Lämmittimen asennuksesta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Lämmittimen asennuksesta

Post by harald »

Tuossa on Docs -> Sisäpoulen projektit alla nyt juttu meidän lämppärin
asennuksesta. Osa 1 on vasta valmis, osa2 tullee lähiviikon aikana.

http://www.fe83.org/docs/sisusta/heater/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
nahema

Re: Lämmittimen asennuksesta

Post by nahema »

harald wrote:Tuossa on Docs -> Sisäpoulen projektit alla nyt juttu meidän lämppärin
asennuksesta. Osa 1 on vasta valmis, osa2 tullee lähiviikon aikana.

http://www.fe83.org/docs/sisusta/heater/
Minulla on jo kolmas wallasmarin käytössä omassa veneessäni,eka oli samanlainen ja samoin asennettu kuin ed.mainittu.Seuraava oli 1800 vaatekaapissa ja nykyinen on 2400 peräpeilin ja peräakselin välissä.Syy miksi laitoin nykyisen perään on ,että alan olla jo hieman "allerginen" wallaksen naksutukseen ja suhinaaan.Suurin ongelma minusta on hidas lämpiäminen,johtunee pitkistä puhallusletkuista vaikka olen ne eristänyt.
Ääni on kyllä nykyisin siedettävä mutta polttoainepumpun naksuna kuuluu vieläkin hieman ja tuskin sitä koskaan kokonaan pois saakaan.Lisäksi tuli mieleeni,että wallas 1600.n jälkeen tehdyt 1800 ja 2400 ottavat paloilmansa ulkoa ja ovat siis siten hieman turvallisempia kuin 1600 joka minullakin kerran "pölläytti" savut salonkiin.Minulla on myös kokemuksia kaverin FE:stä jossa lämmittimenä oli Webasto (tyyppiä en nyt muista) se oli asennettu kuten minullakin perään ja oli huomattavan hiljainen ja tehokas verrattuna Wallakseen.Hiljaisempi ääni selittyy varmasti osittain suuremmilla puhallusputkien halkaisijalla (100mm-120mm).
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuon naksunan saattaa saada hiljaisemmaksi jos laittaa kumirinkulan
lämmittimen kiinnityspultteihin lämmittimen ja lasikuidun väliin. Suurin
osa äänestää tulee rakenteiden kantamina.

Tuossa Webastossa on aika voimakas pumppu, ja se naksuu aika paljon
sekin. Saimme äänen vähennettyä paljon asentamalla se pumppu
reikärautojen (reikänauha, mikälie peltinauha missä reikiä) varaan.

Tuosta puhallusäänestä niin meidän lämmitin kuullostaa lentokoneen
sisäpuolelta täydellä teholla. Johtunee noin 60-70 mm putkista, eli puhallusnopeutta
on aika paljon.

Tosin tuo suuri puhallusnopeus on hyvästä, saa suunnattua lämpöä pitkälle esim
pistopunkkaan, ja ilma sekoittuu todella hyvin. Ääni on sellainen tasainen suhina
joten se ei nyt hirveesti häiritse.

Parasta Wallaksessa on sen pieni sähkönkulutus.

Tuo meidän 1600-nen pölläytti myös kerran koko keulapiikin valkoseksi savusta.
3-kuinen vauva nukkui tavallisesti keulassa, mutta ei juuri sillä hetkellä. Tämä oli se
kuuluisa viimeinen naula... :)

Kirjoita mielellään joku juttu tuosta wallaksen perä-asennuksesta. Laitan sen tuonne
vaihtoehdoksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

lämppäreistä...

Post by juhpoh »

Sea legs:issä valopetrolilämmitin Thermo 1700- ulisee ja hörpöttää, mut on ihan tehokas ja toistaiseksi toimii. Hennulissa taisi olla samanlainen vonkuja, Pasi vaihtoi jonkun riekaleiksi menneen kumitiivisteen- auttoi ilmeisesti. Lämppärin sijoituspaikka on WC- pöntön yläpuolella olevassa "kaapissa" tai syvennyksessä.
Rahamiehen ratkaisu (ja miksei järkimiehenkin)olisi hommata eberspärcher tai webasto, joka ottaisi polttoaineensa siis suoraan dieseltankista. Tehokas ja hiljainen, kuulemma, velipoika kavereineen asennutti eberspärcherin paattiinsa. Pelkkiä ylistäviä kommentteja on kantautunut korviini... Hinta tietysti suolainen.
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Marinea www.marinea.fi taitaa olla nyt syysalessa webasto at2000d hintaan 950 €. Eli
hintavia ovat... :(
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Niin jos joku todellakin on köyhä (minun lisäkseni) ja omistaa historiallisen Thermo 1700 lämpäm, niin kalvopumpun 72 eskon hintaisen kalvon voi askarrella näppärästi itse. Materiaalia saa hyvin varustetuista Etoloista.

Jos normaalisti menee kalvo kesässä ja vastuslanka joka toinen kesä tiivisteineen n 60 eskoo, niin alle 10 vuodessa Webasto maksaa itsensä takaisin.
Ilona
alokas
Posts: 6
Joined: Tue Nov 05, 2002 22:28 pm

Lisää vaihtoehtoja lämmitinvalintaan

Post by Ilona »

Ilonan alkuperäinen lämppäri oli Thermon 1400 wattinen laipiolämmitin. Toimi hyvin, käynnistyi hyvin ja häiritsi (esti) nukkumista hyvin. Toimivasta lämmittimestä pääsi kätevästi eroon kytkemällä kerran virtapiuhat väärin päin. Tein sen viime keväänä kun kannoin lämppärin varastosta paikoilleen. Jotain 200 -300 euron hintaista siinä kärähti.

Sitten vaan uutta hankkimaan. Pitkällisen taistelun jälkeen pääsin itseni kanssa sovintoon lämmitintyypistä. Yhden miehen asiantuntemattoman raadin käsittelyssä kalkkiviivoille vertailussa pääsivät Eberin diesel ja Wallaksen 1800 Sail. Näistä sitten päädyin yllätyksekseni Wallakseen. Päätökseen vaikutti ennen kaikkea virrankulutus ja Huom! hiljainen ääni. Tietty hinnallakin taisi olla jonkin verran eroa Wallaksen eduksi.

Asensin lämmittimen takalaatikkoon peräportaan tappeihin taiteiltuun rst-levyyn. Puhalluskanavat vein kolmeen paikkaan. Yksi pistopunkan perälle, toinen paapuurin puolelle sinne vesipumpuista vähän keulaan päin. Kolmannen elukan vedin keulan vaatekaapin alaosaan.

Polttoainesäilion, sen matalan mallin, laitoin sitlooran pohjan alle liinoilla kiinni. Pitää olla tarkkana, että paluuletku on koko matkalla laskeva. Haittana tässä on hankala täyttö.

Käyttökytkimen ja siihen liittyvän termostaatin vedin sisälle styyrpuurin hyllyyn väsättyyn "viihdekeskukseen" eli radion ja vhf:n paneliin.

Savupiipun porasin peräpeiliin. Malliksi valitsin sen kannettoman vinolle pinnalle asennettavan.

Homma meni kaiken kaikkiaan aika helposti parissa illassa, mutta kymmenen senttiä lisää pituutta tähän 179 cm:n mittaan olisi kyllä varmaan ollut liikaa sinne takalaatikkoon mennessä.

Paljoa ei viime kesänä mylly pyörinyt, mutta syksyllä kyllä nautin hiljaisuudesta ja uudesta kuivuuden tasosta. Iso ilo oli myös siitä, että lämmittimen tila laipiossa jäi vapaaksi. Nyt mahtuu aikuisetkin paremmin siihen olemattomaan WC-tilaan.

Sähkön kulutus on tullut hiljalleen veneessä aika tärkeäksi päätöksentekoa ohjaavaksi tekijäksi. Saariston luonnonsatamista pitävänä en mielelläni makaa piuhan jatkona marinoissa vaan sen vuoksi, että akut pitää ladata. Koneen käyttäminenkään ei oikein maistu.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lisää vaihtoehtoja lämmitinvalintaan

Post by harald »

reijo.vasama wrote: <clip>
Sähkön kulutus on tullut hiljalleen veneessä aika tärkeäksi päätöksentekoa ohjaavaksi tekijäksi. Saariston luonnonsatamista pitävänä en mielelläni makaa piuhan jatkona marinoissa vaan sen vuoksi, että akut pitää ladata. Koneen käyttäminenkään ei oikein maistu.
Tuo on meillä jonkinlainen ongelma. Epäilen sekä bilteman akkuja että köykäistä laturia koneessa.
Tuossa oli eräässä lehdessä akkutestejä ja niissä havaittiin suuria eroja nimenomaan latausajassa.
Minulla on jossain 85A Boschin laturi jemmassa, siihen hankittaisiin kunnon lataussäädin,
sellainen kolmivaihesellainen, niin silloin pitäisi pärjätä yhdellä tunnilla koneajoa vuorokaudessa
ja akku olisi täynnä.

Netissä on olemassa sellainen s-postilista kun "liveaboard list", eli veneessä asujien lista. Siellä
oli tosipaljon vinkkejä akkujen lataamisesta ym. Todella moni suositteli että ensin hankitaan
geeliakut (tjms nopeasti latautuva), sitten kolmivaihesäädin laturiin, sitten aurinkopaneelit,
tuulivoimala, laahusgeneraattori, konegeneraattori jne... Eli ennen aurinkopaneelia meidän
veneeseen tullee kolmivaihesäädin. Valmistajia on Balmar, Mastervollt jne..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

En tiedä kyllästyinkö Wallakseen, mutta tulin teidän kehujenne tukemana itsekin hankkineeksi diesel-lämmittimen. Meneepähän taas muutama hetki sitä asennellessa. Koska useimmilla alkuperäinen malli on jo historiaa, niin voisitteko joskus ottaa parí kuvaa nykyisistä ratkaisuistanne. Lähinnä olisin kiinnostunut näkemään miten ja mihin lämmittimet on asennettu ja mistä kautta putket kulkevat, missä on pakoputki, imut, suulakkeet jne. Putkien eristämiseenkin on varmasti eri tapoja. Haraldin versioista kuvia löytyykin, mutta erilaisiakin asennuspaikkoja varmaan on?

Harald olen ollut "stay tuned" asennossa jo 8 kk. Koska tulee toinen osa?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hehe. Tuleehan se juttu kunhan tässä muut projektit viilenevät hiukan.

Tuosta letkujen vedosta niin tällä hetkellä vetäisin ne kuitenkin styypuurin puolella. Tuuppaa
tuo hukkalämpö letkuista lämmittämään pentryä ja siinä olevaa jääkaappia. Eli jos joskus aikoo
rakentaa jääkaappia niin pitää miettiä tätäkin aspektia.

Venemessuilla oli muuten kiinnostava tuo uusi Safire 1600 lämppäri. Pieni ja ennenkaikkea
virtapihi diesellämppäri. Tuollainen 2kW webasto pitää FE:n vaikka kuinka lämpinänä vaikka
ulkona on -5°C. Eli pienempikin riittää. Tuo Safire 1600 taitaa olla 880€ ilman asennus
vehkeitä. Sen pienin teho on 700 W joka riittää kesäöisin ja hyvällä onnella se saa käydä
koko ajan eikä sammu ja tule päälle koko ajan.

Kävin messuilla katsomassa uutta 2kW webastoakin, onko se nyt AT2000S tai jotain tuollaista.
En muistanutkaan kuin pieni tuo lämppäri on...

Putkien eristämiseen saa Maritimista sellaista eristesukkaa mutta se on erittäin kallista IMHO.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply