Re: Luokkamestaruus 2019
Posted: Wed Jul 03, 2019 17:32 pm
"Linja varsin vino, veneen päästä siis lähtö mutta ruostetta oli vielä sen verran että olimme auttamatta liian aikaisin linjalla (takaraivossa vaani pelko myöhästymisestä) ja Harald alkoi nostamaan meitä. Eipä siinä muuta auttanut kuin päätyä yli linjan ja väistelyä yrittäessä Danielan petollinen peräjatke (kun on itse tottunut vain kurkkaamaan takakulman paikan veneen ulottuvuuksien hahmottamiseksi) sitten vielä väistäessä vendan kautta kolautti Haraldia keulaan. Sikäli selvä keissi, Harald peitossa, me yläpuolella ja eihän siinä muuta voi tehdä kuin nostattaa yläpuolella oleva urpo yli linjan"
Artsin kanssa tästä lyhyesti juttelinkin. En ihan tarkasti nähnyt ko. tilannetta, kun piti itsekin saada vene oikeaan aikaan linjasta yli, mutta oma tulkintani tuohon säännön 16.1 perusteella ei ole ihan noin yksinkertainen.
"Sääntö 16.1: Kun kulkuun oikeutettu vene muuttaa suuntaansa, sen täytyy antaa toiselle veneelle tilaa väistää."
Mielestäni tilanteessa, jossa Danielan miehistö on tehnyt kaikkensa väistääkseen "keep clear" Charlottaa ja silti osunut sen keulaan, ei Charlotta ole antanut riittävästi tilaa Danielan väistää. Kuitenkin säännön 14b perusteella molemmat tulisi vapauttaa säännön 14 (kosketuksen välttäminen) rikkomisesta, koska vahinkoa ei käsittääkseni syntynyt.
"R6
Lenssillä tuuli kääntyi vasemmalle laidalle mutta paine ei tuntunut erityisen paljon paremmalta, joten kryssille tullessa ei äkkiseltään tuntunut erityisen hyödylliseltä lähteä vasempaan laitaan vaan luottaa oikeaan joka oli edelliselläkin kryssillä ollut hyvä ja itse kryssin aikanakin tuntui tasaisen hyvältä. Olisi kannattanut, Nefer Nefer sinne lähti johdossa ja sieltähän se repäisi ison kaulan, taisi joko tuuli kääntyä lisää tai painetta oli enemmän."
Mielestäni tuuli oli koko viikonlopun vasemmassa laidassa paremmasta suunnasta. Keskellä ja oikeassa laidassa tuuli tuli melko lailla ylämerkin suunnasta, mutta vasemmassa laidassa tuuli kääntyi vasemmalle ja oli siksi parempi. Voimakkuudessa ei merkittäviä eroja tuntunut olevan, paitsi sunnuntain toisen startin aikana, jolloin oikealla näytti olevan enemmän tuulta. Me vahdimme silloin tarkasti Charlottaa ja muut pääsivätkin kuittaamaan oikealta ohi.
Viimeisessä startissa päätimme jo ennen lähtöä ajaa vasempaan laitaan, koska se oli tilastollisesti todettu paremmaksi, eikä tuloksella olisi ollut vaikutusta lopputuloksiin. Normaalisti olisimme tietysti ajaneet samaan suuntaan muun fleetin kanssa, mutta vasemmanpuoleisena veneenä.
Artsin kanssa tästä lyhyesti juttelinkin. En ihan tarkasti nähnyt ko. tilannetta, kun piti itsekin saada vene oikeaan aikaan linjasta yli, mutta oma tulkintani tuohon säännön 16.1 perusteella ei ole ihan noin yksinkertainen.
"Sääntö 16.1: Kun kulkuun oikeutettu vene muuttaa suuntaansa, sen täytyy antaa toiselle veneelle tilaa väistää."
Mielestäni tilanteessa, jossa Danielan miehistö on tehnyt kaikkensa väistääkseen "keep clear" Charlottaa ja silti osunut sen keulaan, ei Charlotta ole antanut riittävästi tilaa Danielan väistää. Kuitenkin säännön 14b perusteella molemmat tulisi vapauttaa säännön 14 (kosketuksen välttäminen) rikkomisesta, koska vahinkoa ei käsittääkseni syntynyt.
"R6
Lenssillä tuuli kääntyi vasemmalle laidalle mutta paine ei tuntunut erityisen paljon paremmalta, joten kryssille tullessa ei äkkiseltään tuntunut erityisen hyödylliseltä lähteä vasempaan laitaan vaan luottaa oikeaan joka oli edelliselläkin kryssillä ollut hyvä ja itse kryssin aikanakin tuntui tasaisen hyvältä. Olisi kannattanut, Nefer Nefer sinne lähti johdossa ja sieltähän se repäisi ison kaulan, taisi joko tuuli kääntyä lisää tai painetta oli enemmän."
Mielestäni tuuli oli koko viikonlopun vasemmassa laidassa paremmasta suunnasta. Keskellä ja oikeassa laidassa tuuli tuli melko lailla ylämerkin suunnasta, mutta vasemmassa laidassa tuuli kääntyi vasemmalle ja oli siksi parempi. Voimakkuudessa ei merkittäviä eroja tuntunut olevan, paitsi sunnuntain toisen startin aikana, jolloin oikealla näytti olevan enemmän tuulta. Me vahdimme silloin tarkasti Charlottaa ja muut pääsivätkin kuittaamaan oikealta ohi.
Viimeisessä startissa päätimme jo ennen lähtöä ajaa vasempaan laitaan, koska se oli tilastollisesti todettu paremmaksi, eikä tuloksella olisi ollut vaikutusta lopputuloksiin. Normaalisti olisimme tietysti ajaneet samaan suuntaan muun fleetin kanssa, mutta vasemmanpuoleisena veneenä.