Lithium AGM:n tilalle

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Joakim
yliluti
Posts: 789
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim » Fri Nov 09, 2018 11:06 am

Jan R wrote:Mun ymmärtääkseni länsinaapurissa tilataan tästä: https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/

90ah riittää mainiosti fe:ssä ja batteryprotectin kanssa ainoana akkuna.
Tuoltahan noita voi tilata ja LIME näyttää noita käyttävän. Hinnoissa kannattaa huomioida ALV, kuljetuskustannus ja akkuvahti, joka on välttämätön noiden kanssa. Litiumakku on kerrasta vainaa, jos se puretaan liian tyhjäksi.

Akkuvahti antaa käyttää akusta enintään 90%, jotkut vain 70%. Siis 90 Ah akku on käytännössä 65-80 Ah akku.

Jos 105 Ah on tuntunut pieneltä, miksi tuo riittäisi? Tietysti lyijyakkua ei kannata purkaa 70-90% kapasiteetista, jos se ei ole erityisesti tuota kestämään tehty.

Starttiakun poisjättö ei ole katsastussääntöjen mukaista. Pitää myös muistaa, että akkuvahti varmistaa vain 10-30% kapasiteetista. Aika vähän siis 90 Ah akulla. Jos kone ei käynnistykään heti jostain syystä, loppuu tuo selvästi nopeammin kesken kuin 60 Ah starttiakku. Lisäksi seurauksena voi olla kalliin akun tuho. Yhtä akkua käyttämällähän koneen sähköt ohittavat akkuvahdin. Akun saa tuolloin tuhottua myös unohtamalla virrat koneeseen. Ainakin oma koneeni vie yli 0,5 A, kun virrat on päällä.

Jan R

Post by Jan R » Fri Nov 09, 2018 21:29 pm

Joakim wrote:
Jan R wrote:Mun ymmärtääkseni länsinaapurissa tilataan tästä: https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/

90ah riittää mainiosti fe:ssä ja batteryprotectin kanssa ainoana akkuna.
Tuoltahan noita voi tilata ja LIME näyttää noita käyttävän. Hinnoissa kannattaa huomioida ALV, kuljetuskustannus ja akkuvahti, joka on välttämätön noiden kanssa. Litiumakku on kerrasta vainaa, jos se puretaan liian tyhjäksi.

Akkuvahti antaa käyttää akusta enintään 90%, jotkut vain 70%. Siis 90 Ah akku on käytännössä 65-80 Ah akku.

Jos 105 Ah on tuntunut pieneltä, miksi tuo riittäisi? Tietysti lyijyakkua ei kannata purkaa 70-90% kapasiteetista, jos se ei ole erityisesti tuota kestämään tehty.

Starttiakun poisjättö ei ole katsastussääntöjen mukaista. Pitää myös muistaa, että akkuvahti varmistaa vain 10-30% kapasiteetista. Aika vähän siis 90 Ah akulla. Jos kone ei käynnistykään heti jostain syystä, loppuu tuo selvästi nopeammin kesken kuin 60 Ah starttiakku. Lisäksi seurauksena voi olla kalliin akun tuho. Yhtä akkua käyttämällähän koneen sähköt ohittavat akkuvahdin. Akun saa tuolloin tuhottua myös unohtamalla virrat koneeseen. Ainakin oma koneeni vie yli 0,5 A, kun virrat on päällä.
https://www.hamnen.se/bloggar-kronikore ... stest.html

Tuon linkin takana vähän selityksiä litiumin eduista vs lyjyakut. Kovasti väittävät et siinä olisi järkeä. Meillä nyt 150Ah kulutusakku jota joskus sit voisi vaihtaa litiumiin niin säästäisi noin 30kg painoa. Sit jäisi vielä 60Ah käynnistyslyjyt. Ymmärtääkseni ruotsissa hyväksyvät ainakin yksiakkujärjestelmä batteryprotectilla cat 3 kisoihin. Suomalainen katsastusmies ei välttämättä.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9773
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Sat Nov 10, 2018 00:00 am

Hyvä artikkeli. Tuosta rivien välistä tuli luettua että voisi pitää pienen lyijyakun ottamassa vastaan latausta silloin kuin LiFePo4 tiputtaa itsensä latauksesta pois.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Cage
Hallitus
Posts: 561
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage » Sat Nov 10, 2018 00:08 am

harald wrote:Hyvä artikkeli. Tuosta rivien välistä tuli luettua että voisi pitää pienen lyijyakun ottamassa vastaan latausta silloin kuin LiFePo4 tiputtaa itsensä latauksesta pois.
En lukenut vielä tuota artikkelia, mutta ilmeisesti tälläinen https://www.hjertmans.se/produkter/el-b ... 602ig-160a pitäisi laittaa väliin.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)

Joakim
yliluti
Posts: 789
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim » Sat Nov 10, 2018 10:43 am

Luin tuon ruotsalaisjutun jo pari vuotta sitten, kun se oli uusi. Luin sen nyt uudestaan.

Tuossa, kuten monessa muussa kehutaan aivan liikaa AGM:ää, vaikka se ei ole mikään taikasana. Tuossa kerrotaan hienoista AGM-akuista, jotka maksoivat 8000 SEK eli n. 800 € 2*105 Ah. Niille luvattiiin 1000 50% sykliä. Tuolle ehdottamalleni Trojan T-105:lle luvataan 1200 50% sykliä ja 800 80% sykliä ja se maksaa alle puolet tuosta, vaikka kapasiteettiakin on hiukan enemmän.

Tuolla myös väitetään lyijyakuissa olevan suuri itsepurkautuminen. En ole koskaan moista havainnut ennen kuin akku on täysin loppu. En lataa akkujani syksyn ja kevään välillä. Silti ovat olleet hyvässä latauksessa keväällä. Auto kestää seisontaa 2 kk kesällä, vaikka siinä on hiukan kulutusta paikallaankin.

LiFePO4:llä saa n. 3 kertaisesti syklejä tuohon T-105:een verrattuna. Mutta kuinka monta sykliä tulee kaudessa? Hurjan ahkerastikin purjehtien alle 50. 50 sykliä vuodessa tarkoittaa tuolla Trojanilla 24 vuotta 50% ja 16 vuotta 80% sykleillä. LiFePO4:llä taas 100 ja 40 vuotta. Tuskin kumpikaan kestää noin kauaa muista syistä. Ja en olisi varma, että LiFePO4 kestää noista kahdesta pidempään.

Latausnopeus, paino ja koko ovat LiFePO4:n selviä etuja. Tosin kyllä tuollainen isohko hyväkuntoinen lyijyakkukin ottaa varsin pitkään sen, minkä laturi jaksaa antaa. FE83:ssa yleensä on 1GM, jonka laturi on pieni, vain 35 A ja sekin taitaa vaatia aika paljon kierroksia. LiFePO4:n latausnopeus jää pääosin hyödyntämättä. Mun akku ottaa laturin maksimin eli 60 A jonnekin 70-80% varaustasoon saakka.

Jos LiFePO4:llä siirtyy pienempään kapasiteettiin, pitää tietysti ladata useammin. Toimii OK, jos koneessa on tehokas laturi. Uusilla 115 A latureilla saa 100 AH akun täyteen tunnissa. 35 A laturilla se vieneee yli 3 tuntia eli ei ole kovinkaan kätevää.

Mielestäni 200 Ah laadukasta lyijyakkua ei 100 Ah LiFePO4 korvaa. Ehkä 150 Ah olisi lähempänä. Toisaalta tuota T-105:sta voi ihan hyvin purkaa 80% eli sitä voi käyttää kuin LiFePO4:sta. Tosin merkittävänä erona se, että lyijyakku pitää saada täyteen purkauksen jälkeen eli sitä ei saa jättää päiväkausiksi alle 70% varaustasoon. Jos käy pari kertaa viikossa maasähkössä, tuo ei ole ongelma.

Painonsäästö on venekohtainen juttu. 99% purjeveneistä ei hyödy siitä, että pilssistä ottaa painoa pois. Sehän toimii hienosti painolastina lisäten merkittävästi vakavuutta. Yleensä kilo pilssissä vastaa suunnilleen puolta kiloa bulbissa tai kiloa laidalla.

Post Reply