Kas vain, kilpailija löytyi Ruotsinmaalta.
http://www.sunwindexpress83.se/
Röyhkeää plagiointia
http://www.sunwindexpress83.se/:
Tämä oli uutta tietoa ainakin minulle. Että Sunwind olisi ottanut jollakin tavoin itselleen Finn Express 83 valmistuksen ja valmistanut niitä nimellä Sunwind Express 83. Ehkä joku osaa kertoa enemmän.. Missä niitä valmistettiin, kuinka monta ja olivatko ne 100% samanlaisia kun Finn Express 83:t?Sunwind Express 83
Båttypen heter ursprungligen Finn Express 83. Den är konstruerad 1981 av Eivind Still och tillverkad på Nykra varvet i Nykarleby, Finland. Den tillverkades fram till 1983. Sunwind tog (på något vis) över tillverkningen, och 1984 döptes den om till Sunwind Express 83. Därav det ovanliga och kanske vilseledande namnet.
http://www.sailguide.com/FinnExpress_83.htm
Mielenkiintoista on myös että FE83:n paino vaihtelee riippuen mistä lukee, 2150kg, 2200kg, 2400kg, mikä on oikein...
Mielenkiintoista on myös että FE83:n paino vaihtelee riippuen mistä lukee, 2150kg, 2200kg, 2400kg, mikä on oikein...
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo 2200kg taitaa olla nk esitepaino joka ei sisällä mitään sisustusta eikäAnonymous wrote:http://www.sailguide.com/FinnExpress_83.htm
Mielenkiintoista on myös että FE83:n paino vaihtelee riippuen mistä lukee, 2150kg, 2200kg, 2400kg, mikä on oikein...
todennäköisesti konettakaan. Kun alkuperäisvarustukseen ei sellaista
kuulunut.
IMS-sertifikaatteja kun katsoo niin yleinen paino veneellä näyttää olevan
noin 2450kg tai niillä main.
Entertainmentin parametrejä on tuossa:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =FE83input
ja sen laskettiin näköjään olevan 2300kg.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sunwind Express 83
Asia on juuri niin kuin Harald arveli eli Nykra teki myös Sunwindejä ja kysymyksessä oli markkinointikeino: annettiin FE 83:lle uusi nimi Sunwind Express 83.
Minulla itsellä on 34-jalkainen Jeanneau, mutta olen säännöllisesti seurannut sivujanne pelkästä mielenkiinnosta hyvää sivustoa kohtaan. Jatkakaa ihmeessä samaan malliin! Tässä yhteydessä täytyykin ihmetellä miten vähän Suomessa on ns. merkkikohtaisia kerhoja verrattuna esim. Ruotsiin. Toivottavasti myös Suomessa syntyy jatkossa enemmän FE83.org kaltaisia sivuja!
Minulla itsellä on 34-jalkainen Jeanneau, mutta olen säännöllisesti seurannut sivujanne pelkästä mielenkiinnosta hyvää sivustoa kohtaan. Jatkakaa ihmeessä samaan malliin! Tässä yhteydessä täytyykin ihmetellä miten vähän Suomessa on ns. merkkikohtaisia kerhoja verrattuna esim. Ruotsiin. Toivottavasti myös Suomessa syntyy jatkossa enemmän FE83.org kaltaisia sivuja!
Niin itseasiassa Sunwindiahan on tehty jo pitkään ennen FE:tä ja se selittänee esim. sisustuksen yhtäläisyydet, kuten myös heloituksen, jotka ovat lähes samanlaiset. Ken joskus on Sunwindissa (26&27) käynyt näkee heti, että samoista moduuleista ne on FE:n sisustuspalikatkin tehty. Lisäksi pitänee mainita, että joskus 80:luvun puolivälissä soitellessani "Nykraan" sain tietää, että esim. koneet asennettiin lähes poikkeuksetta jossain muualla kuin veistämöllä (veistämöhän ei näitä veneitä myynyt, vaan PR-Marin joka oli aivan erillinen yritys [myynti/rakennuttaja] ilman välitöntä yhteyttä Nykraan). Samoin oli noiden vesilinja ym. teippausten kanssa, ne on tehnyt joku mainostoimisto Helsingin seudulla, ei siis veistämö. Tämän tietäen voitaneen, ainakin näin jälkikäteen sanoa, että esim. kone asennuksissa on varmasti ollut toivomisen varaa. Käytän esimerkkinä omaa venettäni, jota ostaessani (v-84) jo tiesin tarkastaa esim. potkuriakselin kannatinlaakerin laminoinnin, mistä jo silloin oli "ns." laituritietoa olemassa ja olevan kovin huonosti tehty (laminoitu), mikä myös omalla kohdallani piti paikkansa (tihkui vettä sisään). Samoin oli keulastaagin kiinnityksen kanssa, siitäkin puhuttiin jo tuolloin. Pikaisesti asiaan voinee vihkiytyä "Naheman" albumissa, jossa kuva kertonee mistä on kyse. http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Dscf3832
tai modifioitu/korjattu http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Dscf3835
. Lisäksi tiedossa oli ensimmäisten versioiden ensimmäisten veneiden erilaiset kölitukit, joita oli vähemmän ja ne olivat matalampia. Näillä eväillä olen omaa FE:täni joskus lähtenyt ostamaan ja osannut varautua ainakin joihinkin FE:n perusongelmiin. Fakta on kuitenkin se, että Sunwind on ollut veistämön (Nykra) päätuote, ja FE:n valmistus on ollut vain "hyvä diili" sen ajan saumaan ko. veistämölle.
Haraldin "korrekti" tulkinta FE:stä edellä osunee oikeaan, ainakin noita ruotsalaisia myyntimiehiä ajatellen. Toki pitää muistaa, että FE:n piti olla alunperin asuttavampi versio "albinista" , vai olikohan se sittenkin niin, ettei suunnitelmien tilaaja oikein itsekään pystynyt viimekädessä päättämään mitä tosiasiassa halusi, "clubracerin" vai omassa kokoluokassaan nopean matkaveneen...
tai modifioitu/korjattu http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Dscf3835
. Lisäksi tiedossa oli ensimmäisten versioiden ensimmäisten veneiden erilaiset kölitukit, joita oli vähemmän ja ne olivat matalampia. Näillä eväillä olen omaa FE:täni joskus lähtenyt ostamaan ja osannut varautua ainakin joihinkin FE:n perusongelmiin. Fakta on kuitenkin se, että Sunwind on ollut veistämön (Nykra) päätuote, ja FE:n valmistus on ollut vain "hyvä diili" sen ajan saumaan ko. veistämölle.
Haraldin "korrekti" tulkinta FE:stä edellä osunee oikeaan, ainakin noita ruotsalaisia myyntimiehiä ajatellen. Toki pitää muistaa, että FE:n piti olla alunperin asuttavampi versio "albinista" , vai olikohan se sittenkin niin, ettei suunnitelmien tilaaja oikein itsekään pystynyt viimekädessä päättämään mitä tosiasiassa halusi, "clubracerin" vai omassa kokoluokassaan nopean matkaveneen...