Re: Lithium AGM:n tilalle
Posted: Sun Nov 12, 2023 15:28 pm
Tuo on DC-DC muunnin, eikä DC-DC laturi. Ota tämä: https://www.marinea.fi/victron-orion-tr ... -dc-laturiAri wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 04:31 am Mitä muuta täytyy vielä hommata? DC-DC-laturi? Onko MPTT-lataussäädin välttämätön tai jotenkin hyödyllinen vai koskeeko se vain aurinkopaneelin latauksen optimointia?
DC-DC-laturiksi voisi passeli olla tämä Victron, jonka pitäisi sopia sekä lyijy että lifepo-akuille (12/12 30A ja 360W -versio), hinta Suomessa noin 300€, Saksassa noin 230€.
Kiitos! Olin vahingossa poiminut väärän linkin, juurikin tämä piti linkata valmistajan sivulta eli sama, jonka linkkasit. Bluetooth-malli nimenomaan on tarkoitus hommata.harald wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 18:29 pmTuo on DC-DC muunnin, eikä DC-DC laturi. Ota tämä: https://www.marinea.fi/victron-orion-tr ... -dc-laturiAri wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 04:31 am Mitä muuta täytyy vielä hommata? DC-DC-laturi? Onko MPTT-lataussäädin välttämätön tai jotenkin hyödyllinen vai koskeeko se vain aurinkopaneelin latauksen optimointia?
DC-DC-laturiksi voisi passeli olla tämä Victron, jonka pitäisi sopia sekä lyijy että lifepo-akuille (12/12 30A ja 360W -versio), hinta Suomessa noin 300€, Saksassa noin 230€.
Victron Orion-TR Smart DC-DC Laturi. Otat minkä otat, niin ota ihmeessä se missä on Bluetooth (Tuottessa on "Smart" mukana nimessä).
OlliP:llä oli vähän sen tyylisiä ongelma että 30 A DC-DC laturi on niin lähellä laturin maksimikapasiteettiä että riittäkö vai tyhjeneekö starttiakku kun lataa koneella?
MPTT-säädin suoraan LiFePO4 akkuun on hyvä, mutta pitää olla sellainen joka osaa lopettaa ajoissa. Victronin säädin ymmärtää näitten päälle, ja ota sellainen missä Bluetooth.
Ymmärsinkö oikein että tuossa ei rajoiteta virran määrää, vaan ladataan sykleittäin sen mukaan miten antoakun jännite on? Eli ladataan muutaman minuutti kunnes lyijyakun puolen jännite laskee, odotetaan muutaman minuutti kunnes jännite on noussut, ladataan jne?olpalon wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 22:57 pm Ei ole Harald huolta starttiakun tyhjentymisestä. Laturi on ohjelmoitu juuri tuon Vanhalan blogin mukaisesti ja sama laturi.
https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
Huh. Luin nämä eilen läpi, ja nyt hirvittää. En tajua pätkääkään, miten kuuluu toimia, mikä on järkevä set up ja mikä ei. Omassa veneessä on juurikin tuo vanhanaikaiseksi tuomittu 1-2-both-kytkin. Eli nähtävästi se joutaa roskiin, samaten suurin piirtein kaikki veneen sähköt mukaan lukien maasähköt. Ja ilmeisesti Victronin DC-DC-laturi on pahanpäiväinen riski ja romukasa ja pitää hommata paljon hintavampi laturi, jossa on kannaltani ihan turha keulapotkuriakun lataus.olpalon wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 15:28 pm Tuolta apuja:
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-9
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-8
Itse päädyin (2 vuotta sitten) hankkimaan tällaisen, koska sattui löytymään edullisesti käytettynä tori.fi:n karavaanaripalstalta. Vaikka latausteho on "vaan" 20A, niin käytännössä latausajat on aika lyhyitä lyijyakkuun verrattuna, koska akun kyky ottaa varausta vastaan on aivan eri luokkaa.jil83 wrote: ↑Mon Oct 25, 2021 23:44 pm Myös CTEK:iltä löytyy vastaava: https://www.ctek.com/au/battery-chargers-12v-24v/d250se
jossa myös integroitu MPPT-lataussäädin aurinkopaneelille.
Maksimivirta on rajattu koneen laturin mukaan. Lipo ottaa lähtökohtaisesti vastaan lähes kaiken mitä sille annetaan. Toimii käytännössä niin, että lipo latautuu vain kun kone on käynnissä tai starttiakun jännite on jonkun muun latauksen ansiosta selkeästi yli lepojännitteen. DC-DC-laturi herää ohjelmoinnin mukaan ja tööttää lipoon maksimivirtaa kunnes se on täynnä tai stattiakun jännite laskee alle ohjelmoidun jännitteen (=stattiakkua ei ladata). Meillä lipo latautuu aina 30A - sen hetken kulutus tai ei ollenkaan. 5A maasähkölatauksen kanssa tekee samaa, mutta tietenkin lyhyinä vetoina, koska maasähkölaturi on naurettavan pieni. Victronissa on myös vastaavaa ohjelmoitavaa. Latausvirran ohjelmointia ei välttämättä kaikissa ole. Pitää vaan valita sellainen malli missä virta on selkeästi alle konelaturin maksimivirran.harald wrote: ↑Mon Nov 13, 2023 10:48 amYmmärsinkö oikein että tuossa ei rajoiteta virran määrää, vaan ladataan sykleittäin sen mukaan miten antoakun jännite on? Eli ladataan muutaman minuutti kunnes lyijyakun puolen jännite laskee, odotetaan muutaman minuutti kunnes jännite on noussut, ladataan jne?olpalon wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 22:57 pm Ei ole Harald huolta starttiakun tyhjentymisestä. Laturi on ohjelmoitu juuri tuon Vanhalan blogin mukaisesti ja sama laturi.
https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.Ari wrote: ↑Mon Nov 13, 2023 16:18 pmHuh. Luin nämä eilen läpi, ja nyt hirvittää. En tajua pätkääkään, miten kuuluu toimia, mikä on järkevä set up ja mikä ei. Omassa veneessä on juurikin tuo vanhanaikaiseksi tuomittu 1-2-both-kytkin. Eli nähtävästi se joutaa roskiin, samaten suurin piirtein kaikki veneen sähköt mukaan lukien maasähköt. Ja ilmeisesti Victronin DC-DC-laturi on pahanpäiväinen riski ja romukasa ja pitää hommata paljon hintavampi laturi, jossa on kannaltani ihan turha keulapotkuriakun lataus.olpalon wrote: ↑Sun Nov 12, 2023 15:28 pm Tuolta apuja:
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-9
https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavi ... -tilalle-8
Taitaa mennä tilaamani Lifepo-akku komeroon ja tyydyn ostamaan pari halpaa lyijyakkua...
Ok, tämä kuulostaa sentään huojentavalta.
Kun DC-DC laturi on päällä, niin se lataa starttiakun kautta lipoa aina kun sille ohjelmoidut latauksen käynnistymisen ehdot täyttyvät. Minulla ja Jukalla on maasähkö vain starttiakun lataamiseen ja sitä kautta lipolle. Siinä pärjää ihan starttiakun tyypille sopivalla peruslaturilla. Minulla on aurinko suoraan lipolle. Sitä latausta ei ole mitään järkeä ohjata starttiakun ja toisen laturin kautta vaan suoraan lipolle. Aurinkosäädin on joka tapauksessa hyvä valita niin, että se osaa ladata myös lipoa.
Maasähkö joko lyijyakkuun jolloin DC/DC lataa sykleissä kun lyijyssä riittävästi jännitettä, tai sitten Lifepon päälle ymmärtävä maasähkölaturi suoraan hupiakkuun. Paneelit samaten suoraan lifepoon niitten päälle ymmärtävällä säätimellä.