Lithium AGM:n tilalle

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
olpalon
luti
Posts: 373
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by olpalon »

Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Ari wrote: Sun Nov 12, 2023 04:31 am Mitä muuta täytyy vielä hommata? DC-DC-laturi? Onko MPTT-lataussäädin välttämätön tai jotenkin hyödyllinen vai koskeeko se vain aurinkopaneelin latauksen optimointia?

DC-DC-laturiksi voisi passeli olla tämä Victron, jonka pitäisi sopia sekä lyijy että lifepo-akuille (12/12 30A ja 360W -versio), hinta Suomessa noin 300€, Saksassa noin 230€.
Tuo on DC-DC muunnin, eikä DC-DC laturi. Ota tämä: https://www.marinea.fi/victron-orion-tr ... -dc-laturi

Victron Orion-TR Smart DC-DC Laturi. Otat minkä otat, niin ota ihmeessä se missä on Bluetooth (Tuottessa on "Smart" mukana nimessä).

OlliP:llä oli vähän sen tyylisiä ongelma että 30 A DC-DC laturi on niin lähellä laturin maksimikapasiteettiä että riittäkö vai tyhjeneekö starttiakku kun lataa koneella?

MPTT-säädin suoraan LiFePO4 akkuun on hyvä, mutta pitää olla sellainen joka osaa lopettaa ajoissa. Victronin säädin ymmärtää näitten päälle, ja ota sellainen missä Bluetooth.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
luti
Posts: 373
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by olpalon »

Ei ole Harald huolta starttiakun tyhjentymisestä. Laturi on ohjelmoitu juuri tuon Vanhalan blogin mukaisesti ja sama laturi.

https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Tietääkseni tuota Victronia ei voi ohjelmoida, se on sitten 30 A koko ajan. Voi aiheuttaa jänniä juttuja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
luti
Posts: 373
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by olpalon »

Tuli vastaan myös monitoimikone. DC-DC ja solar samassa paketissa.

https://www.esconet.fi/shop/md1250n05-s ... 2707#attr=
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Ari »

harald wrote: Sun Nov 12, 2023 18:29 pm
Ari wrote: Sun Nov 12, 2023 04:31 am Mitä muuta täytyy vielä hommata? DC-DC-laturi? Onko MPTT-lataussäädin välttämätön tai jotenkin hyödyllinen vai koskeeko se vain aurinkopaneelin latauksen optimointia?

DC-DC-laturiksi voisi passeli olla tämä Victron, jonka pitäisi sopia sekä lyijy että lifepo-akuille (12/12 30A ja 360W -versio), hinta Suomessa noin 300€, Saksassa noin 230€.
Tuo on DC-DC muunnin, eikä DC-DC laturi. Ota tämä: https://www.marinea.fi/victron-orion-tr ... -dc-laturi

Victron Orion-TR Smart DC-DC Laturi. Otat minkä otat, niin ota ihmeessä se missä on Bluetooth (Tuottessa on "Smart" mukana nimessä).

OlliP:llä oli vähän sen tyylisiä ongelma että 30 A DC-DC laturi on niin lähellä laturin maksimikapasiteettiä että riittäkö vai tyhjeneekö starttiakku kun lataa koneella?

MPTT-säädin suoraan LiFePO4 akkuun on hyvä, mutta pitää olla sellainen joka osaa lopettaa ajoissa. Victronin säädin ymmärtää näitten päälle, ja ota sellainen missä Bluetooth.
Kiitos! Olin vahingossa poiminut väärän linkin, juurikin tämä piti linkata valmistajan sivulta eli sama, jonka linkkasit. Bluetooth-malli nimenomaan on tarkoitus hommata.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

olpalon wrote: Sun Nov 12, 2023 22:57 pm Ei ole Harald huolta starttiakun tyhjentymisestä. Laturi on ohjelmoitu juuri tuon Vanhalan blogin mukaisesti ja sama laturi.

https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
Ymmärsinkö oikein että tuossa ei rajoiteta virran määrää, vaan ladataan sykleittäin sen mukaan miten antoakun jännite on? Eli ladataan muutaman minuutti kunnes lyijyakun puolen jännite laskee, odotetaan muutaman minuutti kunnes jännite on noussut, ladataan jne?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Ari »

Huh. Luin nämä eilen läpi, ja nyt hirvittää. En tajua pätkääkään, miten kuuluu toimia, mikä on järkevä set up ja mikä ei. Omassa veneessä on juurikin tuo vanhanaikaiseksi tuomittu 1-2-both-kytkin. Eli nähtävästi se joutaa roskiin, samaten suurin piirtein kaikki veneen sähköt mukaan lukien maasähköt. Ja ilmeisesti Victronin DC-DC-laturi on pahanpäiväinen riski ja romukasa ja pitää hommata paljon hintavampi laturi, jossa on kannaltani ihan turha keulapotkuriakun lataus.

Taitaa mennä tilaamani Lifepo-akku komeroon ja tyydyn ostamaan pari halpaa lyijyakkua...
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Samanlainen tunnelma, mitä enemmän lukee niin sitä enemmän mietityttää mitä hankkisi.

1) Mitä tapahtuu kun akun BMS sammuttaa latauksen itse?
2) Mitä tapahtuu kun yksi kenno tyhjenee liikaa ja se alkaa tekeytyä pommiksi?
3) Mitä tapahtuu kun yksi kenno menee ylilatauksen puolelle?

1) Noin yksinkertaistettuna, niin kauan kun moottorin latauspiirissä on aina yksi lyijyakku kytkettynä ei ongelmaa.
2-3) Pitää olla BMS. Tästä on kaksi koulukuntaa, ja yksi koulukunta haluaa olla ilman BMS:ää sillä se "ratkaisee" 1-3).

Yksi vaihtoehto on hybridi, aina lyijy- ja LiFePo4-akun kytkettynä. https://www.zwerfcat.nl/en/lithium-hybrid.html

Sitten on tärkeää että puhutaan samasta asiasta. On aivan eri asia jos on tarvetta sadoille wateille jatkuvasti, kuin se normaali venekäyttö joka on yksittäisiä ampeereja. Tällainen ns. "drop-in" akku voi toimia ihan hyvin tällaisessa pienkäytössä kun tiedostaa riskit.

Itse haluan ehdottomasti akun jossa on BMS ja jossa voi valvoa sekä yli- että alilatausta kennon tasalla. Bluetooth pitää olla, jotta saa käppyröitä. Insinööri tykkää käppyröistä.

Haluaisin BMS:ästä että siinä on lataus- ja kulutuspuoli eriteltynä niin, että jos BMS päättää sammuttaa latauksen koska kennot ovat täysiä niin se ei samalla sammuta kulutuspuolta (=kaikki sammuu venessä, autopilotti, instrumentit jne). Monessa BMS-ässä on vain yksi "ulos ja sisään", ja kun BMS päättää sammuttaa se sammuttaa molemmat. Tyypillisesti drop-in akuissa on aina näin.

Toisaalta, voisi aloittaa niin että laturi, verkkovirtalaturi ja generaattori ovat kytkettynä starttiakkuun ja sitten kytkee vain LiFePo4-akun sen rinnalle. Jos BMS sammuttaa yhteyden suojatakseen kennoa, niin ei haittaa.

Joka taas tekee sen että vaikka oma tarpeeni on pienkulutusta niin toiveeni on sellainen järjestelmä joka on tyypillinen isommille kulutuksille.

Onneksi minulla on jo Victronin MPPT säädin, niin aurinkopaneelilataus toimii. Vielä on ratkaisematta miten lataan A) verkkovirralla ja B) moottorilla. Kunhan nuo on kaikki ratkaistu on lopputilanne taas että akku on itseasiassa se halvin hankinta tässä ja pitäisi olla vähän enemmän rahaa että saa hankittua kaiken samalla kerralla.

Tuossa on mielenkiintoinen ketju: https://forums.ybw.com/threads/270ah-di ... ld.547680/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jil83
kokelas
Posts: 62
Joined: Mon Nov 19, 2018 20:31 pm
Vene: Pikku Myy

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by jil83 »

jil83 wrote: Mon Oct 25, 2021 23:44 pm Myös CTEK:iltä löytyy vastaava: https://www.ctek.com/au/battery-chargers-12v-24v/d250se
jossa myös integroitu MPPT-lataussäädin aurinkopaneelille.
Itse päädyin (2 vuotta sitten) hankkimaan tällaisen, koska sattui löytymään edullisesti käytettynä tori.fi:n karavaanaripalstalta. Vaikka latausteho on "vaan" 20A, niin käytännössä latausajat on aika lyhyitä lyijyakkuun verrattuna, koska akun kyky ottaa varausta vastaan on aivan eri luokkaa.

Maasähkölaturia (CTEK M200) en vaihtanut vaan siirsin sen vain kiinni starttiakkuun (lyijy) eli hupiakun maasähkölatauskin menee dc-dc-laturin kautta. Ei siis todellakaan optimaalinen asennus, mutta koen saavani huomattavan osan litiumin hyödyistä aika pienellä muutoksella.
s/y Pikku Myy : FIN-2039
User avatar
olpalon
luti
Posts: 373
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by olpalon »

harald wrote: Mon Nov 13, 2023 10:48 am
olpalon wrote: Sun Nov 12, 2023 22:57 pm Ei ole Harald huolta starttiakun tyhjentymisestä. Laturi on ohjelmoitu juuri tuon Vanhalan blogin mukaisesti ja sama laturi.

https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
Ymmärsinkö oikein että tuossa ei rajoiteta virran määrää, vaan ladataan sykleittäin sen mukaan miten antoakun jännite on? Eli ladataan muutaman minuutti kunnes lyijyakun puolen jännite laskee, odotetaan muutaman minuutti kunnes jännite on noussut, ladataan jne?
Maksimivirta on rajattu koneen laturin mukaan. Lipo ottaa lähtökohtaisesti vastaan lähes kaiken mitä sille annetaan. Toimii käytännössä niin, että lipo latautuu vain kun kone on käynnissä tai starttiakun jännite on jonkun muun latauksen ansiosta selkeästi yli lepojännitteen. DC-DC-laturi herää ohjelmoinnin mukaan ja tööttää lipoon maksimivirtaa kunnes se on täynnä tai stattiakun jännite laskee alle ohjelmoidun jännitteen (=stattiakkua ei ladata). Meillä lipo latautuu aina 30A - sen hetken kulutus tai ei ollenkaan. 5A maasähkölatauksen kanssa tekee samaa, mutta tietenkin lyhyinä vetoina, koska maasähkölaturi on naurettavan pieni. Victronissa on myös vastaavaa ohjelmoitavaa. Latausvirran ohjelmointia ei välttämättä kaikissa ole. Pitää vaan valita sellainen malli missä virta on selkeästi alle konelaturin maksimivirran.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
olpalon
luti
Posts: 373
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by olpalon »

Ari wrote: Mon Nov 13, 2023 16:18 pm
Huh. Luin nämä eilen läpi, ja nyt hirvittää. En tajua pätkääkään, miten kuuluu toimia, mikä on järkevä set up ja mikä ei. Omassa veneessä on juurikin tuo vanhanaikaiseksi tuomittu 1-2-both-kytkin. Eli nähtävästi se joutaa roskiin, samaten suurin piirtein kaikki veneen sähköt mukaan lukien maasähköt. Ja ilmeisesti Victronin DC-DC-laturi on pahanpäiväinen riski ja romukasa ja pitää hommata paljon hintavampi laturi, jossa on kannaltani ihan turha keulapotkuriakun lataus.

Taitaa mennä tilaamani Lifepo-akku komeroon ja tyydyn ostamaan pari halpaa lyijyakkua...
Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Ari »

olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 18:49 pm Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.
Ok, tämä kuulostaa sentään huojentavalta.

Entä maasähkö? Eikö lifepo-akkua sitten saisi ladattua ollenkaan muuten kuin koneella? Se olisi huonompi homma.

Lisäksi aurinkopaneeli jää mysteeriksi: putoaako se tästä yhtälöstä pois?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
olpalon
luti
Posts: 373
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by olpalon »

Ari wrote: Mon Nov 13, 2023 21:10 pm
olpalon wrote: Mon Nov 13, 2023 18:49 pm Starttiakkuun jää vain moottoriin liittyvät sähköt. Kaikki muu sen toisen akun perään. Näitä kahta ei yhdistä muu kuin asiansa osaava DC-DC-laturi. Ei kovinkaan paha tapaus. Lähinnä vanhojen johtosykeröiden selkeyttämistä ja siirtämistä.
Ok, tämä kuulostaa sentään huojentavalta.

Entä maasähkö? Eikö lifepo-akkua sitten saisi ladattua ollenkaan muuten kuin koneella? Se olisi huonompi homma.

Lisäksi aurinkopaneeli jää mysteeriksi: putoaako se tästä yhtälöstä pois?
Kun DC-DC laturi on päällä, niin se lataa starttiakun kautta lipoa aina kun sille ohjelmoidut latauksen käynnistymisen ehdot täyttyvät. Minulla ja Jukalla on maasähkö vain starttiakun lataamiseen ja sitä kautta lipolle. Siinä pärjää ihan starttiakun tyypille sopivalla peruslaturilla. Minulla on aurinko suoraan lipolle. Sitä latausta ei ole mitään järkeä ohjata starttiakun ja toisen laturin kautta vaan suoraan lipolle. Aurinkosäädin on joka tapauksessa hyvä valita niin, että se osaa ladata myös lipoa.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by toxi »

Ari wrote: Mon Nov 13, 2023 21:10 pm Entä maasähkö? Eikö lifepo-akkua sitten saisi ladattua ollenkaan muuten kuin koneella? Se olisi huonompi homma.

Lisäksi aurinkopaneeli jää mysteeriksi: putoaako se tästä yhtälöstä pois?
Maasähkö joko lyijyakkuun jolloin DC/DC lataa sykleissä kun lyijyssä riittävästi jännitettä, tai sitten Lifepon päälle ymmärtävä maasähkölaturi suoraan hupiakkuun. Paneelit samaten suoraan lifepoon niitten päälle ymmärtävällä säätimellä.
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
Post Reply