraavaksi